Jak uchronić nasze auto przed szkodliwym działaniem upału

Gdy przychodzi upragniona letnia pora, z radością oddajemy się wszystkim przyjemnościom związanym z ciepłą temperaturą. Jednak w momencie, kiedy przychodzą upały, zaczynamy dotkliwie odczuwać ich niekorzystne działanie. Gorące powietrze oraz palące słońce utrudniają funkcjonowanie nie tylko nam, ale również naszym sprzętom, w tym ukochanym czterem kółkom. O czym zatem powinniśmy pamiętać, gdy dopadnie nas żar letniego popołudnia?

Ostrożnie z klimatyzacją

Klimatyzacja to najpopularniejsze rozwiązanie, z którego korzystamy, gdy temperatura powietrza niebezpiecznie przekracza trzydziestkę. Ratuje to nas od wielu zagrożeń, przede wszystkim od zasłabnięcia czy udaru słonecznego. Powinniśmy zadbać jednak o to, by odpowiednio działała. Po pierwsze nie możemy zapominać o zrobieniu rzetelnego przeglądu całego układu klimatyzacji. Wiąże się to niestety z dodatkowymi kosztami, ale daje gwarancję, że nie przytrafi się nam nagła awaria podczas upalnego dnia. Samodzielnie możemy wykonać takie czynności jak czyszczenie skraplacza, odkażanie przewodów wentylacyjnych oraz naprężania paska napędowego sprężarki.
Czasem jednak klimatyzacja naraża nas i nasze auto na pewne niedogodności. Przyjemny, chłodny nawiew, który odczuwamy siedząc w klimatyzowanym samochodzie, często wywołuje różnego rodzaju infekcje (głównie z racji tego, że kierujemy go na wrażliwe części naszego ciała jak gardło czy płuca). Poza tym wychodząc w gorący żar powietrza możemy doznać szoku termicznego. Samochód za to zużywa bardzo dużo paliwa, bo aż o 20 % więcej. Aby oszczędniej i w zdrowszy dla nas sposób ochłodzić auto, powinniśmy zacząć od ustawienia najniższej temperatury, bez włączonego obiegu powietrza i utrzymać to do momentu, gdy nie poczujemy chłodu. Kiedy to nastąpi należy zmniejszyć poziom chłodzenia i otworzyć obieg powietrza. Oszczędzimy wówczas na paliwie i unikniemy infekcji i zawiania.

Pamiętajmy o silniku i elektryce

W gorące dni konieczne jest również zadbanie o silnik naszego auta. Najważniejsze jest, by uzupełniać płyn chłodzący. Nie zapominajmy też, że należy dolewać go do zbiornika wyrównawczego, a nie chłodnicy. Lepiej również nie mieszać wody z płynem, może bowiem dojść do korozji. Istotną kwestią jest również wymiana płynu hamulcowego – musi to jednak wykonać fachowiec w warsztacie samochodowym.
Kolejnym zadaniem, które warto zrealizować i to najlepiej przed sezonem letnim jest sprawdzenie wentylatora chłodnicy oraz silnika napędowego. Niezbędna jest również kontrola poziomu elektrolitów w akumulatorze, do którego czasem trzeba dolać wody destylowanej. Dotyczy to jednak tylko akumulatorów obsługowych.

Opony muszą być pod stałą kontrolą

Zima to czas, kiedy najczęściej obawiamy się o nasze opony, jednak latem również występują dla nich zagrożenia. Ostrzejsze zakręty na suchym asfalcie czy kałuże podczas gwałtownych burz (które często towarzyszą upałom) to czynniki, które znacząco mogą wpłynąć na nasz stan ogumienia. Szczególnie ważna jest kontrola ciśnienia w oponach, nie powinno być ono zbyt niskie. Pamiętajmy również, by nie szarżować na drogach, zwłaszcza tych, których nawierzchnia jest w kiepskim stanie. Może się to skończyć nie tylko uszkodzeniem naszego auta, ale przede wszystkim poważnym uszczerbkiem na naszym zdrowiu. Tym bardziej, że podczas upałów koncentracja nie jest tak dobra, a reakcje spowolnione. Jeźdźmy więc ostrożnie, ponieważ nasze bezpieczeństwo jest najważniejsze.

Przeczytaj także

Peugeot 5008 II benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

Peugeot 5008 II benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

  Pierwsza odsłona Peugeota 5008 miała miejsce w 2009 roku. Wtedy to powstał minivan zbliżony do modelu crossovera 3008. Omawiany model to już druga generacja Peugeota 5008, której produkcja od 2017 roku trwa do dziś. W ofercie znalazły się 2 silniki benznowe 1.2 PureTech 130 KM i 1.6...

więcej

Renault Captur I - Cena serwisu klimatyzacji

Renault Captur I - Cena serwisu klimatyzacji

Renault Captur to auto klasy miejskiej segmentu B, które produkowane jest od 2013 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowane w nadwoziu crossover. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat 500X, Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda CX-3, Nissan Juke i Peugeot 2008. Renault...

więcej

Audi A4 B5 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Audi A4 B5 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Produkcję Audi A4 B5 rozpoczęto w 1994, a zakończono 7 lat później, w 2001 roku. W międzyczasie w 1998 roku auto poddano faceliftingowi, gdzie zmieniono wygląd nadwozia. Audi A4 B5 dostępne było w nadwoziu sedan, kombi oraz cabrio. Kierowcy do wyboru mieli 18 silników benzynowych o...

więcej

Volvo V60 I - Cena wymiany klocków hamulcowych

Volvo V60 I - Cena wymiany klocków hamulcowych

Volvo V60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2011 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A4, BMW serii 3, Mercedes-Benz Klasy C i Lexus IS. Volvo V60 pojawia się z napędem...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty