Gdy przychodzi upragniona letnia pora, z radością oddajemy się wszystkim przyjemnościom związanym z ciepłą temperaturą. Jednak w momencie, kiedy przychodzą upały, zaczynamy dotkliwie odczuwać ich niekorzystne działanie. Gorące powietrze oraz palące słońce utrudniają funkcjonowanie nie tylko nam, ale również naszym sprzętom, w tym ukochanym czterem kółkom. O czym zatem powinniśmy pamiętać, gdy dopadnie nas żar letniego popołudnia?

Ostrożnie z klimatyzacją
Klimatyzacja to najpopularniejsze rozwiązanie, z którego korzystamy, gdy temperatura powietrza niebezpiecznie przekracza trzydziestkę. Ratuje to nas od wielu zagrożeń, przede wszystkim od zasłabnięcia czy udaru słonecznego. Powinniśmy zadbać jednak o to, by odpowiednio działała. Po pierwsze nie możemy zapominać o zrobieniu rzetelnego przeglądu całego układu klimatyzacji. Wiąże się to niestety z dodatkowymi kosztami, ale daje gwarancję, że nie przytrafi się nam nagła awaria podczas upalnego dnia. Samodzielnie możemy wykonać takie czynności jak czyszczenie skraplacza, odkażanie przewodów wentylacyjnych oraz naprężania paska napędowego sprężarki.
Czasem jednak klimatyzacja naraża nas i nasze auto na pewne niedogodności. Przyjemny, chłodny nawiew, który odczuwamy siedząc w klimatyzowanym samochodzie, często wywołuje różnego rodzaju infekcje (głównie z racji tego, że kierujemy go na wrażliwe części naszego ciała jak gardło czy płuca). Poza tym wychodząc w gorący żar powietrza możemy doznać szoku termicznego. Samochód za to zużywa bardzo dużo paliwa, bo aż o 20 % więcej. Aby oszczędniej i w zdrowszy dla nas sposób ochłodzić auto, powinniśmy zacząć od ustawienia najniższej temperatury, bez włączonego obiegu powietrza i utrzymać to do momentu, gdy nie poczujemy chłodu. Kiedy to nastąpi należy zmniejszyć poziom chłodzenia i otworzyć obieg powietrza. Oszczędzimy wówczas na paliwie i unikniemy infekcji i zawiania.
Pamiętajmy o silniku i elektryce
W gorące dni konieczne jest również zadbanie o silnik naszego auta. Najważniejsze jest, by uzupełniać płyn chłodzący. Nie zapominajmy też, że należy dolewać go do zbiornika wyrównawczego, a nie chłodnicy. Lepiej również nie mieszać wody z płynem, może bowiem dojść do korozji. Istotną kwestią jest również wymiana płynu hamulcowego – musi to jednak wykonać fachowiec w warsztacie samochodowym.
Kolejnym zadaniem, które warto zrealizować i to najlepiej przed sezonem letnim jest sprawdzenie wentylatora chłodnicy oraz silnika napędowego. Niezbędna jest również kontrola poziomu elektrolitów w akumulatorze, do którego czasem trzeba dolać wody destylowanej. Dotyczy to jednak tylko akumulatorów obsługowych.
Opony muszą być pod stałą kontrolą
Zima to czas, kiedy najczęściej obawiamy się o nasze opony, jednak latem również występują dla nich zagrożenia. Ostrzejsze zakręty na suchym asfalcie czy kałuże podczas gwałtownych burz (które często towarzyszą upałom) to czynniki, które znacząco mogą wpłynąć na nasz stan ogumienia. Szczególnie ważna jest kontrola ciśnienia w oponach, nie powinno być ono zbyt niskie. Pamiętajmy również, by nie szarżować na drogach, zwłaszcza tych, których nawierzchnia jest w kiepskim stanie. Może się to skończyć nie tylko uszkodzeniem naszego auta, ale przede wszystkim poważnym uszczerbkiem na naszym zdrowiu. Tym bardziej, że podczas upałów koncentracja nie jest tak dobra, a reakcje spowolnione. Jeźdźmy więc ostrożnie, ponieważ nasze bezpieczeństwo jest najważniejsze.
Toyota Yaris to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu coupe, sedan i hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Chevrolet Aveo, Citroen C3, Fiat Punto, Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai...
Hyundai i30 to zastępca modelu Elantra w segmencie C. Płytę podłogową dzieli z Kią Ceed, a produkcja jego pierwszej generacji trwała w latach 2007-2011. Kierowcy do wyboru mieli 6 silników benzynowych, gdzie najsłabszy 1.4 generował 90KM a najmocniejszy 2.0 143KM. Diesle były 4. 3 wersje...
Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...
BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1 a większym X5. Generacja E83 produkowana była w latach 2003-2010 przechodząc facelifting w 2006 roku. W ofercie silnikowej znalazło się 6 jednostek benzynowych o mocach od 150KM do 272KM oraz 6 diesli od 150KM do 286KM.