Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w Kia Ceed I, II i III to średnio 291 zł. Szczegółowy cennik wymiany oleju przedstawiono poniżej. Warto przypomnieć, że olej silnikowy ma za zadanie smarować ruchome elementy silnika, oczyszczać go z opiłków powstających na skutek tarcia oraz odprowadzać wysoką temperaturę. Uszczelnia on także silnik od środka oraz chroni metalowe elementy przed korozją. Jako element eksploatacyjny, olej silnikowy ulega zużyciu i podlega okresowej wymianie.
Cena wymiany oleju silnikowego z filtrem wraz z usługą wymiany w wybranych silnikach Kia Ceed I, II i III przedstawiono poniżej.
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.4 109KM 80kW | 3,3 | 5W-30 | 120 PLN | 20 PLN | 220 PLN |
1.6 122KM 90kW | 3,3 | 5W-30 | 120 PLN | 21 PLN | 221 PLN | |
1.6 DOHC CVVT 126KM 93kW | 3,3 | 5W-30 | 120 PLN | 20 PLN | 220 PLN | |
2.0 143KM 105kW | 4,0 | 5W-30 | 120 PLN | 22 PLN | 222 PLN | |
Diesel | 1.6 CRDi WGT 90KM 66kW | 5,3 | 5W-30 | 150 PLN | 39 PLN | 269 PLN |
1.6 CRDi VGT 115KM 85kW | 5,3 | 5W-30 | 150 PLN | 32 PLN | 262 PLN | |
2.0 CRDi 140KM 103kW | 5,9 | 5W-30 | 150 PLN | 33 PLN | 263 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.0 T-GDI 120KM 88kW | 3,6 | 5W-30 | 160 PLN | 31 PLN | 271 PLN |
1.4 DOHC 100KM 74kW | 3,6 | 5W-30 | 160 PLN | 31 PLN | 271 PLN | |
1.6 GDI 135KM 99kW | 3,6 | 5W-30 | 160 PLN | 33 PLN | 273 PLN | |
Diesel | 1.4 CRDi 90KM 66kW | 5,3 | 5W-30 | 241 PLN | 45 PLN | 366 PLN |
1.6 CRDi 110KM 81kW | 5,3 | 5W-30 | 241 PLN | 45 PLN | 366 PLN | |
1.6 CRDi 128KM 94kW | 5,3 | 5W-30 | 241 PLN | 45 PLN | 366 PLN | |
1.6 CRDi 136KM 100kW | 5,3 | 5W-30 | 241 PLN | 45 PLN | 366 PLN |
Paliwo | Silnik | Ilość oleju [L] | Specyfikacja |
Średnia cena oleju |
Średnia cena filtra | Średni koszt + wymiana |
Benzyna | 1.0 T-GDi 120KM 88kW | 3,6 | 5W-30 | 160 PLN | 31 PLN | 271 PLN |
1.4 DOHC 100KM 74kW | 3,6 | 5W-30 | 160 PLN | 31 PLN | 271 PLN | |
1.4 T-GDi 140KM 103kW | 4,6 | 5W-30 | 204 PLN | 26 PLN | 310 PLN | |
1.6 T-GDI 204KM 150kW | 4 | 5W-30 | 177 PLN | 26 PLN | 283 PLN | |
Diesel | 1.6 CRDi 115KM 85kW | 4,4 | 5W-30 | 195 PLN | 63 PLN | 338 PLN |
1.6 CRDi 136KM 100kW | 4,4 | 5W-30 | 195 PLN | 63 PLN | 338 PLN | |
1.6 CRDi MHEV 136KM 100kW | 4,4 | 5W-30 | 195 PLN | 63 PLN | 338 PLN |
Cena filtra oleju może różnić się w zależności od producenta, a wybierać można pośród takich marek jak: TOPRAN, KNECHT, MANN-FILTER, HERTH-BUSS, MEYLE, BOSCH, FILTRON, PURFLUX.
Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj 30-60 minut i jest wyceniona na ok. 80 PLN. W niektórych silnikach pojemność miski olejowej przekracza 4 litry, dlatego konieczne jest kupienie większej ilości oleju. Cena za robociznę może być różna w zależności od regionu, wielkości miasta czy renomy warsztatu.
Interwały wymiany ustalane są przez producenta samochodu, jednak przyjmuje się, że jest to 15 tys. km. Dystans należy skrócić do 12 tyś. km. w przypadku eksploatowania samochodu w trudnych warunkach jakie panują np. w mieście czy górskich rejonach. Nie zawsze warto kierować się kolorem oleju, ponieważ w przypadku silnikow diesla, olej przybiera czarną barwę już po pierwszej jeździe. W przypadku silnika benzynowego, złoty kolor może utrzymać się bez problemu przez kilkaset i więcej kilometrów.
Kia Ceed to auto kompaktowe segmentu C, które jest produkowane od 2006 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane, Toyota Corolla i Volkswagen Golf. Kia Ceed pojawia się z napędem spalinowym benzynowym, diesla oraz hybrydowym.
Jeżeli kierowca nie jest w stanie określić przebytych kilometrów, lub zwyczajnie jeździ bardzo rzadko to powinien dokonywać wymiany oleju co określony czas. Przyjęło się, że powinno się to odbyć przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy sam w sobie ulega starzeniu już gdy opuści fabryczne opakowanie. Kontakt z powietrzem w silniku, zmiennymi temperaturami i metalowymi elementami zmniejsza jego zdolność m.in. do przenoszenia obciążenia.
Praktyka mówi, że silnik swój żywot z reguły zaczyna od pracy z olejem syntetycznym. Wtedy jego szczelność i brak zużycia pozwala skorzystać z najbardziej wydajnego typu. Po pewnym przebiegu może okazać się konieczne przejście na olej półsyntetyczny. Jest on przy okazji tańszy i łagodniej wpływa na uszczelnienia. Do bardzo zmęczonych silników pod koniec ich żywota zaleca się zalewać olej mineralny. Dokładniej typy olejów scharakteryzowano w tabeli poniżej.
Typ | Syntetyczny | Półsyntetyczny | Mineralny |
Skład | syntetyczna baza olejowa z dodatkami uszlachetniającymi | 70% bazy mineralne, 30% dodatku syntetycznego | mieszanina płynnych węglowodorów oczyszczonych z wazeliny |
Plusy | najwyższa jakość, duża odporność na zmiany temperatur, | kompromis pomiędzy syntetycznym, a mineralnym, odporne na szybkie starzenie | nie obciążają uszczelnień leciwych silników |
Minusy | zmniejszają moc silnika (nieodczuwalnie), wysoka cena, | trudniejsze odpalanie zimą w porównaniu do oleju syntetycznego | szybki spadek wydajności i lepkości |
Specyfikacja | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 | 10W-40, 10W-60 | 15W-40, 15W-50 |
Poza typem oleju: minerany, półsyntetyczny czy syntetyczny, kierowca ma także wybór pod względem specyfikacji. Najczęściej widoczne opakowania opisane są 5W-30 i 10W-40. Jednak to nie jedyne oleje dostępne na rynku. Jakie jest zastosowanie danej specyfikacji?
Specyfikacja | Temperatura pompowalności | Zastosowanie |
0W-20 | -40°C | łatwe uruchamianie zimą, do starych silników |
5W-30 | -35°C | niska lepkość, z reguły stosowany jako pierwszy olej |
10W-40 | -30°C | popularna, uniwersalna lepkość |
15W-50 | -25°C | wysoka lepkość w ciepłych klimatach |
20W-60 | -20°C | olej do silników sportowych |
Coraz większa oszczędność i zmniejszanie ilości odpadów doprowadziły do wprowadzenia na rynek olejów longlife. Są to oleje, które w teorii mają podwoić przerwę pomiędzy kolejnymi przeglądami serwisowymi. Skoro większość nowoczesnych samochodów od kilku lat jeździ na olejach longlife, a ich żywotność uległa zdecydowanemu skróceniu w porównaniu do dawnych jednostek, to jest to dobry pomysł? Z praktyki wiemy, że nierzadko olej longlife w ciężko eksploatowanym silniku do czasu wymiany zdążył zmienić się w ciało stałe. Stosowanie olejów longlife to pozorna oszczędność, jednak może się okazać, że podlega on wymianie już przy 15 tyś. km, a nie rzekomych 30 tyś. km.
Kia Ceed to hit rynkowy, którego premiera odbyła się w 2006 roku, a produkcja z powodzeniem odbywa się do dzisiaj. Generacja omawianego modelu kończy się jednak na roku 2012. Samochód dostępny był w nadwoziu hatchback 3d i 5d oraz kombi, które w dużej mierze wykorzystywane jest do teraz...
Kia Ceed to auto kompaktowe segmentu C, które jest produkowane od 2006 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane, Toyota Corolla i Volkswagen Golf. Kia...
Kia Ceed to hit rynkowy, którego premiera odbyła się w 2006 roku, a produkcja z powodzeniem odbywa się do dzisiaj. Generacja omawianego modelu kończy się jednak na roku 2012. Samochód dostępny był w nadwoziu hatchback 3d i 5d oraz kombi, które w dużej mierze wykorzystywane jest do teraz przez...
Kia Ceed to auto kompaktowe segmentu C, które jest produkowane od 2006 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Fiat Tipo, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane, Toyota Corolla i Volkswagen Golf. Kia...