Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach VW Tiguan I przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarowanie ruchomych elementów silnika, oczyszczanie go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzanie wysokiej temperatury. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie. Cena filtra może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich producentów jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja | Średnia cena oleju | Średnia cena filtra |
Średni koszt + wymiana |
Benzyna |
1.4 TSI BlueMotion 122KM 90kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 52 PLN | 282 PLN |
1.4 TSI 150KM 110kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 52 PLN | 282 PLN | |
1.4 TSI BlueMotion 160KM 118kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 52 PLN | 282 PLN | |
2.0 TSI 170KM 125kW | 4,7 | 5W-30 | 200 PLN | 63 PLN | 343 PLN | |
2.0 TSI 180KM 132kW | 4,7 | 5W-30 | 200 PLN | 63 PLN | 343 PLN | |
2.0 TSI 200KM 147kW | 4,7 | 5W-30 | 200 PLN | 63 PLN | 343 PLN | |
2.0 TSI 210KM 154kW | 4,7 | 5W-30 | 200 PLN | 63 PLN | 343 PLN | |
Diesel |
2.0 TDI BlueMotion Technology 110KM 81kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN |
2.0 TDI CR DPF BlueMotion 110KM 81kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
2.0 TDI CR DPF 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
2.0 TDI CR DPF BlueMotion 140KM 103kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
2.0 TDI BlueMotion Technology 150KM 110kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
2.0 TDI CR DPF 170KM 125kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
2.0 TDI CR DPF BlueMotion 177KM 130kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN | |
2.0 TDI BlueMotion Technology 184KM 135kW | 4 | 5W-30 | 150 PLN | 34 PLN | 264 PLN |
VW Tiguan I generacji to auto produkowane w latach 2007-2016. Jest to auto z segmentu Crossover, mniejsze od modelu Touareg. Kierowcy do wyboru mieli 5 silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim 1.4-2.0 TSI o mocach od 122 KM do 200 KM, oraz 4 silniki wysokoprężne 2.0 TDI o mocach 110KM do 170 KM.
Wymiana oleju trwa 30 minut i wyceniona jest na ok. 60 PLN. Cena za robociznę może być także różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie stażenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika, wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Volkswagen Tiguan to model produkowany od 2007 roku do teraz. Jest to auto segmentu Crossover, mniejsze od modelu Touareg. W samochodach tych występują silniki benzynowe o poj. od 1.4 do 2.0 TSI, oraz diesle od 1.6 do 2.0 TDI.
VW Tiguan II generacji to auto produkowane od 2017 roku. Należy do segmentu Crossover i jest mniejszym autem uterenowionym od modelu Touareg. Auto dostępne jest z silnikami benzynowymi o pojemności od 1.4 TSI do 2.0 TSI i mocach od 125 KM do 230 KM. Dostępne są też diesle 1.6-2.0 TDI o mocy od...
VW Tiguan I generacji to auto produkowane w latach 2007-2016. Jest to auto z segmentu Crossover, mniejsze od modelu Touareg. Kierowcy do wyboru mieli 5 silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim 1.4-2.0 TSI o mocach od 122 KM do 200 KM, oraz 4 silniki wysokoprężne 2.0 TDI o mocach 110KM do...
VW Tiguan II generacji to auto produkowane od 2017 roku. Należy do segmentu Crossover i jest mniejszym autem uterenowionym od modelu Touareg. Auto dostępne jest z silnikami benzynowymi o pojemności od 1.4 TSI do 2.0 TSI i mocach od 125 KM do 230 KM. Dostępne są też diesle 1.6-2.0 TDI o mocy od...