Współczesne auta są wspomagane przez wiele systemów, mających swoje specyficzne oznaczenia. Wiele z nich, mimo że wiele razy słyszanych, tak naprawdę niewiele nam mówi. Tymczasem znajomość skrótów może być bardzo pomocna przy kupnie auta – warto je więc znać. Pozwoli ci to wybrać wymarzone cztery kółka, z całym potrzebnym osprzętem.

Skrótów wykorzystywanych w kwestiach motoryzacyjnych jest naprawdę wiele. Warto jednak skupić się na tych najważniejszych dla większości kierowców.
ABS - układ stosowany w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. Jest on elementem układu hamulcowego.
A/C – klimatyzacja.
AB (airbag) - poduszka powietrzna. Wchodzą one w skład biernych systemów bezpieczeństwa, mają zamortyzować uderzenie w elementy auta podczas wypadku.
ACC – aktywny tempomat, który nie tylko potrafi utrzymać żądaną prędkość, ale także zachować bezpieczną odległość przed autem znajdującym się z przodu. W razie potrzeby skutecznie wyhamowuje pojazd.
ASR - system, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania. W fazie przyspieszenia pojazdu, jeśli jakieś koło ma tendencje do poślizgu, układ za pośrednictwem swojego kalkulatora optymalizuje poślizg opon.
AT – automatyczna skrzynia biegów.
CR – w pełnej nazwie common rail. Jest to system bezpośredniego wtrysku paliwa w samochodach z silnikiem wysokoprężnym (Diesla).
DPF lub FAP - filtr cząstek stałych, montowany w układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Oczyszcza gazy spalinowe z cząstek sadzy.
EBS – elektroniczny system hamulcowy.
ESP/ESC - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
FWD – oznaczenie aut z napędem na przednią oś.
HHC - system zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas podjeżdżania na wzniesienie oraz zjeżdżania ze wzniesienia. System działa razem z układem hamulcowym.
ISOFIX - system mocowania fotelików dziecięcych na siedzeniach samochodu.
KM – liczba koni mechanicznych.
MSR - system antypoślizgowy uzupełniający ASR. Zapobiega on poślizgowi kół, gdy kierowca hamuje silnikiem.
MT – ręczna skrzynia biegów.
RWD – napęd na tylne koła.
SBC - elektrohydrauliczny układ hamulcowy, pozwalający na dużo szybszą reakcję niż w przypadku urządzenia konwencjonalnego. Dzięki niemu samochód może efektywnie skrócić swoją drogę hamowania.
SRS - system bezpieczeństwa biernego, w skład którego wchodzą napinacze pasów bezpieczeństwa wraz z airbagami.
TDI - turbodoładowany Diesel z bezpośrednim wtryskiem; jednostka silnikowa, zazwyczaj wyposażona w intercooler, zasilana bezpośrednim wtryskiem do komory spalania.
TSI - oznaczenie podwójnie doładowanych silników benzynowych.
UVW – masa nieobciążonego pojazdu.
VTEC - system kontrolujący czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy.
ZEV – pojazd o zerowej emisji spalin.
Seat Toledo II to pojazd wyprodukowany pomiędzy 1999, a 2004 rokiem. W porównaniu do swojej wcześniejszej wersji samochód przybrał bardziej opływowy kształt, znacząco odróżniając się od swojego kanciastego poprzednika. Do wyboru w ofercie było 7 silników benzynowych od 1.4 75KM do 2.3 V5...
Ford C-Max to auto typu minivan klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2003 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Chevrolet Orlando, Citroen C4 Picasso, Kia Carens, Opel Zafira, Renault Scenic,...
Kia Optima to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2000 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Mondeo, Opel Insignia, Skoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat. Kia Optima pojawia...
Audi A6 C6 to udoskonalona wersja swojego poprzednika. Model produkowano w latach 2004 – 2011. Przez ten czas samochód oferowany był z 10 silnikami benzynowymi od 2.0 TFSI do 5.2 V10 FSI 435KM oraz 8 silnikami diesla od 2.0 TDI 136KM do 3.0 V6 TDI 240KM.