Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w BMW Serii 3 to średnio 369 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach BMW Serii 3 E90 i F30 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 318i 129KM 95kW | 4,3 | 5W-30 | 200 PLN | 29 PLN | 309 PLN |
318i 143KM 105kW | 4,3 | 5W-30 | 200 PLN | 31 PLN | 311 PLN | |
320i 150KM 110kW | 4,3 | 5W-30 | 200 PLN | 32 PLN | 312 PLN | |
320i 170KM 125kW | 4,3 | 5W-30 | 200 PLN | 33 PLN | 313 PLN | |
325i 218KM 160kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 40 PLN | 400 PLN | |
330i 258KM 190kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 41 PLN | 401 PLN | |
330i 272KM 200kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 40 PLN | 400 PLN | |
Diesel |
318d 122KM 90kW | 5,5 | 5W-30 | 240 PLN | 55 PLN | 375 PLN |
318d 143KM 105kW | 5,2 | 5W-30 | 240 PLN | 68 PLN | 388 PLN | |
320d 163KM 120kW | 5,5 | 5W-30 | 240 PLN | 69 PLN | 389 PLN | |
320d 177KM 130kW | 5,2 | 5W-30 | 240 PLN | 65 PLN | 385 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.5 318i 136KM 100kW | 4,3 | 5W-30 | 179 PLN | 76 PLN | 335 PLN |
1.6 318i 136KM 100kW | 4,3 | 5W-30 | 179 PLN | 76 PLN | 335 PLN | |
2.0 320i 184KM 135kW | 5 | 5W-30 | 205 PLN | 53 PLN | 338 PLN | |
2.0 328i 245KM 180kW | 4,8 | 5W-30 | 189 PLN | 55 PLN | 324 PLN | |
2.0 330i 252KM 185kW | 5,3 | 5W-30 | 211 PLN | 75 PLN | 366 PLN | |
3.0 335i 306KM 225kW | 6,5 | 5W-30 | 278 PLN | 50 PLN | 408 PLN | |
3.0 M3 431KM 317kW | 6,5 | 5W-30 | 278 PLN | 52 PLN | 410 PLN | |
3.0 340i 326KM 240kW | 6,5 | 5W-30 | 278 PLN | 78 PLN | 436 PLN | |
Diesel | 2.0 316d 116KM 85kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 66 PLN | 359 PLN |
2.0 318d 143KM 105kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 66 PLN | 359 PLN | |
2.0 318d 150KM 110kW | 5 | 5W-30 | 205 PLN | 76 PLN | 361 PLN | |
2.0 320d Efficiency Dynamics 163KM 120kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 70 PLN | 363 PLN | |
2.0 320d 184KM 135kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 72 PLN | 365 PLN | |
2.0 320d 190KM 140kW | 5 | 5W-30 | 205 PLN | 76 PLN | 361 PLN | |
2.0 325d 218KM 160kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 72 PLN | 365 PLN | |
3.0 330d 258KM 190kW | 5,2 | 5W-30 | 213 PLN | 72 PLN | 365 PLN | |
3.0 335d 313KM 230kW | 6,5 | 5W-30 | 277 PLN | 72 PLN | 429 PLN | |
Hybryda | 2.0 330e 252KM 185kW | 5,3 | 5W-30 | 211 PLN | 75 PLN | 366 PLN |
3.0 ActiveHybrid 3 340KM 250kW | 6,5 | 5W-30 | 277 PLN | 56 PLN | 413 PLN | |
3.0 ActiveHybrid 3 354KM 260kW | 6,5 | 5W-30 | 277 PLN | 56 PLN | 413 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
BMW Serii 3 to auto klasy średniej segmentu D, który produkowany jest od 1975 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstało już 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, hatback, liftback, sedan, kombi i kabriolet. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, Lexus IS, Mercedes-Benz klasy C, Alfa Romeo 159 i Volvo S60. BMW pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Model E46 to czwarty samochód pojawiający się w ofercie BMW Serii 3. Jest następcą bardzo popularnego E36, a jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku. W 2001 roku model przeszedl facelifting, aby ostatecznie w 2007 roku zaprzestać produkcji na rzecz nowszej generacji E90. Kierowca do wyboru...
BMW Serii 3 E90 to następca modelu E46, którego produkcją ruszyła w 2004 roku. W porównaniu do swojego poprzednika auto zwiększyło swoje rozmiary. Nowa trójka w 2006 roku uzyskała tytuł Światowego Samochodu Roku. Do wyboru było 11 silników benzynowych od 316i 122KM do 4.0 V8 420KM oraz 12...
BMW Serii 3 E90 to następca modelu E46, którego produkcją ruszyła w 2004 roku. W porównaniu do swojego poprzednika auto zwiększyło swoje rozmiary. Nowa trójka w 2006 roku uzyskała tytuł Światowego Samochodu Roku. Do wyboru było 11 silników benzynowych od 316i 122KM do 4.0 V8 420KM oraz 12...
BMW Serii 3 E90, którego produkcja ruszyła w 2004 roku to następca modelu E46. Nowa trójka ponownie urosła w porównaniu do poprzednika oraz stała się Światowym Samochodem Roku 2006. Do wyboru było 11 silników benzynowych od 316i 122KM do 4.0 V8 420KM oraz 12 silników diesla od 316d 115KM...