Tempomat to wynalazek wpływający na wygodę kierowcy podczas długich podróży ze stałą prędkością. Ponad to nowoczesne tempomaty aktywne utrzymują prędkość i odległość samochodu jadącego przed nami. Kierowca w tym wypadku musi już tylko kręcić kierownicą, ale powinien cały czas czuwać nad pracą systemu. Awarie w trakcie jazdy spowodowane przepaleniem bezpiecznika, uszkodzeniem czujnika pedału hamulca, czujnika prędkości czy innych podzespołów mogą być bardzo niebezpieczne, dlatego warto jak najszybciej sprawdzić tempomat u mechanika.
Systemy kontroli prędkości zmieniają się wraz z nowo powstającymi modelami samochodów. Nowoczesne samochody wykorzystując w pełni elektroniczne układy utrzymujące prędkość i odległość za jadącym przed nami samochodem. Systemy te sterowane są komputer pojazdu lub ECU. Starsze samochody mogą korzystać z elektromechanicznej kontroli prędkości. W takim układzie siłownik podciśnieniowy jest fizycznie połączony z przepustnicą za pomocą kabla lub łańcucha. Za pomocą kabla siłownik podciśnieniowy dopasowuje stopień otwarcia lub zamknięcia przepustnicy. Mechanik określi jaki typ tempomatu zainstalowano w Twoim samochodzie.
Mechanik w pierwszej kolejności podłącza komputer pod ECU samochodu i szuka błędów. Być może już w ten sposób uda się zawęzić obszar poszukiwań usterki. Gdy stwierdzi, że uszkodzeniu uległ bezpiecznik, sprawdzi czy faktycznie został on przepalony. Uszkodzony zostanie wymieniony, a tempomat sprawdzony pod kątem poprawnego działania.
Jeżeli mechanik uzna, że czujnik pedału hamulca nie działa, sprawdzi jego stan. Jednocześnie powinien tez zbadać stan okablowania poprowadzonego do przełącznika. Po wymianie uszkodzonego czujnika pedału hamulca mechanik powinien upewnić się, że tempomat oraz światła hamowania STOP działają poprawnie.
Mechanik aby sprawdzić czujnik prędkości musi dostać się pod samochód. Przy okazja sprawdzania czujnika powinien sprawdzić całe okablowanie z nim związane i w razie niesprawności naprawić je. Po wymianie czujnika prędkości profesjonalista powinien sprawdzić działanie tempomatu i prędkościomierza. Jeżeli uzna, że siłownik podciśnieniowy, węże lub przewody są uszkodzone, wymieni odpowiednią część. We wszystkich opisanych usterkach mechanik poprosi o jazdę próbną i sprawdzenie działania tempomatu. Na koniec pracy powinien także ponownie podpiąć komputer i usunąć błędy, które powstały w trakcie trwania usterki.
Niesprawny układ kontroli prędkości w postaci tempomatu, może być sygnałem że niedługo powstają kolejne awarie. Sprawdzając tempomat mechanik może również sprawdzić inne systemy w samochodzie, w tym światła hamowania i prędkościomierz. Jazda bez tempomatu może być bardziej męcząca, jednak awaria w trakcie jazdy może być bardzo niebezpieczna. Jeżeli tempomat przestał działać, pojedź do mechanika aby sprawdził układ i określił skalę problemu, a następnie naprawił usterkę.