Ford Focus Mk1 - Cena wymiany oleju silnikowego

Na tamte czasy kształty zarówno zewnątrz jak i wewnątrz Focusa I generacji były dość futurystyczne. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą występów w rajdach WRC z Colinem McRae w roli głównej. Znany na całym świecie model produkowany był w latach 1998-2005 oraz oferowany z silnikami benzynowymi od 1.4 do 2.0 oraz 1.8 w dieslu. Prawdziwymi perłami były wersje 2.0 ST170 oraz RS generująca 215KM tworząc z niepozornego Focusa pocisk.

wymiana oleju ford focus mk1

Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.

Ile kosztuje wymiana oleju silnikowego w Ford Focus Mk1?

Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Ford Focus Mk1 przedstawiono poniżej.

Paliwo Silnik Ilość oleju [L] Specyfikacja Średnia cena oleju Średnia cena filtra Średni koszt + wymiana
Benzyna




 
1.4 16V 75KM 55kW 3,8 5W-30 120 PLN 31 PLN 211 PLN
1.6 16V 100KM 74kW 4,3 5W-30 120 PLN 30 PLN 210 PLN
1.8 16V 115KM 85kW 4,3 5W-30 120 PLN 25 PLN 205 PLN
2.0 16V 130KM 96kW 4,3 5W-30 120 PLN 26 PLN 206 PLN
Diesel




 
1.8 TDDI 75KM 55kW 5,6 5W-30 145 PLN 37 PLN 242 PLN
1.8 TDDi 90KM 66kW 5,6 5W-30 145 PLN 36 PLN 241 PLN
1.8 TDCi 101KM 74kW 5,6 5W-30 145 PLN 39 PLN 244 PLN
1.8 TDCi 115KM 85kW 5,6 5W-30 145 PLN 37 PLN 242 PLN

Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.

Ile trwa wymiana oleju w Ford Focus Mk1?

Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60zł. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.

Jak często zmieniać olej silnikowy?

Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.

Jaki typ oleju silnikowego wybrać?

Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.

Typ Syntetyczny Półsyntetyczny Mineralny
Skład syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego  mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny
Plusy najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur,  kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie nie obciążają uszczelnień leciwych silników
Minusy zmniejszają moc silnika, wysoka cena,   trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego szybki spadek wydajności i lepkości
Specyfikacja 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 10W-40, 10W-60 15W-40, 15W-50

Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?

Specyfikacja Temperatura pompowalności Zastosowanie
0W-20 -40°C łatwe uruchamianie zimą, do starych silników
5W-30 -35°C niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej
10W-40 -30°C popularna, uniwersalna lepkość
15W-50 -25°C wysoka lepkość w ciepłych klimatach
20W-60 -20°C olej do silników sportowych

Czy warto stosować oleje longlife?

Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km

Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT



Przeczytaj także

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany rozrządu

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany rozrządu

  Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą...

więcej

Ford Focus III benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

Ford Focus III benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

 Ford Focus to kompaktowe auto segmentu C, wywodzące się z USA. Obecna jest już czwarta generacja tego modelu, jednak tym razem skupiamy się na Fordzie Focusie III. Jego głównym konkurentem jest Opel Astra i VW Golf. Produkowany był on w latach 2010-2018 i dostępny w nadwoziu hatchback,...

więcej

Ford Focus Mk3 - Cena wymiany płynu chłodniczego

Ford Focus Mk3 - Cena wymiany płynu chłodniczego

Ford Focus trzeciej generacji przypomina dobrze odświeżoną sylwetkę swojego poprzednika. Produkcja samochodu rozpoczęła się w 2010 roku. W ofercie przedstawiono 19 jednostek benzynowych i 13 diesli, ofertę otwiera silnik 1.0 EcoBoost generujący aż 100KM.

więcej

Ford Focus Mk2 - Cena wymiany filtra powietrza

Ford Focus Mk2 - Cena wymiany filtra powietrza

 Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do oferty trafiło 13 silników benzynowych o pojemnościach 1.4 - 2.5 oraz 9 diesli 1.6 - 2.0.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę