Szyberdach stanowił prawdziwy hit lat 80. i 90., gdy mało kto mógł sobie pozwolić na klimatyzację w samochodzie. Kiedy przychodziły pierwsze upały, wystarczyło uchylić to „magiczne” okno i w krótkim czasie w pojeździe stawało się przyjemnie chłodno. Dzisiaj posiadanie szyberdachu nie jest już koniecznością i dlatego wiele osób z niego rezygnuje. Czy słusznie? Jakie są zalety jego posiadania?

Szyberdach działa podobnie jak klimatyzacja – ciepłe powietrze jest wysysane z wnętrza, a na jego miejsce pojawia się chłodne. W porównaniu z otwartymi szybami takie rozwiązanie generuje o wiele mniej hałasu, przez co jazda jest komfortowa. Poza tym powietrze nie uderza bezpośrednio w kierowcę, co stanowi utrudnienie podczas jazdy. Według badań uchylenie klapy może zwiększyć przewietrzenie w samochodzie nawet o siedemdziesiąt procent, co stanowi znakomity wynik. Szyberdach świetnie sprawdza się również podczas innych pór roku, gdy chcesz pozbyć się zaparowanych szyb lub im zapobiec.
Z korzyści, jakie przynosi, świetnie zdają sobie sprawę palacze – wystarczy uchylić klapę i po chwili można zapomnieć o nieprzyjemnych dymie nikotynowym.
Nie należy zapominać także o walorach estetycznych – wielu posiadaczy aut uważa, że widok nieba nad głową znacznie poprawia samopoczucie podczas jazdy. W pogodne dni korzystanie z tego dodatkowego okna znacznie wpływa na wygląd wnętrza auta, które staje się jaśniejsze. A jeśli nawet nie podoba ci się ta opcja, zawsze możesz je zasłonić, prawda?
Rodzaje szyberdachów
Wśród szyberdachów możemy wyróżnić otwierane ręcznie i elektryczne. Ten drugi, popularny w nowych autach, jest niezwykle łatwy w użytkowaniu. Poza tym występują różne sposoby otwierania klapy – na zasadzie harmonijki (jednak wychodzi już z użycia), uchylanie okna lub całkowite odsunięcie szyberdachu. Ponadto w niektórych typach aut szyberdach można zwyczajnie ściągnąć i przechowywać np. w garażu. W nowszym wydaniu pojawiają się także wersje panoramiczne, składające się z kilku paneli, które zajmują z reguły znaczną część dachu.
Wady rozwiązania
Tak jak każdy inny element samochodu, szyberdachy mają również wady. Podstawową jest cena – auta kosztują po prostu więcej. Jeśli chcesz oszczędzić, możesz oczywiście spróbować instalacji na rynku wtórnym, co pozwoli ci zaoszczędzić sporą sumę. Zastanawiasz się, czy w twoim aucie da się zamontować szyberdach? Bez obaw! Rozwiązanie to jest do wykonania praktycznie w każdym samochodzie.
Trzeba też liczyć się z większym spalaniem paliwa, co wynika z większego oporu powietrza. Dodatkowo wielu kierowców skarży się na przeciekanie szyberdachu, co wynika z trefnych uszczelek. Zdarza się to jednak w starszych autach – dzisiaj bowiem stosuje się uszczelki silikonowe, które nie przepuszczają wody. Poza tym kupno nowych generuje minimalne koszty, a wymiany można bez problemu dokonać samodzielnie.
Czy opłaca się więc mieć szyberdach w samochodzie? Wszystko zależy od potrzeb. Jeśli element ten podoba ci się pod względem estetycznym i rozważasz jego instalację, jak najbardziej warto go zainstalować. Zalety są bowiem niewątpliwe. Nie jest to jednak konieczność i w dobie powszechnej klimatyzacji w autach, nie ma się co dziwić.
Peugeot 301 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które było produkowane od 2012 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Linea, SEAT Toledo, Skoda Rapid i Dacia Logan. Peugeot 301 pojawia się z napędem...
Produkowany w latach 1999 - 2005 Leon I to model samochodu posiadający cechy sportowe. Umiejscowiony został w segmencie samochodów kompaktowych typu C. W ofercie znalazło się 12 silników benzynowych o mocach od 55KM do 150KM oraz 6 silników diesla od 50KM do 110KM.
Ford S-Max to auto typu minivan klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2006roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest SEAT Alhambra i Renault Espace. Ford S-Max pojawia się z napędem spalinowym...
Mazda CX-3 to crossover, który jest najmniejszym modelem z gamy pojazdów sportowo-użytkowych produkowanych przez Mazdę. Większym odpowiednikiem Mazdy CX-3 jest model CX-5. Model CX-3 produkowany był w latach 2015-2022, a w 2018 roku przeszedł facelifting. Auto dostępne jest z dwoma silnikami...