Filtr oleju – jak wymienić?

Wymiana oleju jest niezwykle ważną sprawą, aby silnik mógł prawidłowo działać i służyć nam bez zakłóceń jak najdłużej. Bardzo rzadko jednak mówi się o konieczności wymiany przy tej czynności także filtra oleju, który pełni nie mniej ważną rolę. Z reguły jednak się o nim zapomina, co stanowi spore uchybienie. Tymczasem każdy posiadacz auta powinien wiedzieć, jak jest zbudowany i na jakiej zasadzie działa, a przy okazji umieć go wymienić.

Olej silnikowy znajduje się w zbiorniku, zwanym miską olejową. Zasysany przez tzw. smok, trafia na specjalne sitko, które ma oddzielać olej od zanieczyszczeń. Następnie dostaje się właśnie do filtra oleju, który ma za zadanie oczyścić go z wszelkiego brudu. Usuwa on zanieczyszczenia o wielkości 0,02 mm! Jego prawidłowe działanie jest niezwykle ważne – w przypadku nieszczelności, silnik może łatwo ulec uszkodzeniu.

Najczęściej w samochodach można się spotkać z tzw. filtrem puszkowym, w którym znajduje się papierowy wkład filtrujący, który został tak skonstruowany, żeby przepuszczał przez swoją powierzchnię olej. Jest ułożony w harmonijkę, aby lepiej działać. Wewnątrz wkładu jest też zawór nadciśnienia.

Na pokrywie filtra znajdują się nieduże otwory, przez które wtłaczany jest olej. Po przejściu przez wkład filtrujący olej wypływa przez duży otwór na środku. Jeśli wkład jest zabrudzony lub olej zbyt zimny, może mieć problem z przejściem przez jego powierzchnię. W takiej sytuacji silnik nie dostaje odpowiedniej ilości oleju, a wkład filtrujący może ulec rozerwaniu, co jest bardzo niebezpieczne. Właśnie w takich sytuacjach przydaje się zawór nadciśnienia.

Jak wymieniać?

Przyjmuje się zasadę, że wymiany filtra należy dokonywać wraz z olejem. W końcu jaki jest sens w zakładaniu nowego filtra, gdy olej jest brudny i na odwrót? Filtr oleju można odkręcić ręką lub specjalnym kluczem (z reguły jest konieczny). W przypadku filtra z wymiennym wkładem, wystarczy tylko wyjąć stary. Filtr należy wyjmować razem z uszczelką, którą trzeba wyczyścić i nasmarować czystym olejem. Przed montażem możesz wlać do filtra trochę oleju, aby szybciej uzyskać prawidłowe ciśnienie, ale nie jest to konieczne. Po założeniu filtra, uzupełnij płyn, a następnie uruchom silnik. Teraz możesz skontrolować, czy nic nie przecieka.

Wymiana filtra oleju jest bardzo prosta, ale wymaga czasu i wprawy. Jeśli nie znasz się zbytnio na takich rzeczach, albo zwyczajnie nie masz czasu, wybierz się do mechanika, który fachowo i bardzo szybko dokona wymiany. Będziesz miał pewność, że filtr działa prawidłowo i nic nie przecieka. Warto jednak nauczyć się tej czynności, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Każdy kierowca powinien znać tę procedurę, podobnie jak uzupełnianie płynów, czy wymianę koła. Oznacza to o wiele większą świadomość i dbałość o pojazd.



Przeczytaj także

BMW Serii 5 (E60, F10) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW Serii 5 (E60, F10) - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW Serii 5 to auto klasy wyższej segmentu E, który produkowany jest od 1972 do dzisiaj. Obecnie jest 7 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A6, Mercedes-Benz klasy E, Alfa Romeo 166 i Jaguar XF. BMW pojawia się z napędem spalinowym...

więcej

BMW Serii 1 F20-21 - Cena wymiany oleju silnikowego

BMW Serii 1 F20-21 - Cena wymiany oleju silnikowego

 BMW Serii 1 F20-21 to kontynuacja modelu E81-87 który odniósł duży sukces. Model urósł w porównaniu do poprzednika nie tylko na zewnątrz. Gama silników benzynowych liczy aż 14 jednostek oraz 8 diesli. Produkcja rozpoczęła się w 2011 roku i trwa do dziś.

więcej

Mitsubishi Outlander (I, II i III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Mitsubishi Outlander (I, II i III) - Cena wymiany oleju silnikowego

Mitsubishi Outlander to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2003 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest BMW X3, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, SEAT Ateca, Skoda Karoq...

więcej

Peugeot 407 - Cena wymiany oleju silnikowego

Peugeot 407 - Cena wymiany oleju silnikowego

 Peugeot 407 to samochód osobowy klasy średniej. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 2004 roku. Auto zdobyło w błyskawicznym tempie bardzo silną pozycję na rynku. W porównaniu do wcześniejszej generacji „407” sylwetka pojazdu znacznie się zmieniła. W 2008 roku samochód poddano liftingowi. Do...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty