Płyn chłodniczy – dolewka czy wymiana?

Silnik samochodu jest pod ciągłym wpływem takich czynników, jak ciepło, czy ciśnienie. W trakcie normalnej pracy osiąga on temperaturę nawet do stu stopni, koniecznością jest więc system chłodzenia, który pozwoli mu prawidłowo funkcjonować. Zadanie to spełnia chłodnica, której działanie opiera się na cieczy – najczęściej borygo lub petrygo. Niestety, płynu tego w trakcie użytkowania ubywa i po pewnym czasie trzeba go uzupełnić. I tutaj pojawia się pytanie – dolewać, czy wymieniać?

Znajdź warsztat i umów wymianę

Przeglądaj 57890 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców mechanika.

UMÓW WYMIANĘ PŁYNU

Współcześnie powszechnie używa się chłodnic aluminiowych oraz płynów na bazie wody i glikolu. Sama woda niestety nie spełniłaby tutaj swojego zadania, ponieważ zbyt szybko się nagrzewa i zamarza. Wymieszanie jej z glikolem i dodatkami konserwującymi znacznie zwiększa jej odporność na czynniki termiczne.

Brak płynu z reguły staje się dla kierowców zauważalny, gdy temperatura silnika znacznie się powiększy. Jest to bardzo niebezpieczne i nie należy dopuszczać do takiej sytuacji, ponieważ można trwale uszkodzić silnik. Warto więc regularnie kontrolować ilość płynu w chłodnicy i wymieniać go raz na 2-3 lata.

płyn chłodniczy

Jeśli płynu nie ma już w ogóle, należy koniecznie sprawdzić szczelność układu. Chłodnica ze względu na swoje umiejscowienie jest narażona na uszkodzenia mechaniczne, spowodowane chociażby uderzeniami kamieni, trzeba więc brak taką opcję pod uwagę. Przy niewielkim ubytku nie ma się czym przejmować, ponieważ jest to zupełnie naturalne. Ciecz zwyczajnie z czasem się ulatnia i nie mamy na to większego wpływu.

Porównaj ofert OC. Wielu posiadaczy aut zadaje sobie pytanie, czy w przypadku ubytku cieczy lepiej ją uzupełnić, czy całkowicie wymienić. Otóż zależy to od sytuacji. Jeżeli płynu ubyło niewiele i wiemy dokładnie, jaki to jest, możemy dolać odrobinę takiego samego bez obaw o działanie układu. Jeżeli natomiast nie ma sporo cieczy i ciężko określić, kiedy ostatnio była uzupełniania, lepiej wymienić ją całkowicie.

Jeśli nie masz pojęcia, jakiej cieczy używać w swoim pojeździe, koniecznie dowiedz się, jaki rodzaj jest dla niego zalecany. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych awarii. W nagłych, awaryjnych sytuacjach, dopuszczalne jest dolanie zwykłej wody, ale niezwłocznie taką ciecz należy wymienić na zalecaną. Tylko to uchroni silnik przed przegrzaniem. W przypadku „zagotowania” należy pamiętać, że nie wolno odkręcać korka układu chłodzącego od razu – może on wystrzelić, a gorąca para oparzyć twarz i ręce. To bardzo niebezpieczne! Najlepiej odczekać kilkanaście minut, aż pojazd wystygnie. Wtedy można dolać płynu, ale powoli i w małych ilościach, by uniknąć awarii silnika. Dodatkowo, jeśli zauważyłeś, że płyn kapie spod silnika, niezwłocznie udaj się do warsztatu i napraw nieszczelność – w takiej sytuacji nie ma żartów.



Przeczytaj także

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany płynu chłodniczego

Ford Focus Mk1 - Cena wymiany płynu chłodniczego

Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą...

więcej

Mazda 3 I - Cena wymiany płynu chłodniczego

Mazda 3 I - Cena wymiany płynu chłodniczego

Samochód klasy kompaktowej produkowany od 2003 - 2009. Mazda 3 jest następcą modelu 323. Zajął 2 pozycje na Europejski samochód roku w 2004. W roku 2006 auto przeszło delikatny facelifting. Oferowany w 4 odmianach benzynowych od 84KM do 260KM oraz 3 silników diesla o mocy od 90KM do 143KM.

więcej

Opel Corsa D - Cena wymiany płynu chłodniczego

Opel Corsa D - Cena wymiany płynu chłodniczego

Samochód produkowany w latach 2006-2014 zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Kierowca do wyboru ma 13 silników benzynowych o pojemności od 1.0 do 1.6 Turbo, oraz 7 silników diesla o pojemnościach 1.3 i 1.7.

więcej

Audi A3 8L - Cena wymiany płynu chłodniczego

Audi A3 8L - Cena wymiany płynu chłodniczego

Produkcję Audi A3 8L zapoczątkowano w 1996 roku. Trwała ona przez kolejne 7 lat czyniąc auto najlepiej sprzedającym się modelem Audi. To kompaktowy model klasy niższej średniej, jednak należący do grupy samochodów premium. Posiada płytę podłogową wspólną dla modelu VW Golf. Oferowany był z 7...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty