NOS - czyli wtrysk podtlenku azotu

Największym producentem systemów wtrysku podtlenku azotu do silników jest "Nitrous Oxide Systems", dla tego też zwyczajowo na wtrysk podtlenku azotu mówi się NOS. Działanie instalacji polega na wtryskiwaniu do układu ssącego silnika utleniacza jakim jest podtlenek azotu (N2O) wraz z dodatkową dawką paliwa.

Powodowany przez nitro przyrosty mocy jest ograniczony czasowo przez pojemnoś butli i/lub ilością podtlenku azotu N2O. Czas opróżnienia butli z gazu zależy od pojemności skokowej silnika, pojemności butli oraz wyregulowanego przyrostu mocy. Nitro jest systemem przeznaczonym w zasadzie do chwilowego zastosowania podczas wyprzedzania lub krótkich wyścigów.

Nitro w przeciwieństwie do turbo, generuje gwałtowny przyrosty mocy, bardziej obciążając układ korbowy oraz układ przeniesienia napędu. Układ nito powinno stosować się tylko na wysokich obrotach silnika,  dodatkowo uruchomienie instalacji możliwe jest wyłącznie przy maksymalnie otwartej przepustnicy. Przy uaktywnionej instalacji, każde wciśnięcie pedału gazu do oporu, uruchamia wtrysk dodatkowego paliwa z podtlenkiem powodując wzrost mocy. Uzyskany przyrost mocy zależy głównie od pojemności i wytrzymałości silnika. Ze względów bezpieczeństwa instalacje NOS nie powinny generować więcej niż 100KM mocy z 1 litra pojemności

 

 

Typowa instalacja z podtlenku azotu składa się z:

  • butli
  • reduktora
  • wtryskiwaczy
  • elektrozaworu z włącznikiem
  • komputera sterującego
  • przewodów gazowych i elektrycznych.

Źródło: stuninguj.pl


Przeczytaj także

Volkswagen Touran III benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

Volkswagen Touran III benzyna - cena przeglądu okresowego dużego

  Volkswagen Touran to minivan klasy K, będacy modelem pośrednim pomiędzy Golfem Plus oraz Sharanem. Omawiana generacja produkowana jest do dzisiaj od 2015 roku. Sam model Touran'a przechodził kilka liftingów. Silniki jakie trafiły pod maskę to 1.0 115 KM, 1.2 110 KM, 1.4 150 KM, 1.8 180 KM...

więcej

Volkswagen Arteon benzyna - cena przeglądu okresowego małego

Volkswagen Arteon benzyna - cena przeglądu okresowego małego

  Volkswagen Arteon to auto klasy średniej, które stało się następcą modelu Passat CC. Jest on jednak większy od niego i bardziej prestiżowy. Jego produkcja rozpoczęła się w 2017 roku i trwa do dzisiaj. Dostępny jest w praktycznym nadwoziu liftback. Pod maską znaleźć można 3 silniki...

więcej

Seat Leon (I, II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Seat Leon (I, II, III) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Seat Leon to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i sedan. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Focus, Honda Civic, Kia Ceed, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308 i...

więcej

Ford C-Max (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Ford C-Max (I, II) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Ford C-Max to auto typu minivan klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2003 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan. Głównymi konkurentami modelu jest Chevrolet Orlando, Citroen C4 Picasso, Kia Carens, Opel Zafira, Renault Scenic,...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty