Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Peugeot 5008 I i II to średnio 359 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Peugeot 5008 I i II przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.6 VTi 120KM 88kW | 4,3 | 5W-30 | 175 PLN | 34 PLN | 289 PLN |
1.6 THP 156KM 115kW | 4,3 | 5W-30 | 175 PLN | 34 PLN | 289 PLN | |
1.2 PureTech 130KM 96kW | 3,5 | 0W-30 | 211 PLN | 27 PLN | 318 PLN | |
Diesel | 2.0 HDi FAP 150KM 110kW | 7,1 | 5W-30 | 289 PLN | 31 PLN | 400 PLN |
1.6 HDi FAP 115KM 85kW | 3,8 | 5W-30 | 155 PLN | 44 PLN | 279 PLN | |
2.0 HDi FAP 163KM 120kW | 5 | 5W-30 | 204 PLN | 34 PLN | 318 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.6 THP 165KM 121kW | 4,5 | 0W-30 | 271 PLN | 34 PLN | 385 PLN |
1.6 THP 180KM 132kW | 4,3 | 0W-30 | 259 PLN | 34 PLN | 373 PLN | |
1.2 PureTech 130KM 96kW | 4 | 0W-30 | 241 PLN | 27 PLN | 348 PLN | |
Diesel | 2.0 BlueHDI 180KM 132kW | 6,1 | 0W-30 | 368 PLN | 27 PLN | 475 PLN |
2.0 BlueHDI 150KM 110kW | 6,1 | 0W-30 | 368 PLN | 27 PLN | 475 PLN | |
1.5 BlueHDI 130KM 96kW | 4 | 0W-30 | 241 PLN | 39 PLN | 360 PLN | |
1.6 BlueHDI 120KM 88kW | 3,8 | 0W-30 | 229 PLN | 54 PLN | 363 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Peugeot 5008 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2009 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan i SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Renault Koleos i Skoda Kodiaq. Peugeot 5008 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym oraz diesla.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Pierwsza odsłona Peugeota 5008 miała miejsce w 2009 roku. Wtedy to powstał minivan zbliżony do modelu crossovera 3008. Omawiany model to już druga generacja Peugeota 5008, której produkcja od 2017 roku trwa do dziś. W ofercie znalazły się 2 silniki benznowe 1.2 PureTech 130 KM i 1.6...
Peugeot 5008 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2009 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan i SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Renault Koleos i Skoda Kodiaq. Peugeot...
Peugeot 5008 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2009 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu minivan i SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Renault Koleos i Skoda Kodiaq. Peugeot...
Pierwsza odsłona Peugeota 5008 miała miejsce w 2009 roku. Wtedy to powstał minivan zbliżony do modelu crossovera 3008. Omawiany model to już druga generacja Peugeota 5008, której produkcja od 2017 roku trwa do dziś. W ofercie znalazły się 2 silniki benznowe 1.2 PureTech 130 KM i 1.6...