Jak prawidłowo dbać o lakier samochodowy?

Wyjeżdżając z salonu nowym samochodem cieszymy się nie tylko z jego wyposażenia i komfortu jazdy, ale także z pięknie błyszczącego lakieru. Jeżeli chcemy, by zachował jak najdłużej swój wygląd, musimy o niego odpowiednio dbać.

Czynniki wpływające na stan lakieru

Przez cały rok lakier samochodowy narażony jest na działanie czynników szkodliwych. W lecie są to promienie UV, które powodują matowienie. W zimie to przede wszystkim środki chemiczne stosowane przez służby drogowe do odśnieżania i usuwania lodu. W okresie jesienno-zimowym lakier narażony jest także na uszkodzenia mechaniczne spowodowane kamieniami wyrzucanymi przez koła innych pojazdów.
Dodatkowe uszkodzenia powodują ptasie odchody i owady, które rozbijają się o karoserię.

Jak dbać o lakier

Lakier to nie tylko kwestia wyglądu samochodu. Powłoka lakiernicza chroni karoserię auta przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą spowodować korozję. Z tego też powodu powinniśmy konserwować i pielęgnować lakier oraz usuwać wszelkie jego uszkodzenia.

Najważniejszym elementem jest właściwa pielęgnacja. Należy pamiętać o częstym myciu samochodu, kurz i zaschnięty brud będą wgryzać się w lakier i będą trudne do usunięcia. Do mycia należy stosować specjalne szampony. Po każdym myciu auto należy dokładnie wytrzeć.

W myjniach samochodowych oprócz płynów możemy auto nawoskować gorącym woskiem, który tworzy warstwę ochronną na lakierze. Gorący wosk należy zetrzeć z szyb, gdyż osłabia ich przeźroczystość. Taki wosk stanowi ochronę na krótki okres czasu.

Lepsze zabezpieczenie stanowi wosk ręcznie nakładany i polerowany. Jest to zabieg pracochłonny i czasochłonny, ale końcowy efekt wart jest zachodu. Wosk nakładamy na idealnie wyczyszczony samochód, najlepiej w temperaturze 15-25 stopni Celsjusza, wtedy wosk łatwiej się rozprowadza. Nakładanie wosku zaczynamy od dachu samochodu, używamy do tego bawełnianej ściereczki, która nie zostawia smug. Wosk nakładamy cienkimi warstwami, będzie łatwiej go wypolerować. Polerowanie to najtrudniejszy etap woskowania. Możemy go wykonać za pomocą specjalnej polerki elektrycznej (znacznie łatwiej) lub ręcznie flanelowymi szmatkami.

Woskowanie chroni lakier przed działaniem czynników atmosferycznych, woda bardzo ładnie spływa po karoserii.

W sklepach motoryzacyjnych dostępne są różne środki ułatwiające pielęgnację lakieru. Do dyspozycji mamy szampony, płyny, chusteczki do usuwania niewielkich zabrudzeń, glinki do usuwania opiłków żelaza, smoły, woski w paście lub płynie oraz powłoki ochronne.

Jak usuwać niewielkie uszkodzenia lakieru

Zwłaszcza po zimie dostrzegamy na naszym lakierze wiele drobnych zarysowań. Te najmniejsze zostaną zamaskowane podczas woskowania, te trochę większe trzeba zabezpieczyć. Możemy użyć do tego past koloryzujących, specjalnych kredek lub uzupełnić ubytki lakierem. To ostatnie rozwiązanie jest zdecydowanie najlepsze, ale wymaga wprawy lub oddania auta do lakierni. W sklepach możemy kupić lakiery w sprayu, ale pamiętajmy, że nie dobierzemy idealnego odcienia. Nieco droższym rozwiązaniem jest komputerowe dobranie lakieru, będzie on idealnie dopasowany do koloru lakieru na naszym samochodzie.

Pamiętajmy, że zaniedbania w pielęgnacji lakieru są nie do odrobienia, a lakier odzyska pierwotny blask dopiero po ponownym pomalowaniu.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Umowa kupna-sprzedaży samochodu

Umowa kupna-sprzedaży samochodu

 Wybierasz się na giełdę z zamiarem kupna używanego samochodu? Wybór jest dzisiaj ogromny, a podjęcie decyzji nie łatwe. Oferty sprzedaży samochodów widać co krok. Przeczytaj poniższe porady, aby ustrzec się przed podpisaniem umowy kupna sprzedaży samochodu, która może wpędzić Cię w spore...

więcej

Jakie opony na zimę? Wąskie czy szerokie?

Jakie opony na zimę? Wąskie czy szerokie?

Wraz ze zbliżającym się sezonem zimowym coraz więcej osób zastanawia się, jakie opony wybrać – wąskie, czy szerokie? Najczęściej można spotkać się z przekonaniem, że te drugie zdecydowanie lepiej sprawdzają się przy śniegu i mrozie. Czy jednak na pewno? Według badań nie do końca tak jest....

więcej

Dym z silnika - co robić?

Dym z silnika - co robić?

   Jakie mogą być przyczyny dymu z komory silnika?  

więcej

Hak holowniczy – czy warto?

Hak holowniczy – czy warto?

Posiadanie haku holowniczego przy aucie bardzo się przydaje, gdy trzeba przewieźć coś większego. Wielu kierowców uważa, że jest to im całkowicie niepotrzebne, jednak w nagłych przypadkach zmieniają zdanie. Jeżeli wiesz, że takie udogodnienie będzie ci nieraz potrzebne, warto jest rozważyć jego...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?