Tylna belka skrętna: Jak działa, dlaczego się psuje i kiedy zregenerować?

Samochody francuskie znane są z wysokiego komfortu jazdy, miękkiego zawieszenia i dobrej trakcji. To wszystko zapewnia rodzaj zastosowanego zawieszenia, tzw. tylnej belki skrętnej. Jak każda eksploatowana część ulega ona zużyciu, co jednak nie stanowi większego problemu, gdyż można ją bezpiecznie i fachowo zregenerować.

 

Na czym polega regeneracja tylnej belki skrętnej?

 

Tylna belka skrętna, określana mianem zawieszenia półzależnego była jednym częściej stosowanych elementów układu zawieszenia w autach francuskich marek takich jak Peugeot, Citroen czy Renault. Jej cechą charakterystyczną jest nieskomplikowana, kompaktowa budowa oparta na sztywnej belce, łączącej dwa koła.
Naprawa lub regeneracja tylnej belki skrętnej polega na wymianie uszkodzonych podzespołów i przywróceniu belki do stanu takiego samego, jak była nowa. Profesjonalnie zregenerowana tylna belka z użyciem nowych, oryginalnych części technicznie nie ustępuje fabrycznie produkowanej belce, która jest od niej kilkukrotnie droższa. Decydując się na zakup nowej belki klient płaci za produkcję elementów, które nie podlegają zużyciu, a są kosztowne w wykonaniu. Renowacja tylnej belki odbywa się poprzez jej rozłożenie, oczyszczenie zaimpregnowanie oraz wymianę zużytych bądź zniszczonych elementów, takich jak czopy, łożyska oraz uszczelniacze.

Z czego składa się belka skrętna


Najważniejszym elementem układu jest rura nośna, zwana inaczej poprzecznicą. Do niej wprasowane są czopy wraz z trawersami, podtrzymującymi poduszki mocujące, służącymi jako dodatkowe zabezpieczenie nadwozia przed obijaniem się belki o karoserię.
Kolejnym ważnym elementami belki są łożyska igiełkowe. To do nich montuje się wahacze z wprasowanymi czopami koła, na których umiejscowione są piasty koła.



Wahacze połączone są ze sobą za pomocą kilku drążków skrętnych. W zależności od modelu oraz marki samochodu, są to odpowiednio dwa lub cztery pręty wykonane z wysokiej jakości stali. Pełnią one role podobną do amortyzatorów w tradycyjnym zawieszeniu.


Objawy zużycia się belki


Podczas jazdy wszystkie elementy układu zawieszenia poddawane są sporym przeciążeniom.
W połączeniu z niekorzystnymi warunkami panującymi na drodze, takimi jak woda, sól, czy pył uszkodzenia tylnej belki rozwijają się znacznie szybciej.
Uszkodzenia objawiają się różnie – poprzez piszczenie, zgrzytanie, trzeszczenie lub stukanie w tylnej części pojazdu. Zbagatelizowana drobna usterka niesie za sobą zwykle poważne konsekwencje i znacznie podwyższa koszty naprawy. Dlatego tak ważne są profilaktyczne okresowe wizyty w serwisie samochodowym oraz wyczulenie na wszelkie bodźce zewnętrzne podczas prowadzenie pojazdu. Jeżeli zauważymy nadmierne pochylenie kół w kierunku środka auta, bezzwłocznie powinniśmy się udać do warsztatu samochodowego.


Najczęstszym objawem zużycia elementów belki skrętnej jest luz na czopie osi nośnej, na której osadzony jest wahacz. Usterkę sygnalizują otarcia koła o nadkole. Może to być również spowodowane pęknięciem drążka skrętnego, wówczas towarzyszy temu również mocne obniżenie się samochodu.

 


 

Proces naprawy/regeneracji tylnej belki skrętnej
Całość procesu regeneracji można podzielić na klika najważniejszych etapów:

1. Umieszczenie pojazdu na podnośniku, dokonanie oględzin układu zawieszenia, połączone z demontażem belki. W naszym serwisie proces ten odbywa się przy użyciu profesjonalnych ściągaczy hydraulicznych oraz podgrzewaczy indukcyjnych

 

2. Wymontowaną belkę oczyszczamy ,poddając ją piaskowaniu, celem ułatwienia wykrycia występujących wad, wynikających z eksploatacji pojazdu oraz usunięcia ognisk korozji. Na typ etapie poszczególne elementy zostają zweryfikowane pod kątem przydatności do ponownego montażu. Diagnozie poddawane są również drążki skrętne, w tym gniazda osadzenia łożysk igiełkowych w wahaczu.
 

 

3. W tym momencie rozpoczyna się właściwa regeneracja belki - najpierw zostają sprawdzone wahacze pod względem poprawności geometrii kół. Następnie trafiają do specjalistycznej maszyny, w której zostają poddane obróbce gniazda osadzenia łożysk igiełkowych. Po rozłączeniu wahaczy, wprasowywana jest tuleja metalowa oraz łożyska. Kontroli poddawane są również zakończenia frezowe drążków, wahaczy i trawersów. Gdy stan zużycia tego wymaga, zostają również wymienione poduszki.

 

4. W następnej kolejności wymieniane są czopy będące bieżnią łożysk igiełkowych.

5. Złożoną belkę skrętną regulujemy pod względem wysokości i przekazujemy do lakierni, gdzie zostaje pokryta farbą antykorozyjną. Na koniec belka jeszcze raz jest sprawdzana pod kątem geometrii i jeżeli wszystkie parametry są poprawne, belka zostaje zamontowana w pojeździe

 

 

Aby uniknąć niemiłych niespodzianek, pamiętajmy o okresowej kontroli stanu naszego pojazdu. Pamiętajmy również o tym, że sprawność techniczna naszego auta nie tylko uchroni nas przed poniesieniem niespodziewanych wydatków, ale przede wszystkim pomoże zapewnić sobie oraz innym użytkownikom ruchu drogowego bezpieczeństwo na jezdni.

 

Regeneracja tylnej belki jest czasochłonnym i skomplikowanym procesem na niektórych etapach, więc warto tę naprawę powierzyć profesjonalistom – więcej informacji o regeneracji tylnej belki znajdą Państwo tutaj:

 

 

 

 

FranceAutoService

www.tylnabelka.pl.
 

 




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

CZYTAJ WIĘCEJ