Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Volvo XC60 I i II to średnio 475 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Volvo XC60 I i II przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 2.0 T5 240KM 177kW | 5,4 | 5W-30 | 202 PLN | 36 PLN | 318 PLN |
3.0 T6 304KM 224kW | 6,8 | 0W-30 | 435 PLN | 47 PLN | 562 PLN | |
3.2 243KM 179kW | 6,8 | 0W-30 | 435 PLN | 47 PLN | 562 PLN | |
2.0 T5 245KM 180kW | 5,9 | 0W-20 | 401 PLN | 61 PLN | 542 PLN | |
2.0 T5 DRIVE-E 245KM 180kW | 5,9 | 0W-20 | 401 PLN | 61 PLN | 542 PLN | |
Diesel | 2.4 D5 215KM 158kW | 5,9 | 5W-30 | 220 PLN | 44 PLN | 344 PLN |
2.4 D5 185KM 136kW | 6 | 5W-30 | 224 PLN | 47 PLN | 351 PLN | |
2.0 D4 DRIVE-E 190KM 140kW | 5,2 | 0W-20 | 353 PLN | 61 PLN | 494 PLN | |
2.4 D3 163KM 120kW | 6 | 5W-30 | 224 PLN | 47 PLN | 351 PLN | |
2.4D 175KM 129kW | 6 | 5W-30 | 224 PLN | 41 PLN | 345 PLN | |
2.0 D3 163KM 120kW | 5,9 | 5W-30 | 220 PLN | 41 PLN | 341 PLN | |
2.4 D4 190KM 140kW | 5,2 | 0W-20 | 353 PLN | 61 PLN | 494 PLN | |
2.4 D4 181KM 133kW | 5,5 | 0W-20 | 373 PLN | 61 PLN | 514 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | T5 250KM 184kW | 5,6 | 0W-20 | 380 PLN | 61 PLN | 521 PLN |
T5 254KM 187kW | 5,6 | 0W-20 | 380 PLN | 61 PLN | 521 PLN | |
T6 310KM 228kW | 5,6 | 0W-20 | 380 PLN | 61 PLN | 521 PLN | |
T6 320KM 235kW | 5,6 | 0W-20 | 380 PLN | 61 PLN | 521 PLN | |
T4 190KM 140kW | 5,6 | 0W-20 | 380 PLN | 61 PLN | 521 PLN | |
Diesel | D3 150KM 110kWW | 5,2 | 0W-20 | 353 PLN | 61 PLN | 494 PLN |
D4 190KM 140kW | 5,2 | 0W-20 | 353 PLN | 61 PLN | 494 PLN | |
D5 235KM 173kW | 5,2 | 0W-20 | 353 PLN | 61 PLN | 494 PLN | |
Hybryda | 2.0 B4 Benzynowy Mild Hybrid 197KM 145kW | 6,1 | 0W-20 | 414 PLN | 61 PLN | 555 PLN |
2.0 T8 Hybrid Polestar 334KM 246kW | 5,6 | 0W-20 | 380 PLN | 61 PLN | 521 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...
Volvo XC60 to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC i Lexus NX. Volvo XC60 pojawia się z napędem spalinowym...