Płyn chłodniczy – dolewka czy wymiana?

Silnik samochodu jest pod ciągłym wpływem takich czynników, jak ciepło, czy ciśnienie. W trakcie normalnej pracy osiąga on temperaturę nawet do stu stopni, koniecznością jest więc system chłodzenia, który pozwoli mu prawidłowo funkcjonować. Zadanie to spełnia chłodnica, której działanie opiera się na cieczy – najczęściej borygo lub petrygo. Niestety, płynu tego w trakcie użytkowania ubywa i po pewnym czasie trzeba go uzupełnić. I tutaj pojawia się pytanie – dolewać, czy wymieniać?

Znajdź warsztat i umów wymianę

Przeglądaj 57890 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców mechanika.

UMÓW WYMIANĘ PŁYNU

Współcześnie powszechnie używa się chłodnic aluminiowych oraz płynów na bazie wody i glikolu. Sama woda niestety nie spełniłaby tutaj swojego zadania, ponieważ zbyt szybko się nagrzewa i zamarza. Wymieszanie jej z glikolem i dodatkami konserwującymi znacznie zwiększa jej odporność na czynniki termiczne.

Brak płynu z reguły staje się dla kierowców zauważalny, gdy temperatura silnika znacznie się powiększy. Jest to bardzo niebezpieczne i nie należy dopuszczać do takiej sytuacji, ponieważ można trwale uszkodzić silnik. Warto więc regularnie kontrolować ilość płynu w chłodnicy i wymieniać go raz na 2-3 lata.

płyn chłodniczy

Jeśli płynu nie ma już w ogóle, należy koniecznie sprawdzić szczelność układu. Chłodnica ze względu na swoje umiejscowienie jest narażona na uszkodzenia mechaniczne, spowodowane chociażby uderzeniami kamieni, trzeba więc brak taką opcję pod uwagę. Przy niewielkim ubytku nie ma się czym przejmować, ponieważ jest to zupełnie naturalne. Ciecz zwyczajnie z czasem się ulatnia i nie mamy na to większego wpływu.

Porównaj ofert OC. Wielu posiadaczy aut zadaje sobie pytanie, czy w przypadku ubytku cieczy lepiej ją uzupełnić, czy całkowicie wymienić. Otóż zależy to od sytuacji. Jeżeli płynu ubyło niewiele i wiemy dokładnie, jaki to jest, możemy dolać odrobinę takiego samego bez obaw o działanie układu. Jeżeli natomiast nie ma sporo cieczy i ciężko określić, kiedy ostatnio była uzupełniania, lepiej wymienić ją całkowicie.

Jeśli nie masz pojęcia, jakiej cieczy używać w swoim pojeździe, koniecznie dowiedz się, jaki rodzaj jest dla niego zalecany. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych awarii. W nagłych, awaryjnych sytuacjach, dopuszczalne jest dolanie zwykłej wody, ale niezwłocznie taką ciecz należy wymienić na zalecaną. Tylko to uchroni silnik przed przegrzaniem. W przypadku „zagotowania” należy pamiętać, że nie wolno odkręcać korka układu chłodzącego od razu – może on wystrzelić, a gorąca para oparzyć twarz i ręce. To bardzo niebezpieczne! Najlepiej odczekać kilkanaście minut, aż pojazd wystygnie. Wtedy można dolać płynu, ale powoli i w małych ilościach, by uniknąć awarii silnika. Dodatkowo, jeśli zauważyłeś, że płyn kapie spod silnika, niezwłocznie udaj się do warsztatu i napraw nieszczelność – w takiej sytuacji nie ma żartów.



Przeczytaj także

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Toyota Avensis drugiej generacji to samochód klasy średniej produkowany w latach 2002 - 2009. Konstrukcyjne auto niewiele różni się od swojego poprzednika, jednak jego sylwetka została odświeżona przez co stała się bardziej spójna. W 2006 roku auto poddano faceliftingowi. W ofercie Toyota...

więcej

BMW X6 E71 - Cena wymiany płynu chłodniczego

BMW X6 E71 - Cena wymiany płynu chłodniczego

BMW X6 E71 pojawiło się na rynku w 2008 roku. To uterenowione sportowe coupe otwierające segment samochodów SAC. Jego produkcja trwała do 2014 roku, następnie na rynku pojawiła się kolejna generacja o nazwie F16. Generacja E71 wyposażana była w 3 silniki benzynowe o mocy od 306KM do 555KM oraz 5...

więcej

Citroen C5 III - Cena wymiany płynu chłodniczego

Citroen C5 III - Cena wymiany płynu chłodniczego

Zbudowany na platformie podłogowej PSA PF3. Produkcja tego modelu opiewała na lata 2007-2017. W 2011r. przeprowadzono pierwszy face lifting, a rok później kolejny. W ofercie modelu znalazły się 4 silniki benzynowe posiadające moc od 125KM do 211KM oraz 5 silników diesla od 110KM do 241KM.

więcej

Fiat Punto II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Fiat Punto II - Cena wymiany płynu chłodniczego

Fiat Punto II to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modelów samochodów klasy miejskiej. W drugiej wersji Punto znacznie podkreślono kształty nadwozia, lecz większość mechanizmów auto odziedziczyło po swoim poprzedniku. Pojazd produkowano w latach 1999 - 2010. W ofercie zaproponowano 6 silników...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty