ABS, EPS, TDI – czy wiesz, co to jest?

Współczesne auta są wspomagane przez wiele systemów, mających swoje specyficzne oznaczenia. Wiele z nich, mimo że wiele razy słyszanych, tak naprawdę niewiele nam mówi. Tymczasem znajomość skrótów może być bardzo pomocna przy kupnie auta – warto je więc znać. Pozwoli ci to wybrać wymarzone cztery kółka, z całym potrzebnym osprzętem.

Skrótów wykorzystywanych w kwestiach motoryzacyjnych jest naprawdę wiele. Warto jednak skupić się na tych najważniejszych dla większości kierowców.

ABS - układ stosowany w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. Jest on elementem układu hamulcowego.

A/C – klimatyzacja.

AB (airbag) - poduszka powietrzna. Wchodzą one w skład biernych systemów bezpieczeństwa, mają zamortyzować uderzenie w elementy auta podczas wypadku.

ACC – aktywny tempomat, który nie tylko potrafi utrzymać żądaną prędkość, ale także zachować bezpieczną odległość przed autem znajdującym się z przodu. W razie potrzeby skutecznie wyhamowuje pojazd.

ASR - system, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania. W fazie przyspieszenia pojazdu, jeśli jakieś koło ma tendencje do poślizgu, układ za pośrednictwem swojego kalkulatora optymalizuje poślizg opon.

AT – automatyczna skrzynia biegów.

CR – w pełnej nazwie common rail. Jest to system bezpośredniego wtrysku paliwa w samochodach z silnikiem wysokoprężnym (Diesla).

DPF lub FAP - filtr cząstek stałych, montowany w układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Oczyszcza gazy spalinowe z cząstek sadzy.

EBS – elektroniczny system hamulcowy.

ESP/ESC - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

FWD – oznaczenie aut z napędem na przednią oś.

HHC - system zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas podjeżdżania na wzniesienie oraz zjeżdżania ze wzniesienia. System działa razem z układem hamulcowym.

ISOFIX - system mocowania fotelików dziecięcych na siedzeniach samochodu.

KM – liczba koni mechanicznych.

MSR - system antypoślizgowy uzupełniający ASR. Zapobiega on poślizgowi kół, gdy kierowca hamuje silnikiem.

MT – ręczna skrzynia biegów.

RWD – napęd na tylne koła.

SBC - elektrohydrauliczny układ hamulcowy, pozwalający na dużo szybszą reakcję niż w przypadku urządzenia konwencjonalnego. Dzięki niemu samochód może efektywnie skrócić swoją drogę hamowania.

SRS - system bezpieczeństwa biernego, w skład którego wchodzą napinacze pasów bezpieczeństwa wraz z airbagami.

TDI - turbodoładowany Diesel z bezpośrednim wtryskiem; jednostka silnikowa, zazwyczaj wyposażona w intercooler, zasilana bezpośrednim wtryskiem do komory spalania.

TSI - oznaczenie podwójnie doładowanych silników benzynowych.

UVW – masa nieobciążonego pojazdu.

VTEC - system kontrolujący czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy.

ZEV – pojazd o zerowej emisji spalin.

Przeczytaj także

Nissan Qashqai (I, II) - Cena wymiany oleju silnikowego

Nissan Qashqai (I, II) - Cena wymiany oleju silnikowego

Nissan Qashqai to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2006 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Toyota C-HR, SEAT Aleca, Skoda Karoq, Opel Grandland X, Volkswagen Tiguan, Peugeot...

więcej

Toyota Corolla (E12, IX, E15, X) - Cena wymiany alternatora

Toyota Corolla (E12, IX, E15, X) - Cena wymiany alternatora

 Toyota Corolla to japońskie auto osobowe klasy B, a w poźniejszych modelcah C, produkowane od 1966 do dzisiaj. W tym czasie powstało aż 12 generacji modelu. Auto występuje w nadwoziu hatchback 3d i 5d, sedan oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Focus, Opel Astra czy...

więcej

Fiat Panda (II, III) - Cena wymiany sprzęgła

Fiat Panda (II, III) - Cena wymiany sprzęgła

Fiat Panda to auto klasy aut najmniejszych segmentu A, które jest produkowane od 1980 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Picanto, Opel Karl, Peugeot 108, Renault Twingo, Skoda Citigo, Toyota Aygo i...

więcej

Peugeot 5008 (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Peugeot 5008 (I, II) - Cena wymiany sprzęgła

Peugeot 5008 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2009 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan i SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Renault Koleos i Skoda Kodiaq. Peugeot...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty