Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w BMW Serii 5 to średnio 428 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach BMW Serii 5 E60 i F10 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja | Średnia cena oleju | Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna |
520 i 170KM 125kW | 4,3 | 5W-30 | 200 PLN | 26 PLN | 306 PLN |
525 i 192KM 141kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 28 PLN | 388 PLN | |
525 i 218KM 160kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 35 PLN | 395 PLN | |
530 i 231KM 170kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 30 PLN | 390 PLN | |
530 i 258KM 190kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 39 PLN | 399 PLN | |
545 i 333KM 245kW | 8 | 5W-30 | 320 PLN | 55 PLN | 455 PLN | |
5.0 V10 507KM 373kW | 9,3 | 5W-30 | 400 PLN | 80 PLN | 560 PLN | |
Diesel |
520d 163KM 120kW | 5,8 | 5W-30 | 240 PLN | 48 PLN | 368 PLN |
520d 177KM 130kW | 5,2 | 5W-30 | 240 PLN | 52 PLN | 372 PLN | |
530 d 218KM 160kW | 7,7 | 5W-30 | 320 PLN | 49 PLN | 449 PLN | |
530 d 231KM 170kW | 7,7 | 5W-30 | 320 PLN | 59 PLN | 459 PLN | |
535 d 272KM 200kW | 8,5 | 5W-30 | 360 PLN | 59 PLN | 499 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 520i 184KM 135kW | 5 | 5W-30 | 205 PLN | 56 PLN | 341 PLN |
528i 245KM 180kW | 5 | 5W-30 | 205 PLN | 54 PLN | 339 PLN | |
523i 204KM 150kW | 6,5 | 5W-30 | 278 PLN | 53 PLN | 411 PLN | |
528i 258KM 190kW | 6,5 | 5W-30 | 278 PLN | 52 PLN | 410 PLN | |
535i 306KM 225kW | 6,5 | 5W-30 | 278 PLN | 165 PLN | 523 PLN | |
550i 407KM 299kW | 8,5 | 5W-30 | 372 PLN | 85 PLN | 537 PLN | |
4.4 V8 560KM 412kW | 8,5 | 5W-30 | 372 PLN | 86 PLN | 538 PLN | |
5.0 V10 507KM 373kW | 9,9 | 10W-60 | 452 PLN | 76 PLN | 608 PLN | |
530i 272KM 200kW | 6,5 | 5W-30 | 277 PLN | 50 PLN | 407 PLN | |
Diesel | 518d 143KM 105kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 64 PLN | 357 PLN |
518d 150KM 110kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 75 PLN | 368 PLN | |
520d 184KM 135kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 64 PLN | 357 PLN | |
520d Efficient Dynamics 184KM 135kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 64 PLN | 357 PLN | |
520d 190KM 140kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 75 PLN | 368 PLN | |
525d 218KM 160kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 64 PLN | 357 PLN | |
525d 204KM 150kW | 7 | 5W-30 | 317 PLN | 74 PLN | 471 PLN | |
530d 245KM 180kW | 7 | 5W-30 | 317 PLN | 74 PLN | 471 PLN | |
530d 258KM 190kW | 7 | 5W-30 | 317 PLN | 69 PLN | 466 PLN | |
535d 299KM 220kW | 7 | 5W-30 | 317 PLN | 75 PLN | 472 PLN | |
535d 300KM 221kW | 7 | 5W-30 | 317 PLN | 75 PLN | 472 PLN | |
535d 313KM 230kW | 7 | 5W-30 | 317 PLN | 64 PLN | 461 PLN | |
Hybryda | ActiveHybrid 5 340KM 250kW | 6,5 | 5W-30 | 278 PLN | 51 PLN | 409 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
BMW Serii 5 to auto klasy wyższej segmentu E, który produkowany jest od 1972 do dzisiaj. Obecnie jest 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A6, Mercedes-Benz klasy E, Alfa Romeo 166 i Jaguar XF. BMW pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
BMW Serii 5 E39 to kolejny pojazd w grupie premium należący do klasy wyższej średniej. Do sprzedaży trafił z dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Topowa wersja określana została legendarnym znaczkiem M. Produkcja modelu rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 9 lat, a przez ten czas w...
Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane jest auto. Kluczowe znaczenie ma również fakt jak często samochód przewozi ciężkie przedmioty. Ile...
Lata produkcji kolejnej serii 5 pod symbolem E60 przypadają na 2003-2010. Jest to odmłodzona wersja prestiżowej limuzyny BMW klasy średniej wyższej. Ponownie do oferty trafiły nadwozia sedan i kombi oraz topowa wersja M5. Pod maskę trafiło 12 silników benzynowych gdzie topowy rozwijał moc...
Lata produkcji kolejnej serii 5 pod symbolem E60 przypadają na 2003-2010. Jest to odmłodzona wersja prestiżowej limuzyny BMW klasy średniej wyższej. Ponownie do oferty trafiły nadwozia sedan i kombi oraz topowa wersja M5. Pod maskę trafiło 12 silników benzynowych gdzie topowy rozwijał moc 507KM...