Jak uchronić nasze auto przed szkodliwym działaniem upału

Gdy przychodzi upragniona letnia pora, z radością oddajemy się wszystkim przyjemnościom związanym z ciepłą temperaturą. Jednak w momencie, kiedy przychodzą upały, zaczynamy dotkliwie odczuwać ich niekorzystne działanie. Gorące powietrze oraz palące słońce utrudniają funkcjonowanie nie tylko nam, ale również naszym sprzętom, w tym ukochanym czterem kółkom. O czym zatem powinniśmy pamiętać, gdy dopadnie nas żar letniego popołudnia?

Ostrożnie z klimatyzacją

Klimatyzacja to najpopularniejsze rozwiązanie, z którego korzystamy, gdy temperatura powietrza niebezpiecznie przekracza trzydziestkę. Ratuje to nas od wielu zagrożeń, przede wszystkim od zasłabnięcia czy udaru słonecznego. Powinniśmy zadbać jednak o to, by odpowiednio działała. Po pierwsze nie możemy zapominać o zrobieniu rzetelnego przeglądu całego układu klimatyzacji. Wiąże się to niestety z dodatkowymi kosztami, ale daje gwarancję, że nie przytrafi się nam nagła awaria podczas upalnego dnia. Samodzielnie możemy wykonać takie czynności jak czyszczenie skraplacza, odkażanie przewodów wentylacyjnych oraz naprężania paska napędowego sprężarki.
Czasem jednak klimatyzacja naraża nas i nasze auto na pewne niedogodności. Przyjemny, chłodny nawiew, który odczuwamy siedząc w klimatyzowanym samochodzie, często wywołuje różnego rodzaju infekcje (głównie z racji tego, że kierujemy go na wrażliwe części naszego ciała jak gardło czy płuca). Poza tym wychodząc w gorący żar powietrza możemy doznać szoku termicznego. Samochód za to zużywa bardzo dużo paliwa, bo aż o 20 % więcej. Aby oszczędniej i w zdrowszy dla nas sposób ochłodzić auto, powinniśmy zacząć od ustawienia najniższej temperatury, bez włączonego obiegu powietrza i utrzymać to do momentu, gdy nie poczujemy chłodu. Kiedy to nastąpi należy zmniejszyć poziom chłodzenia i otworzyć obieg powietrza. Oszczędzimy wówczas na paliwie i unikniemy infekcji i zawiania.

Pamiętajmy o silniku i elektryce

W gorące dni konieczne jest również zadbanie o silnik naszego auta. Najważniejsze jest, by uzupełniać płyn chłodzący. Nie zapominajmy też, że należy dolewać go do zbiornika wyrównawczego, a nie chłodnicy. Lepiej również nie mieszać wody z płynem, może bowiem dojść do korozji. Istotną kwestią jest również wymiana płynu hamulcowego – musi to jednak wykonać fachowiec w warsztacie samochodowym.
Kolejnym zadaniem, które warto zrealizować i to najlepiej przed sezonem letnim jest sprawdzenie wentylatora chłodnicy oraz silnika napędowego. Niezbędna jest również kontrola poziomu elektrolitów w akumulatorze, do którego czasem trzeba dolać wody destylowanej. Dotyczy to jednak tylko akumulatorów obsługowych.

Opony muszą być pod stałą kontrolą

Zima to czas, kiedy najczęściej obawiamy się o nasze opony, jednak latem również występują dla nich zagrożenia. Ostrzejsze zakręty na suchym asfalcie czy kałuże podczas gwałtownych burz (które często towarzyszą upałom) to czynniki, które znacząco mogą wpłynąć na nasz stan ogumienia. Szczególnie ważna jest kontrola ciśnienia w oponach, nie powinno być ono zbyt niskie. Pamiętajmy również, by nie szarżować na drogach, zwłaszcza tych, których nawierzchnia jest w kiepskim stanie. Może się to skończyć nie tylko uszkodzeniem naszego auta, ale przede wszystkim poważnym uszczerbkiem na naszym zdrowiu. Tym bardziej, że podczas upałów koncentracja nie jest tak dobra, a reakcje spowolnione. Jeźdźmy więc ostrożnie, ponieważ nasze bezpieczeństwo jest najważniejsze.

Przeczytaj także

Audi A6 C6 - Cena wymiany filtra paliwa

Audi A6 C6 - Cena wymiany filtra paliwa

 Audi A6 C6 to udoskonalona wersja swojego poprzednika. Model produkowano w latach 2004 – 2011. Przez ten czas samochód oferowany był z 10 silnikami benzynowymi od 2.0 TFSI do 5.2 V10 FSI 435KM oraz 8 silnikami diesla od 2.0 TDI 136KM do 3.0 V6 TDI 240KM.

więcej

Renault Scenic (II, III) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Renault Scenic (II, III) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Renault Scenic to auto typu minivan klasy średniej segmentu C, które produkowane jest od 1996 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Opel Zafira, SEAT Altea i Toyota Verso....

więcej

Ford Focus (Mk1, Mk2, Mk3)  - Cena wymiany tulei wahacza

Ford Focus (Mk1, Mk2, Mk3) - Cena wymiany tulei wahacza

 Focus to auto osobowe klasy kompakt produkowane przez amerykańską Ford. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 wydając na świat Forda Focus Mk1. Auto jak na swój czas miało bardzo futurystyczne linie nadwozia i deski rozdzielczej. Produkcja Focusa trwa do dzisiaj w czwartej generacji Mk4....

więcej

Honda Accord VII - Cena wymiany sprzęgła

Honda Accord VII - Cena wymiany sprzęgła

  Siódma generacja Hondy Accord została zaprezentowana w 2003, a okres produkcji to lata 2002 - 2008. Oferowany w wersji sedan oraz kombi. Zdobywca tytułu Japońskiego Auta Roku 2002/2003. W roku 2005 model przeszedł facelifitng. W gamie silnikowej znalazły się 2 wersje beznynowe o mocy od...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę