Piszczące klocki hamulcowe

Piszczenie hamulców spowodowane jest drganiami elementów układu hamulcowego podczas hamowania. Niestety, często dźwięk ten jest bardzo nieprzyjemny dla ucha i przeszkadza podczas jazdy. W wielu przypadkach konieczne jest odwiedzenie warsztatu, aby wyeliminować tą usterkę. Nie warto jej lekceważyć i zawczasu sprawdzić, co się dzieje. Chodzi przecież nie tylko o komfort jazdy, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo.

Jeśli twoje klocki zaczną piszczeć, czeka cię wizyta u mechanika. Prawdopodobnie zużyły się okładziny ścierne, metalowe elementy trą więc o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i tak powstaje nieprzyjemny dla ucha dźwięk. Konieczna więc będzie wymiana klocków hamulcowych lub szczęk. Lepiej z nią nie zwlekać, ponieważ tarcza nie wytrzyma zbyt długo, a to wiąże się już z większym wydatkiem.

Nie zawsze jednak konieczna jest wymiana klocków, czasami ulegają one też zatarciu (gdy okładziny cierne cały czas dotykają tarczy lub bębna). W takim wypadku przy każdym użyciu pedału hamulca do kabiny pojazdu wdziera się drażniący zapach. Co zrobić, gdy tak się dzieje? Wystarczy rozebrać, dobrze wyczyścić, a następnie złożyć wszystkie zaciski i jarzma klocków. Do takiego działania najlepiej użyć wąskiej, miedzianej szczotki i zmywacza do hamulców (który usuwa pył, smary i płyn hamulcowy). Wystarczy tylko obficie spryskać preparatem i zostawić do wyschnięcia. Jeśli jednak klocki zużyły się nierównomiernie, trzeba je wymienić.

Jeśli jednak cały wyżej opisany proces nie pomaga i nadal irytuje cię uciążliwe piszczenie, możesz wykorzystać podkładkę fenoliczną pod klocek hamulcowy do naklejenia od strony tłoczka. Element ten w znacznym stopniu eliminuje wibracje przy klockach, dzięki czemu można się pozbyć uciążliwego problemu. Tym bardziej, że jest odporny na wysokie temperatury – nie wolno go jednak stosować w motocyklach sportowych.

A jeśli mowa już o sporcie… piszczące klocki hamulcowe to częsta przypadłość w sportowych wozach. Pojazdy te są przystosowane do dużo cięższej pracy i wyższych temperatur. Klocki w nich są luźniej umiejscowione i dlatego przemieszczają się wewnątrz zacisku, trąc o tarczę. Okładzina cierna jest też bardziej twarda i odporna na temperaturę, a tarcze – żeliwne lub ceramiczne, a przez to sporo większe. Jednocześnie są też twardsze i cieńsze, przez co łatwo wpadają w wibracje – a wtedy mamy już do czynienia z klasycznym piszczeniem.

Nie należy też zapominać, że piszczenie zależy także od jakości klocków. Do jednego modelu auta można kupić wiele różnych zestawów, które różnią się nie tylko ceną, ale także jakością. W zależności od kosztów, klocki posiadają warstwę cierną z różnych mieszanek, a więc rozmaicie reagują w trakcie pracy. Zasada jest taka, że te droższe nie tylko decydują o krótszej drodze hamowania, ale także o większym komforcie akustycznym. Warto więc zainwestować trochę więcej i pozbyć się pisków raz na zawsze.



Przeczytaj także

Audi Q5 I - Cena wymiany klocków hamulcowych

Audi Q5 I - Cena wymiany klocków hamulcowych

Audi Q5 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Volvo XC60 i Mercedes-Benz GLK. Audi Q5 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla...

więcej

Fiat Croma II - Cena wymiany klocków hamulcowych

Fiat Croma II - Cena wymiany klocków hamulcowych

Fiat Croma II to auto klasy średniej segmentu D, które było produkowane od 2005 do 2011 roku. Pierwsza generacja była produkowana od 1985 do 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Honda Accord,...

więcej

Honda Accord VIII - Cena wymiany klocków hamulcowych

Honda Accord VIII - Cena wymiany klocków hamulcowych

 Jest to VIII i zaraz ostatnia generacja Hondy Accord oferowana na rynek europejski. Model był produkowany w latach 2008 - 2015. W 2011 auto przeszło facelifting. Oferowano 3 jednostki benzynowe o mocach od 156KM do 201KM oraz 2 wersje diesla od 150KM do 180KM.

więcej

BMW Serii 5 G30 - Cena wymiany klocków hamulcowych

BMW Serii 5 G30 - Cena wymiany klocków hamulcowych

BMW Serii 5 to auto klasy wyższej segmentu E, który produkowany jest od 1972 do dzisiaj. Obecnie jest 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A6, Mercedes-Benz klasy E, Alfa Romeo 166 i Jaguar XF. BMW pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę