Co zrobić, gdy jedna z opon zużywa się szybciej niż pozostałe?

Zwiększone zużycie jednej z opon może być oznaką innej usterki w samochodzie. Przyczyna może być tak błaha jak nieodpowiednie ciśnienie powietrza w oponie, ale także poważniejsza jak uszkodzone zawieszenie czy zła geometria kół. Jazda ze zużytą oponą grozi wybuchem i niebezpieczeństwem na drodze. Zwiększone zużycie jednej z opon w samochodzie nie jest nigdy dobrym znakiem. Zwiększone zużycie opony oznacza skrócenie jej żywotności, a dodatkowo może oznaczać, że w samochodzie jest jakaś poważniejsza usterka. Jeżeli kierowca zauważy, że opona zużywa się bardziej niż pozostałe, nie powinien lekceważyć tej oznaki.

 

Jak to działa:

Opony są jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią. Z uwagi na ciągły kontakt i tarcie ulegają zużyciu. Dzięki odpowiedniemu zawieszeniu, geometrii i ciśnieniu powietrza, opony stykają się z drogą w najlepszy dla nich sposób oraz powodując jak najmniejsze zużycie. Jeżeli któreś z kół odbiegnie od założeń konstruktorów, nastąpi zwiększone zużycie opony.

dlaczego opony ścierają się nierówno

Dlaczego jedna z opon zużywa się szybciej?

  • Nieodpowiednie ciśnienie w oponie – opony zaprojektowane są pod konkretne ciśnienie powietrza. Jeżeli ciśnienie powietrza w oponie jest zbyt niskie, zwiększy się zużycie na zewnętrznych stronach bieżnika oraz mogą pojawić się pęcherze lub balony. Jeżeli ciśnienie w oponie będzie zbyt wysokie, opona styka się z nawierzchnią jedynie środkową częścią bieżnika. Może to powodować delikatne podskoki oraz dalsze uszkodzenia opony.
  • Zła geometria kół – geometria kół pozwala ustawić je pod odpowiednimi kątami do drogi, umożliwiając kierowcy równą jazdę na wprost i przewidywalne zachowanie na zakrętach. Odpowiednia geometria wpływa także na zmniejszenie zużycia opon. Jeżeli kąty konkretnego koła nie są ustawione poprawnie, może nastąpić szybsze zużycie bieżnika w stosunku do pozostałych kół.
  • Uszkodzone zawieszenie – wiele elementów zawieszenia takich jak amortyzatory, stabilizatory, wahacze czy sworznie mają wpływ na zużycie opon. Zawieszenie łączy koła z nadwoziem przenosząc ciężar całej konstrukcji na każde z nich. Jeżeli których z elementów zawieszenia ulegnie uszkodzeniu, dane koło może zostać bardziej obciążone powodując zwiększone zużycie opony.

Jak to się robi:

Przed demontażem koła, mechanik sprawdza stan zawieszenia w poszukiwaniu przyczyny zmiany geometrii. Jeżeli któryś z elementów ulegnie uszkodzeniu, mechanik dokona naprawy a następnie zmieni oponę na nową. Dodatkowo sprawdzi stan pozostałych opon w celu upewnienia się, że ich poziom zużycia jest zbliżony do siebie. Opony powinno się wymieniać parami na każdej osi.

Jak to jest ważne?

Usterki związane z oponami są niezwykle ważne. Mocno zużyta opona narażona jest na pęknięcie w trakcie jazdy powodując duże zagrożenie. Zwiększone zużycie jednej opony może być spowodowane uszkodzeniem zawieszenia, którego zaniedbanie spowoduje pogłębienie się problemu.

 





Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Volkswagen Golf V - Cena ustawienia zbieżności kół

Volkswagen Golf V - Cena ustawienia zbieżności kół

Produkcja piątej generacji Volkswagen Golf rozpoczęła się w 2003 roku, a zakończyła w 2008. Zainteresowanie modelem było bardzo duże, przez co produkcje starszej i nowszej generacji kontynuowano przez kolejne 3 lata. Samochód w porównaniu do swojego poprzednika przybrał na rozmiarze oraz...

więcej

Toyota Corolla IX - Cena ustawienia zbieżności kół

Toyota Corolla IX - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na podstawie aktualnie panującej mody na kompakty. Auto przeszło facelifting w 2004 roku. W ofercie...

więcej

Ford Mondeo Mk4 - Cena ustawienia zbieżności kół

Ford Mondeo Mk4 - Cena ustawienia zbieżności kół

 Forda Mondeo Mk4 produkowano w latach 2007-2014. Mino upływu lat samochód wygląda elegancko, a przede wszystkim nowocześnie. Do oferty trafiło 9 silników benzynowych od 1.6 110KM do 2.0 EcoBoost 240KM oraz 9 silników diesla 1.6 - 2.2.

więcej

Skoda Fabia I - Cena ustawienia zbieżności kół

Skoda Fabia I - Cena ustawienia zbieżności kół

 Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę