Płyn chłodniczy – dolewka czy wymiana?

Silnik samochodu jest pod ciągłym wpływem takich czynników, jak ciepło, czy ciśnienie. W trakcie normalnej pracy osiąga on temperaturę nawet do stu stopni, koniecznością jest więc system chłodzenia, który pozwoli mu prawidłowo funkcjonować. Zadanie to spełnia chłodnica, której działanie opiera się na cieczy – najczęściej borygo lub petrygo. Niestety, płynu tego w trakcie użytkowania ubywa i po pewnym czasie trzeba go uzupełnić. I tutaj pojawia się pytanie – dolewać, czy wymieniać?

Znajdź warsztat i umów wymianę

Przeglądaj 57890 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców mechanika.

UMÓW WYMIANĘ PŁYNU

Współcześnie powszechnie używa się chłodnic aluminiowych oraz płynów na bazie wody i glikolu. Sama woda niestety nie spełniłaby tutaj swojego zadania, ponieważ zbyt szybko się nagrzewa i zamarza. Wymieszanie jej z glikolem i dodatkami konserwującymi znacznie zwiększa jej odporność na czynniki termiczne.

Brak płynu z reguły staje się dla kierowców zauważalny, gdy temperatura silnika znacznie się powiększy. Jest to bardzo niebezpieczne i nie należy dopuszczać do takiej sytuacji, ponieważ można trwale uszkodzić silnik. Warto więc regularnie kontrolować ilość płynu w chłodnicy i wymieniać go raz na 2-3 lata.

płyn chłodniczy

Jeśli płynu nie ma już w ogóle, należy koniecznie sprawdzić szczelność układu. Chłodnica ze względu na swoje umiejscowienie jest narażona na uszkodzenia mechaniczne, spowodowane chociażby uderzeniami kamieni, trzeba więc brak taką opcję pod uwagę. Przy niewielkim ubytku nie ma się czym przejmować, ponieważ jest to zupełnie naturalne. Ciecz zwyczajnie z czasem się ulatnia i nie mamy na to większego wpływu.

Porównaj ofert OC. Wielu posiadaczy aut zadaje sobie pytanie, czy w przypadku ubytku cieczy lepiej ją uzupełnić, czy całkowicie wymienić. Otóż zależy to od sytuacji. Jeżeli płynu ubyło niewiele i wiemy dokładnie, jaki to jest, możemy dolać odrobinę takiego samego bez obaw o działanie układu. Jeżeli natomiast nie ma sporo cieczy i ciężko określić, kiedy ostatnio była uzupełniania, lepiej wymienić ją całkowicie.

Jeśli nie masz pojęcia, jakiej cieczy używać w swoim pojeździe, koniecznie dowiedz się, jaki rodzaj jest dla niego zalecany. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych awarii. W nagłych, awaryjnych sytuacjach, dopuszczalne jest dolanie zwykłej wody, ale niezwłocznie taką ciecz należy wymienić na zalecaną. Tylko to uchroni silnik przed przegrzaniem. W przypadku „zagotowania” należy pamiętać, że nie wolno odkręcać korka układu chłodzącego od razu – może on wystrzelić, a gorąca para oparzyć twarz i ręce. To bardzo niebezpieczne! Najlepiej odczekać kilkanaście minut, aż pojazd wystygnie. Wtedy można dolać płynu, ale powoli i w małych ilościach, by uniknąć awarii silnika. Dodatkowo, jeśli zauważyłeś, że płyn kapie spod silnika, niezwłocznie udaj się do warsztatu i napraw nieszczelność – w takiej sytuacji nie ma żartów.



Przeczytaj także

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Toyota Avensis drugiej generacji to samochód klasy średniej produkowany w latach 2002 - 2009. Konstrukcyjne auto niewiele różni się od swojego poprzednika, jednak jego sylwetka została odświeżona przez co stała się bardziej spójna. W 2006 roku auto poddano faceliftingowi. W ofercie Toyota...

więcej

Audi A4 B8 - Cena wymiany płynu chłodniczego

Audi A4 B8 - Cena wymiany płynu chłodniczego

Audi B8 jest kolejnym rozwinięciem swoich poprzedników, ponownie zwiększono rozmiar auta i dostosowano je do panujących trendów. Produkcja rozpoczęła się w 2007 roku, a zakończyła osiem lat później w roku 2015. Model B8 poddano liftingowi w 2012 roku. Oferowany był z silnikami benzynowymi...

więcej

Honda Accord VIII - Cena wymiany płynu chłodniczego

Honda Accord VIII - Cena wymiany płynu chłodniczego

Jest to VIII i zaraz ostatnia generacja Hondy Accord oferowana na rynek europejski. Model był produkowany w latach 2008 - 2015. W 2011 auto przeszło facelifting. Oferowano 3 jednostki benzynowe o mocach od 156KM do 201KM oraz 2 wersje diesla od 150KM do 180KM.

więcej

Peugeot 307 II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Peugeot 307 II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Drugą generację Peugeota 307 produkowano w latach 2005 – 2012. Samochód należy do segmentu C, czyli niskiej klasy średniej. Auto uzyskało tytuł Samochodu Roku 2002. Wygląd nadwozia 307 II zmienił się po liftingu, który przeprowadzono w 2005 roku. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 88KM do 140...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty