Jak prawidłowo dbać o lakier samochodowy?

Wyjeżdżając z salonu nowym samochodem cieszymy się nie tylko z jego wyposażenia i komfortu jazdy, ale także z pięknie błyszczącego lakieru. Jeżeli chcemy, by zachował jak najdłużej swój wygląd, musimy o niego odpowiednio dbać.

Czynniki wpływające na stan lakieru

Przez cały rok lakier samochodowy narażony jest na działanie czynników szkodliwych. W lecie są to promienie UV, które powodują matowienie. W zimie to przede wszystkim środki chemiczne stosowane przez służby drogowe do odśnieżania i usuwania lodu. W okresie jesienno-zimowym lakier narażony jest także na uszkodzenia mechaniczne spowodowane kamieniami wyrzucanymi przez koła innych pojazdów.
Dodatkowe uszkodzenia powodują ptasie odchody i owady, które rozbijają się o karoserię.

Jak dbać o lakier

Lakier to nie tylko kwestia wyglądu samochodu. Powłoka lakiernicza chroni karoserię auta przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą spowodować korozję. Z tego też powodu powinniśmy konserwować i pielęgnować lakier oraz usuwać wszelkie jego uszkodzenia.

Najważniejszym elementem jest właściwa pielęgnacja. Należy pamiętać o częstym myciu samochodu, kurz i zaschnięty brud będą wgryzać się w lakier i będą trudne do usunięcia. Do mycia należy stosować specjalne szampony. Po każdym myciu auto należy dokładnie wytrzeć.

W myjniach samochodowych oprócz płynów możemy auto nawoskować gorącym woskiem, który tworzy warstwę ochronną na lakierze. Gorący wosk należy zetrzeć z szyb, gdyż osłabia ich przeźroczystość. Taki wosk stanowi ochronę na krótki okres czasu.

Lepsze zabezpieczenie stanowi wosk ręcznie nakładany i polerowany. Jest to zabieg pracochłonny i czasochłonny, ale końcowy efekt wart jest zachodu. Wosk nakładamy na idealnie wyczyszczony samochód, najlepiej w temperaturze 15-25 stopni Celsjusza, wtedy wosk łatwiej się rozprowadza. Nakładanie wosku zaczynamy od dachu samochodu, używamy do tego bawełnianej ściereczki, która nie zostawia smug. Wosk nakładamy cienkimi warstwami, będzie łatwiej go wypolerować. Polerowanie to najtrudniejszy etap woskowania. Możemy go wykonać za pomocą specjalnej polerki elektrycznej (znacznie łatwiej) lub ręcznie flanelowymi szmatkami.

Woskowanie chroni lakier przed działaniem czynników atmosferycznych, woda bardzo ładnie spływa po karoserii.

W sklepach motoryzacyjnych dostępne są różne środki ułatwiające pielęgnację lakieru. Do dyspozycji mamy szampony, płyny, chusteczki do usuwania niewielkich zabrudzeń, glinki do usuwania opiłków żelaza, smoły, woski w paście lub płynie oraz powłoki ochronne.

Jak usuwać niewielkie uszkodzenia lakieru

Zwłaszcza po zimie dostrzegamy na naszym lakierze wiele drobnych zarysowań. Te najmniejsze zostaną zamaskowane podczas woskowania, te trochę większe trzeba zabezpieczyć. Możemy użyć do tego past koloryzujących, specjalnych kredek lub uzupełnić ubytki lakierem. To ostatnie rozwiązanie jest zdecydowanie najlepsze, ale wymaga wprawy lub oddania auta do lakierni. W sklepach możemy kupić lakiery w sprayu, ale pamiętajmy, że nie dobierzemy idealnego odcienia. Nieco droższym rozwiązaniem jest komputerowe dobranie lakieru, będzie on idealnie dopasowany do koloru lakieru na naszym samochodzie.

Pamiętajmy, że zaniedbania w pielęgnacji lakieru są nie do odrobienia, a lakier odzyska pierwotny blask dopiero po ponownym pomalowaniu.



Przeczytaj także

Opel Astra H - Cena wymiany płynu hamulcowego

Opel Astra H - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Opel Astra H to trzecia generacja jednego z najpopularniejszych modeli samochodów na świecie, produkowana w latach 2004-2014. Gama dostępnych silników jest obszerna i składa się z 9 silników benzynowych o przedziale pojemności skokowej 1.4-2.0 oraz 8 silników diesla gdzie najmniejszy to...

więcej

Peugeot 307 II - Cena ustawienia zbieżności kół

Peugeot 307 II - Cena ustawienia zbieżności kół

 Drugą generację Peugeota 307 produkowano w latach 2005 – 2012. Samochód należy do segmentu C, czyli niskiej klasy średniej. Auto uzyskało tytuł Samochodu Roku 2002. Wygląd nadwozia 307 II zmienił się po liftingu, który przeprowadzono w 2005 roku. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 88KM...

więcej

Skoda Fabia II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Skoda Fabia II - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...

więcej

Jak uchronić nasze auto przed szkodliwym działaniem upału

Jak uchronić nasze auto przed szkodliwym działaniem upału

Gdy przychodzi upragniona letnia pora, z radością oddajemy się wszystkim przyjemnościom związanym z ciepłą temperaturą. Jednak w momencie, kiedy przychodzą upały, zaczynamy dotkliwie odczuwać ich niekorzystne działanie. Gorące powietrze oraz palące słońce utrudniają funkcjonowanie nie tylko nam,...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Darmowa porada mechanika