Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Hyundai Tucson I, II (ix35) i III to średnio 352 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Hyundai Tucson I, II (ix35) i III przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 2.0 i 16V 141KM 104kW | 4,1 | 10W-40 | 123 PLN | 28 PLN | 231 PLN |
2.7 i V6 24V 175KM 129kW | 4,5 | 10W-40 | 135 PLN | 28 PLN | 243 PLN | |
Diesla | 2.0 CRDi 112KM 82kW | 6,4 | 5W-30 | 268 PLN | 47 PLN | 395 PLN |
2.0 CRDi 140KM 103kW | 5,9 | 5W-30 | 247 PLN | 47 PLN | 374 PLN | |
2.0 CRDi VGT 150KM 110kW | 5,9 | 5W-30 | 247 PLN | 47 PLN | 374 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.6 GDI 135KM 99kW | 3,3 | 5W-30 | 138 PLN | 33 PLN | 251 PLN |
Theta 2.0 MPI 163KM 120kW | 6 | 5W-30 | 251 PLN | 29 PLN | 360 PLN | |
2.0 GDI 166KM 122kW | 4 | 5W-30 | 167 PLN | 30 PLN | 277 PLN | |
Diesla | 1.7 CRDi 115KM 85kW | 5,3 | 5W-30 | 222 PLN | 41 PLN | 343 PLN |
2.0 CRDi 136KM 100kW | 8 | 5W-30 | 335 PLN | 45 PLN | 460 PLN | |
R 2.0 CRDi 184KM 135kW | 8 | 5W-30 | 335 PLN | 45 PLN | 460 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.6 GDI 132KM 97kW | 3,6 | 5W-30 | 151 PLN | 33 PLN | 264 PLN |
1.6 T-GDI 177KM 130kW | 4,5 | 5W-30 | 189 PLN | 31 PLN | 300 PLN | |
Diesla | 1.6 CRDi 136KM 100kW | 4,4 | 5W-30 | 185 PLN | 50 PLN | 315 PLN |
1.7 CRDI 115KM 85kW | 5,3 | 5W-30 | 222 PLN | 45 PLN | 347 PLN | |
1.7 CRDi 141KM 104kW | 5,3 | 5W-30 | 222 PLN | 45 PLN | 347 PLN | |
2.0 CRDI 136KM 100kW | 7,6 | 5W-30 | 318 PLN | 51 PLN | 449 PLN | |
2.0 CRDI 185KM 136kW | 7,6 | 5W-30 | 318 PLN | 51 PLN | 449 PLN | |
Hybryda | 2.0 CRDi 48V 185KM 135kW | 4,4 | 5W-30 | 185 PLN | 50 PLN | 315 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Renault Kadjar i Volkswagen Tiguan. Hyundai Tucson pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...
Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...
Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...
Hyundai Tucson to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Druga generacja występuje również jako model Hyundai ix35. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Kuga, Jeep Compass, Opel...