Kodowanie kluczyka, cena

Jeżeli masz problem z kluczem samochodowym, tak naprawdę jedyną czynnością jaką możesz wykonać samodzielnie jest wymiana baterii centralnego zamka. W niektórych modelach nawet po wymianie baterii trzeba ponownie przyuczyć kluczyk. Tworzenie kopii kluczy z immobilizerem to zadanie dla specjalistów posiadających zaawansowany sprzęt diagnostyczny.

kodowanie kluczyka

Ile kosztuje kodowanie kluczyka z immobilizerem bez karty kodowej?

Cena kodowania kluczyka zależeć będzie w głównej mierze od typu kluczyka oraz zastosowanych zabezpieczeń w pojeździe. Dorobienie najprostszego kluczyka ze stałym grotem i immobilizerem to koszt. ok. 150-250 zł. Kluczyk z chowanym grotem tzw. scyzoryk, jest droższy sam w sobie oraz z reguły wyposażony w centralny zamek. Dorobienie takiego kluczyka i programowanie może zawierać się w kwocie 350 - 800 zł. Kluczyki z systemem KeyLess czy Smart Key z funkcją Hands Free przekraczają kwotę 1000 zł. Podobnie będzie w przypadku konieczności odzyskania kodu PIN wymaganego do odtworzenia kluczyka.

Jak zakodować kluczyk do samochodu?

Wyróżnia się 3 podstawowe typy kluczyków samochodowych.

  • standardowy klucz z wystającym na stałe grotem
  • kluczyk "scyzoryk" ze składanym grotem
  • karta elektroniczna

Sposób programowania kluczyka zależeć będzie od typu kluczyka oraz producenta auta. W różnych autach i różnych rocznikach procedura ta przebiega inaczej. Rozróżnia się 3 główne sposoby:

  • sekwencją ruchów kluczykiem w stacyjce
  • przyciskami na pilocie
  • przy użyciu urządzenia podłączanego przez OBD

Programowanie kluczyka za pomocą komputera i OBD to najbardziej zaawansowana metoda wymagana przy współczesnych kluczykach, które gromadzą ogrom informacji na temat auta. Nowy klucz kodować można na podstawie zapasowego kluczyka lub karty kodów dołączanej do auta przy sprzedaży. W przypadku zgubienia jednego z kluczyków, specjaliści zalecają wgranie nowego kodu we wszystkie elementy układu, uniemożliwiając odjechanie autem przez znalazcę zgubionego kluczyka. Jeżeli kierowca nie posiada karty kodów i kluczyka wzorcowego, informację można pozyskać za pomocą numer VIN w ASO. Jest to jednak najdroższa metoda i może potrwać nawet kilka tygodni

Przykładowa procedura kodowania kluczyka

Kodowanie kluczyka polega na przypisaniu konkretnego klucza do konkretnego auta. Poza odpowiednim grotem, elektronika musi się porozumieć umożliwiając uruchomienie silnika. Przykładowa procedura kodowania kluczyka przebiega następująco:

  1. rozebranie pilota na część z grotem i część z przyciskami zamka centralnego
  2. podłączenie testera diagnostycznego do gniazda OBD auta
  3. umieszczenie części kluczyka z grotem w stacyjce oraz włączenie zapłonu
  4. zamknięcie drzwi auta z otwartym oknem kierowcy
  5. wykonywanie poleceń wyświetlanych na testerze (m.in. podanie liczby pilotów)
  6. adaptacja każdego z pilotów poprzez wykonanie na każdym z nich procedury klikania przyciskami
  7. potwierdzenie wprowadzenia i zakodowania wybranych kluczyków
  8. test poprawności działania wszystkich funkcji każdego kluczyka

Ile trwa kodowanie kluczyka samochodowego?

Czas usługi zależy od sposobu kodowania, a sposób kodowania od sytuacji w jakiej znalazł się klient. Spotykane są główne 3 scenariusze:

  • kodowanie nowego klucza z klucza głównego - jest to popularna sytuacja, gdy kierowca posiada tylko jeden klucz główny i chciałbym dorobić sobie zapasowy. Operację taką wykonać można w połowie aut na rynku wyposażonych w stały kod zapisany w kluczyku. Zajmuje ona ok. 20 minut. Może się okazać, że podczas kodowania na miejscu musi być zostawiony samochód
  • kodowanie klucza w pojeździe - W nowszych modelach wyposażonych w nowoczesne chipy kod zawarty w kluczyku zmienia się co uruchomienie samochodu. Skopiowanie klucza bez obecności auta jest niemożliwe. Procedura odbywa się wewnątrz kabiny po podłączeniu się pod komputer pokładowy i zsynchronizowanie nowego klucza z systemem zabezpieczającym. Taka usługa jest bardziej skomplikowana i może zająć 40 minut
  • kodowanie jedynego nowego kluczyka - jeżeli kierowca zgubił wszystkie kluczyki, kodowanie nowego jest w tej sytuacji najtrudniejsze. Może się okazać, że trzeba wystąpić do producenta auta o kod PIN poprzez podanie numeru VIN konkretnego egzemplarza. Bywa też konieczne zdemontowanie licznika, a to w konsekwencji utrudnia połączenie się z komputerem diagnostycznym w celu pobrania danych. Czas takiej usługi będzie uzależniony od konkretnego modelu, jego zabezpieczeń i wymagań odnośnie tworzenia kopii nowego, jedynego klucza

Kiedy trzeba kodować kluczyk?

Kluczyk trzeba oddać do zakodowania w 3 najpopularniejszych sytuacjach:

  • dorabianie klucza samochodowego - mechaniczne dorobienie drugiego kluczyka jest wystarczające tylko w autach sprzed 1995 roku. Potem układy wyposażane były w zabezpieczenie w postaci immobilizera. Po mechanicznym dopasowaniu grotu do stacyjki trzeba jeszcze zsynchronizować elektronikę kluczyka z elektroniką pokładową. Z tego powodu cena usługi dorobienia kluczyka znacznie wzrasta, jednak w obecnych czasach jest to nie do uniknięcia
  • awaria immobilizera - jeżeli na desce rozdzielczej zapali się kontrolka kluczyka, oznaczać to będzie problem z rozpoznaniem klucza w stacyjce. Mimo możliwości otworzenia auta i włączenia zapłonu, silnik nie zostanie uruchomiony. Awarie immobilizera się zdarzają i jedynym rozwiązaniem jest dostarczenie auta lub samego klucza do specjalisty
  • wymiana baterii - ta sytuacja nie zdarza się często. Z reguły wymiana baterii pozwala odzyskać możliwość zdalnego otwierania drzwi. Czasami może być jednak konieczne ponowne przyuczenie kluczyka np. konkretną sekwencją wciskania przycisków

Jak otworzyć auto bez kluczyka?

Jeżeli zgubiono ostatni kluczyk do auta, jedynym rozwiązaniem jest wezwanie specjalisty. Najprostszy zamek bez zabezpieczeń zostanie otwarty wytrychem w kilkanaście sekund bez powodowania uszkodzeń. W przypadku nowoczesnych aut, potrzebna będzie interwencja ze specjalistycznym komputerem. Nie ma auta, którego niemożna by otworzyć bez kluczyka. Zawsze jest to kwestia ceny.
Usterki związane z kluczykiem samochodowym

  • uszkodzenie obudowy/przycisków - niektóre miękkie piloty mają tendencję do wygniatania przycisków. Taki przycisk zaczyna otwierać auto z coraz większą trudnością i wymaga coraz mocniejszego nacisku. Nie jest to sytuacja pożądana, ponieważ mocno wciskając przyciski uszkadzamy płytkę sterującą. Najlepiej od razu oddać pilot do naprawy.
  • awaria centralnego zamka - z reguły problem leży w wyczerpanej baterii. Bateria zasila sterownik centralnego zamka. Jej trwałość określona jest na ok. 2 lata, a w większości przypadków wymianę przeprowadzić może każdy kierowca. Po wymianie baterii może być konieczne ponowne zakodowanie kluczyka.
  • problem z immobilizerem - immobilizer to niewielki element umieszczony w kluczyku łączący się ze stacyjką umożliwiając uruchomienie konkretnego silnika. Najprostsze kluczyki mogą być pozbawione immobilizera. W przypadku wyczerpania baterii w pilocie, niemożliwe będzie elektryczne otwarcie drzwi, jednak silnik da się uruchomić.
  • uszkodzony grot - jest to najłatwiejsze uszkodzenie do naprawienia. Wystarczy zamocować w pilocie nowy grot oraz przyciąć go na wzór oryginalnego. Wprawiony specjalista dorobi grot w kilkanaście minut.

Gdzie kodować klucz?

Kodowanie kluczyka jest czynnością skomplikowaną i wykonać ją może jedynie doświadczony specjalista posiadający zaawansowany sprzęt diagnostyczny i programujący.

Zobacz, gdzie zakodujesz kluczyk w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Mazda 2 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Mazda 2 to auto klasy aut miejskich segmentu B, które jest produkowane od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi...

więcej

Mazda 2 II - Cena wymiany rozrządu

Mazda 2 II - Cena wymiany rozrządu

  Mazda 2 otrzymała w 2008r. tytuł World Car of the Year. Mazda 2 II należy do segmentu B i była produkowana od 2007 do 2014. Model został stworzony dzięki współpracy z Fordem w stylu auta...

więcej

Mazda 6 I - Cena wymiany rozrządu

Mazda 6 I - Cena wymiany rozrządu

 Mazda 6 I produkowana w latach 2002 - 2007. Zbudowany na platformie podłogwej G-platform ze współpracy z Fordem. W 2005 auto przeszło facelifting. W gamie silnikowej oferowano 4 jednostki...

więcej

Mazda 3 II - Cena wymiany rozrządu

Mazda 3 II - Cena wymiany rozrządu

 Samochód klasy kompaktowej produkowany w 2008 - 2013. Mazda 3 jest następcą modelu 323. W roku 2011 auto przeszło facelifting. Oferowany w 3 odmianach benzynowych od 105KM do 260KM oraz...

więcej