NOS - czyli wtrysk podtlenku azotu

Największym producentem systemów wtrysku podtlenku azotu do silników jest "Nitrous Oxide Systems", dla tego też zwyczajowo na wtrysk podtlenku azotu mówi się NOS. Działanie instalacji polega na wtryskiwaniu do układu ssącego silnika utleniacza jakim jest podtlenek azotu (N2O) wraz z dodatkową dawką paliwa.

Powodowany przez nitro przyrosty mocy jest ograniczony czasowo przez pojemnoś butli i/lub ilością podtlenku azotu N2O. Czas opróżnienia butli z gazu zależy od pojemności skokowej silnika, pojemności butli oraz wyregulowanego przyrostu mocy. Nitro jest systemem przeznaczonym w zasadzie do chwilowego zastosowania podczas wyprzedzania lub krótkich wyścigów.

Nitro w przeciwieństwie do turbo, generuje gwałtowny przyrosty mocy, bardziej obciążając układ korbowy oraz układ przeniesienia napędu. Układ nito powinno stosować się tylko na wysokich obrotach silnika,  dodatkowo uruchomienie instalacji możliwe jest wyłącznie przy maksymalnie otwartej przepustnicy. Przy uaktywnionej instalacji, każde wciśnięcie pedału gazu do oporu, uruchamia wtrysk dodatkowego paliwa z podtlenkiem powodując wzrost mocy. Uzyskany przyrost mocy zależy głównie od pojemności i wytrzymałości silnika. Ze względów bezpieczeństwa instalacje NOS nie powinny generować więcej niż 100KM mocy z 1 litra pojemności

 

 

Typowa instalacja z podtlenku azotu składa się z:

  • butli
  • reduktora
  • wtryskiwaczy
  • elektrozaworu z włącznikiem
  • komputera sterującego
  • przewodów gazowych i elektrycznych.

Źródło: stuninguj.pl


Przeczytaj także

Volkswagen Golf IV - Cena ustawienia zbieżności kół

Volkswagen Golf IV - Cena ustawienia zbieżności kół

  Volkswagenem Golf IV jest obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów poszukiwanych w internecie. Produkowany w latach 1997-2006 w nadwoziach hatchback, kombi i cabrio, oraz sedan. Auto posiada pokaźną listę silników do wyboru, od pojemności 1.4 będąca bardzo popularną jednostką...

więcej

Ford Focus Mk2 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Ford Focus Mk2 - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Ford Focus Mk2 pojawił się dwa lata przed zakończeniem produkcji swojego poprzednika. Sylwetka pojazdu niższej klasy średniej znacznie się zmieniła, kształty samochodu nabrały powagi. Do oferty trafiło 13 silników benzynowych o pojemnościach 1.4 - 2.5 oraz 9 diesli 1.6 - 2.0.

więcej

Hyundai i20 - Cena wymiany filtra kabinowego

Hyundai i20 - Cena wymiany filtra kabinowego

  Hyundai i20 to następca małego modelu miejskiego Getz. Stanowi on uzupełnienie w gamie pomiędzy modelami i10 i i30. Produkowany był w latach 2008-2014, a do dyspozycji kierowców pozostawiono 4 silniki o pojemnościach 1.2-1.6 CVVT o mocach od 78 do 126KM. Silników diesla było 5, od 1.1 do...

więcej

Toyota Yaris I - Cena wymiany oleju silnikowego

Toyota Yaris I - Cena wymiany oleju silnikowego

 Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000. Pojazd w 2003 roku przeszedł drobny facelifting. Do sprzedaży trafiły silniki benzynowe od 68KM do...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty