Co zrobić, gdy czuć zapach spalin w kabinie?

 

Znajdź warsztat i umów naprawę układu wydechowego

Przeglądaj 297654 opinie o warsztatach samochodowych,
wybierz sprawdzony i polecany przez innych kierowców warsztat samochodowy

UMÓW NAPRAWĘ

Obecność spalin w kabinie jest niebezpieczna dla zdrowia oraz wskazuje na problem występujący w samochodzie. Jeżeli kierowca lub pasażerowie odczuwają swędzenie oczu związane z gazami spalinowymi, poziom emisji spalin przekracza normy i może mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Jeżeli zapach spalin jest problemem ciągłym a nie chwilowym, najprawdopodobniej w układzie wydechowym znajduje się nieszczelność. Zapach podobny do zgniłych jaj może wskazywać na problem z katalizatorem. Ciężki zapach paliwa może wskazywać na usterkę sondy lambda, a spaliny dostawać się mogą np. przez uszkodzoną uszczelkę drzwi.

układ wydechowy

Jak to działa:

Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzenie gazów powstałych w procesie spalania z silnika na zewnątrz samochodu. Składa się on z kilku różnych komponentów.

  • Kolektor wydechowy – przykręcony jest on do głowicy i ma za zadanie odprowadzenie spalin z komory spalania do reszty układu wydechowego. Liczba rur kolektora odpowiada liczbie cylindrów, jednak na końcu kolektora zostają one połączone w jedną większą.
  • Sondy lambda – mają za zadanie mierzenie ilości powietrza w spalinach, na podstawie których korygowana jest dawka paliwa wtryskiwana do cylindrów. Druga sonda lambda umieszczona za katalizatorem ma za zadanie sprawdzanie jego skuteczności na podstawie porównania jakości spalin przed i za reaktorem.
  • Katalizator – ma za zadanie utlenianie CO (tlenek węgla) i HC (węglowodory) oraz redukowanie NOx (tlenki azotu). Aby spełniać normy emisji spalin, wszystkie współczesne samochody wyposażone muszą być w katalizator spalin.
  • Tłumik – ma za zadanie redukowanie hałasu spowodowanego przez eksplozje zachodzące podczas procesu spalania w silniku.
  • Rura wydechowa – przechodzi przez elementy wymienione powyżej, odprowadzając strumień spalin za samochód.

Przyczyny usterki:

  • Nieszczelność wydechu – Jeżeli w kabinie czuć zapach spalin, najprawdopodobniej w układzie wydechowym występuje nieszczelność. Nieszczelność może wystąpić w praktycznie na każdym etapie drogi pokonywanej przez spaliny. Najczęściej zdarza się to w tłumiku, rurze wydechowej lub kolektorze. Jeżeli spaliny dostaną się do komory silnika, zostaną łatwo zassane przez układ wentylacji samochodu i wpuszczone do wnętrza. Ciągłe narażenie na kontakt z gazami spalinowymi jest niebezpieczne dla zdrowia i powinno być szybko zneutralizowane.
  • Uszkodzone uszczelki drzwi lub szyb – Uszczelki drzwi i szyb z czasem ulegają niszczeniu, a przez jej ubytki spaliny mogą dostawać się do wnętrza samochodu. Może to doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji, dlatego warto szybko je wymienić.
  • Zużyty katalizator – jeżeli zapach przypomina zgniłe jajka, problem prawdopodobnie związany jest z zużytym reaktorem katalitycznym. Niesprawny katalizator nie będzie w stanie reagować z siarką, która zacznie wydobywać się z wydechu w swojej niezmienionej postaci. Reaktor katalityczny nie podlega naprawie, dlatego trzeba go wymienić.
  • Uszkodzona nagrzewnica – zapach palonego płynu chłodzącego w kabinie najprawdopodobniej związany jest z przeciekającą nagrzewnicą. Sama nagrzewnica może być pęknięta, jak również przewody prowadzące z i do niej. Nieszczelność może także wystąpić na uszczelkach nagrzewnicy. Najczęściej dodatkową oznaką nieszczelności jest kałuża płynu chłodniczego pod samochodem.
  • Uszkodzona sonda lambda – sonda lambda mierzy ilość powietrza w spalinach, określając tym samym jakość tworzonej mieszanki paliwowo-powietrznej. Komputer po otrzymaniu informacji od sondy koryguje wartości tak, aby w spalinach zostawało jak najmniej produktów niepożądanych, które nie wzięły udziału w procesie spalania. Jeżeli sonda ulegnie uszkodzeniu, komputer niepoprawnie dobierze dawkę paliwa i z wydechu będzie czuć mocny zapach paliwa, który może być wyczuwalny w kabinie.
  • Zatkany filtr kabinowy – Jest to rzadkość, ale może się zdarzyć, że filtr kabinowy jest tak zapchany, że powietrze ze spalinami może zostać wepchnięte do wnętrza przez pozostałe otwory w samochodzie. Jeżeli jednak zapach jest silny, zatkany filtr nie będzie problemem.

Jak to się robi:

Mechanik sprawdza układ wydechowy i pozostałe istotne elementy. Sprawdzeniu podlegają także wspomniane uszczelki, nagrzewnica, filtr kabinowy i inne. Diagnostyka może także wymagać podniesienia samochodu w celu sprawdzenia wycieków.

Jak to jest ważne?

Obecność spalin w kabinie samochodu jest poważną nieprawidłowością prowadzącą do pogorszenia stanu zdrowia kierowcy i pasażerów. W prawie wszystkich przypadkach, dalsza jazda z usterką będzie powodowała jej pogorszenie.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

 Jak dobrać żarówki do samochodu?

Jak dobrać żarówki do samochodu?

Wybierając odpowiednie oświetlenie do samochodu należy zwrócić uwagę na kilka czynników. Żarówki mają szczególne znaczenie w okresie zimowym, kiedy bardzo szybko zapada zmrok. W tym okresie odpowiednie oświetlenie ma istotne znaczenie. Odpowiednio dobrane żarówki wpływają nie tylko na dużo...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?