Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Audi A6 C6 i C7 to średnio 378 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Audi A6 C6 i C7 przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 2.0 TFSI 170KM 125kW | 4,5 | 5W-30 | 150 PLN | 46 PLN | 276 PLN |
2.4 V6 24V 177KM 130kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 58 PLN | 418 PLN | |
3.2 V6 FSI 255KM 188kW | 6,5 | 5W-30 | 280 PLN | 58 PLN | 419 PLN | |
4.2 V8 40V 335KM 246kW | 8,8 | 5W-30 | 300 PLN | 77 PLN | 457 PLN | |
Diesel | 2.0 TDI 136KM 100kW | 3,8 | 5W-30 | 150 PLN | 26 PLN | 256 PLN |
2.0 TDI 140KM 103kW | 3,8 | 5W-30 | 150 PLN | 27 PLN | 257 PLN | |
2.7 V6 TDI 180KM 132kW | 8,2 | 5W-30 | 300 PLN | 50 PLN | 430 PLN | |
2.7 V6 TDI 190KM 140kW | 8,2 | 5W-30 | 300 PLN | 53 PLN | 433 PLN | |
3.0 V6 TDI 225KM 165kW | 8,2 | 5W-30 | 300 PLN | 52 PLN | 432 PLN | |
3.0 V6 TDI 233KM 171kW | 8,2 | 5W-30 | 300 PLN | 53 PLN | 433 PLN | |
3.0 V6 TDI 240KM 177kW | 8,2 | 5W-30 | 300 PLN | 55 PLN | 435 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 3.0 TFSI 310KM 228kW | 4,6 | 5W-30 | 194 PLN | 58 PLN | 332 PLN |
3.0 TFSI 300KM 221kW | 6,8 | 5W-30 | 287 PLN | 58 PLN | 425 PLN | |
2.0 TFSI 252KM 185kW | 4,6 | 5W-30 | 194 PLN | 38 PLN | 312 PLN | |
2.0 TFSI 180KM 132kW | 4,6 | 5W-30 | 194 PLN | 60 PLN | 334 PLN | |
2.8 FSI 204KM 150kW | 6,8 | 5W-30 | 287 PLN | 62 PLN | 429 PLN | |
Diesel | 3.0 TDI 245KM 180kW | 6,4 | 5W-30 | 270 PLN | 52 PLN | 402 PLN |
2.0 TDI 177KM 130kW | 5 | 5W-30 | 211 PLN | 30 PLN | 321 PLN | |
3.0 TDI 313KM 230kW | 6,4 | 5W-30 | 270 PLN | 52 PLN | 402 PLN | |
3.0 TDI 204KM 150kW | 6,4 | 5W-30 | 270 PLN | 52 PLN | 402 PLN | |
2.0 TDI 190KM 140kW | 4,7 | 5W-30 | 198 PLN | 38 PLN | 316PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Audi A6 to auto klasy premium segmentu E, które jest produkowane od 1994 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 5 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest BMW serii 5, Mercedes-Benz klasy E i Volvo V70. Audi A6 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Audi A6 C6 to udoskonalona wersja poprzedniej generacji C5. Produkcja modelu ruszyła w 2004 roku i trwała 7 lat. Przez ten czas samochód oferowany był z 10 silnikami benzynowymi od 2.0 TFSI do 5.2 V10 FSI 435KM oraz 8 silnikami diesla. Najmniejszy o pojemności 2.0 TDI 136KM a największy...
Audi A6 C7 to już czwarta generacja tego modelu w segmencie E Premium. Produkcja rozpoczeła się w 2011 i trwała do 2018 roku. Auto pojawiło się w odmiane sedan (Limousine) i kombi (Avant). Pod maskę trafiły 4 silniki benzynowe o pojemnościach od 2.0 do 4.0, od 180 KM do 420 KM, przez...
Audi A6 to niemiecki samochód klasy premium, którego produkcja rozpoczęła się w 1994 roku i trwa do dzisiaj. Przez ten czas powstało 5 generacji tego modelu. Audi oznacza swoje generacje modelu A6 liczbą C i cyfrą. W ten sposób modele nazywane są Audi A6 C5, Audi A6 C6 itd. Auto...
Audi A6 C6 to udoskonalona wersja swojego poprzednika. Model produkowano w latach 2004 – 2011. Przez ten czas samochód oferowany był z 10 silnikami benzynowymi od 2.0 TFSI do 5.2 V10 FSI 435KM oraz 8 silnikami diesla od 2.0 TDI 136KM do 3.0 V6 TDI 240KM.