Szyberdach stanowił prawdziwy hit lat 80. i 90., gdy mało kto mógł sobie pozwolić na klimatyzację w samochodzie. Kiedy przychodziły pierwsze upały, wystarczyło uchylić to „magiczne” okno i w krótkim czasie w pojeździe stawało się przyjemnie chłodno. Dzisiaj posiadanie szyberdachu nie jest już koniecznością i dlatego wiele osób z niego rezygnuje. Czy słusznie? Jakie są zalety jego posiadania?

Szyberdach działa podobnie jak klimatyzacja – ciepłe powietrze jest wysysane z wnętrza, a na jego miejsce pojawia się chłodne. W porównaniu z otwartymi szybami takie rozwiązanie generuje o wiele mniej hałasu, przez co jazda jest komfortowa. Poza tym powietrze nie uderza bezpośrednio w kierowcę, co stanowi utrudnienie podczas jazdy. Według badań uchylenie klapy może zwiększyć przewietrzenie w samochodzie nawet o siedemdziesiąt procent, co stanowi znakomity wynik. Szyberdach świetnie sprawdza się również podczas innych pór roku, gdy chcesz pozbyć się zaparowanych szyb lub im zapobiec.
Z korzyści, jakie przynosi, świetnie zdają sobie sprawę palacze – wystarczy uchylić klapę i po chwili można zapomnieć o nieprzyjemnych dymie nikotynowym.
Nie należy zapominać także o walorach estetycznych – wielu posiadaczy aut uważa, że widok nieba nad głową znacznie poprawia samopoczucie podczas jazdy. W pogodne dni korzystanie z tego dodatkowego okna znacznie wpływa na wygląd wnętrza auta, które staje się jaśniejsze. A jeśli nawet nie podoba ci się ta opcja, zawsze możesz je zasłonić, prawda?
Rodzaje szyberdachów
Wśród szyberdachów możemy wyróżnić otwierane ręcznie i elektryczne. Ten drugi, popularny w nowych autach, jest niezwykle łatwy w użytkowaniu. Poza tym występują różne sposoby otwierania klapy – na zasadzie harmonijki (jednak wychodzi już z użycia), uchylanie okna lub całkowite odsunięcie szyberdachu. Ponadto w niektórych typach aut szyberdach można zwyczajnie ściągnąć i przechowywać np. w garażu. W nowszym wydaniu pojawiają się także wersje panoramiczne, składające się z kilku paneli, które zajmują z reguły znaczną część dachu.
Wady rozwiązania
Tak jak każdy inny element samochodu, szyberdachy mają również wady. Podstawową jest cena – auta kosztują po prostu więcej. Jeśli chcesz oszczędzić, możesz oczywiście spróbować instalacji na rynku wtórnym, co pozwoli ci zaoszczędzić sporą sumę. Zastanawiasz się, czy w twoim aucie da się zamontować szyberdach? Bez obaw! Rozwiązanie to jest do wykonania praktycznie w każdym samochodzie.
Trzeba też liczyć się z większym spalaniem paliwa, co wynika z większego oporu powietrza. Dodatkowo wielu kierowców skarży się na przeciekanie szyberdachu, co wynika z trefnych uszczelek. Zdarza się to jednak w starszych autach – dzisiaj bowiem stosuje się uszczelki silikonowe, które nie przepuszczają wody. Poza tym kupno nowych generuje minimalne koszty, a wymiany można bez problemu dokonać samodzielnie.
Czy opłaca się więc mieć szyberdach w samochodzie? Wszystko zależy od potrzeb. Jeśli element ten podoba ci się pod względem estetycznym i rozważasz jego instalację, jak najbardziej warto go zainstalować. Zalety są bowiem niewątpliwe. Nie jest to jednak konieczność i w dobie powszechnej klimatyzacji w autach, nie ma się co dziwić.
Mercedes GLK to auto sportowo-użytkowej segmentu D, które było produkowane od 2008 do 2015 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Infiniti EX i Volvo XC60. Mercedes GLK pojawia się z napędem...
Produkcję Forda Focusa pierwszej generacji rozpoczęto w 1998 roku. Sylwetka pojazdu zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz była dość futurystyczna. Niesymetryczna deska rozdzielcza nie każdemu przypadła do gustu, jednak sam model stał się bardzo popularny także w środowisku sportowym za sprawą...
Seat Toledo III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2004 roku. Pojazd zaliczany jest do segmentu samochodów typu C. Toledo III w porównaniu do drugiej generacji ponowanie zmieniło swoją stylistykę. Wyszukane kształy sprawiają, że cieżko zaklasyfikować nadwozie do konkretnego typu. Nadwozie...
Audi Q7 to pierwszy SUV tej niemieckiej marki premium, którego konkurencją jest VW Touareg oraz Porsche Cayenne. 2 generacja o której mowa weszła na rynek w 2015 roku i produkowana jest do dzisiaj. Ten ogromny samochód napędzają mogą napędzać dwa silniki benzynowe - 2.0 TFSI 252 KM lub...