Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Opel Zafira B i C to średnio 306 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Opla Zafira B i C przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.6 CNG ecoFLEX Turbo 150KM 110kW | 4,5 | 5W-30 | 135 PLN | 28 PLN | 243 PLN |
1.6 Ecotec 115KM 85kW | 4,5 | 5W-30 | 135 PLN | 32 PLN | 247 PLN | |
1.6 Twinport ECOTEC 105KM 77kW | 4,5 | 5W-30 | 135 PLN | 21 PLN | 236 PLN | |
1.8 ECOTEC 140KM 103kW | 4,5 | 5W-30 | 135 PLN | 31 PLN | 246 PLN | |
2.2 DIRECT ECOTEC 150KM 110kW | 5 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
Diesel | 1.7 CDTI ecoFLEX 125KM 92kW | 5,4 | 5W-30 | 175 PLN | 47 PLN | 302 PLN |
1.7 CDTI ecoFLEX 110KM 81kW | 5,45 | 5W-30 | 175 PLN | 45 PLN | 300 PLN | |
1.9 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | 4,3 | 5W-30 | 125 PLN | 36 PLN | 241 PLN | |
1.9 CDTI ECOTEC 120KM 88kW | 4,3 | 5W-30 | 125 PLN | 37 PLN | 242 PLN | |
1.9 CDTI ECOTEC 100KM 74kW | 4,3 | 5W-30 | 125 PLN | 38 PLN | 243 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.4 Turbo ECOTEC 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 178 PLN | 30 PLN | 288 PLN |
1.6 SIDI Turbo 170KM 125kW | 4 | 5W-30 | 178 PLN | 30 PLN | 288 PLN | |
1.6 Turbo Ecotec 200KM 147kW | 5,5 | 5W-30 | 245 PLN | 47 PLN | 372 PLN | |
1.6 Turbo 136KM 100kW | 5,5 | 5W-30 | 245 PLN | 48 PLN | 373 PLN | |
1.4 Turbo LPG 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 178 PLN | 30 PLN | 288 PLN | |
Diesel | 2.0 CDTI ECOTEC 165KM 121kW | 4,5 | 5W-30 | 201 PLN | 81 PLN | 362 PLN |
2.0 CDTI ECOTEC 130KM 96kW | 4,5 | 5W-30 | 201 PLN | 81 PLN | 362 PLN | |
2.0 diesel 170KM 125kW | 5,3 | 5W-30 | 236 PLN | 88 PLN | 404 PLN | |
2.0 CDTI EcoFLEX 165KM 121kW | 4,5 | 5W-30 | 201 PLN | 81 PLN | 362 PLN | |
1.6 CDTI 134KM 99kW | 5 | 5W-30 | 223 PLN | 88 PLN | 391 PLN | |
2.0 CDTI EcoFLEX 130KM 96kW | 4,5 | 5W-30 | 201 PLN | 81 PLN | 362 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Opel Zafira to auto klasy kompaktowej segmentu B, które produkowane jest od 1999 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowane w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic i Toyota Verso. Opel Zafira pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku i było oferowane 5 odmianach silnikowych o mocach od 105KM do 150KM oraz silnikach diesla o mocach od...
Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku i było oferowane 5 odmianach silnikowych o mocach od 105KM do 150KM oraz silnikach diesla o mocach...
Produkcję modelu Zafira B rozpoczęto w 2005 roku, a zakończono po 9 latach, w roku 2014. Zafira jest ściśle powiązana z innym model marki - Oplem Astrą. Auto przeszło facelifting w 2008 roku i było oferowane 5 odmianach silnikowych o mocach od 105KM do 150KM oraz silnikach diesla o mocach od...
Opel Zafira to auto klasy kompaktowej segmentu B, które produkowane jest od 1999 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowane w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford C-Max, Renault Scenic i Toyota Verso. Opel Zafira pojawia się z napędem spalinowym...