Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Budowa i działanie układu pneumatycznego zawieszenia

Układ pneumatyczny składa się z kompresora wytwarzającego ciśnienie, czterech miechów zamocowanych przy kołach podnoszących i opuszczających auto oraz z przewodów łączących ze sobą poszczególne podzespoły tego układu. System wyposażony jest również w zawory służące między innymi do obniżania zbyt wysokiego ciśnienia, które mogłoby grozić uszkodzeniu elementów układu. Częścią składową zawieszenia pneumatycznego jest również osuszacz powietrza, który ogranicza wilgotność powietrza w układzie. Zapobiega to lub oddala w czasie korozję poszczególnych podzespołów.

Znajdź mechanika naprawiające zawieszenia pneumatyczne w Twojej okolicy

Objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego, ile wytrzymuje?

Zawieszenie pneumatyczne w większości aut nie powinno sprawiać problemów przez pierwsze 10 lat eksploatacji lub 200 000 km przebiegu. W praktyce wiele egzemplarzy aut z tego typu rozwiązaniem przejeżdża taki dystans już po kilku latach i wcześniej wymaga ingerencji mechanika.
 
Jakie są typowe objawy zużycia elementów zawieszenia pneumatycznego? O wyeksploatowaniu części tego układu może świadczyć między innymi:
  • świecąca się kontrolka zawieszenia pneumatycznego,
  • bardzo powolne podnoszenie się auta po dłuższym postoju,
  • syczenie ulatniającego się powietrza podczas podnoszenia auta,
  • obniżenie się samego przodu, tyłu, obu osi auta lub jednego koła, 
  • ocieranie kół o nadkola w trakcie jazdy,
  • zakleszczenie się kół w nadkolach i brak możliwości jechania dalej autem,
  • nie działająca regulacja zawieszenia,
  • problem z podniesieniem auta po dłuższym postoju.
Porównaj ofert OC. Nie wszystkie odstępstwa od normy muszą jednak świadczyć o uszkodzeniu zawieszenia pneumatycznego. Jeżeli po dłuższym postoju samochód podnosi się wolniej niż zwykle to nie oznacza to jeszcze, że układ wymaga naprawy. Jeśli jednak problem będzie się powtarzał, trzeba jak najszybciej odwiedzić dobrego mechanika i zdiagnozować źródło usterki.
 
Obawy użytkowników często budzi również sporadycznie nie działająca regulacja wysokości auta. Jeśli problem powtarza się często, to nie ma wątpliwości, że konieczna jest wizyta w serwisie i znalezienie źródła przyczyny takiej awarii. Jednak jeżeli takie zjawisko występuje tylko od czasu do czasu, może to świadczyć o chwilowym przegrzaniu się kompresora. Jest on wyposażony w zabezpieczenie, które w takich sytuacjach go wyłącza. Ma to zapobiec uszkodzeniu tego elementu lub innych części układu. Kiedy kompresor wystygnie, regulacja będzie działała dalej.
 
Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Najczęstsze usterki zawieszenia pneumatycznego

Które elementy najczęściej psują się w układzie zawieszenia pneumatycznego? Najbardziej podatnymi na uszkodzenie częściami są miechy. Wraz z biegiem lat i zwiększającym się przebiegiem auta parcieje lub pęka guma, z której są wykonane i pojawią się nieszczelności. Dość częstą usterką w układzie pneumatycznym zawieszenia jest awaria kompresora. Ten ze względu na zużycie wewnętrznych elementów może nie mieć odpowiedniej siły, żeby napompować układ właściwym ciśnieniem.
 
Kolejną najczęstszą usterką zawieszenia pneumatycznego są nieszczelne przewody doprowadzające powietrze z kompresora do miechów pod odpowiednim ciśnieniem. Trzeba pamiętać o tym, że są one narażone na działanie sprężonego powietrza, często też pękają po prostu ze starości. Znacznie rzadziej szwankuje elektronika pneumatycznego układu zawieszenia, czyli sterownik i zestaw czujników. Elementy te odpowiadają za to, aby kompresor napompował miechy zgodnie z ustawieniem wysokości prześwitu auta wybranym przez osoby w kokpicie auta.
 
Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Jak prawidłowo dbać o zawieszenie pneumatyczne?

Przede wszystkim nie wskazana jest częsta zmiana poziomu regulacji, która znacząco przyspiesza zużycie miechów i kompresora. Trzeba pamiętać też o tym, że na żywotność układu znaczący wpływ ma również jakość dróg, po których się porusza się auto. Podzespoły te są szczególnie narażone na uszkodzenie podczas jazdy terenowej.
 
Równie ważną kwestią jest zwracanie uwagi na to czy serwis, który podnosi samochód na podnośniku – na przykład przy okazji wymiany oleju silnikowego – używa trybu podnośnikowego dla zawieszenia pneumatycznego. Często mechanicy nie specjalizujący się w naprawach tego typu zawieszenia zapominają o włączeniu odpowiedniego tryby w trakcie podnoszenia auta, a to może skutkować uszkodzeniem miechów lub innych elementów układu.
 
Użytkownikom samochodów z zawieszeniem pneumatycznym zalecamy też przeczytanie instrukcji obsługi auta. W niektórych samochodach przy otwartych drzwiach system może nie działać ze względu na blokadę bezpieczeństwa, a kierowca chcąc zmienić ustawienie zawieszenia na siłę może uszkodzić kompresor, miechy lub elektronikę.
 
Aby ograniczyć wydatki na naprawy zawieszenia pneumatycznego warto co około 30 000 km odwiedzać mechanika i sprawdzać w jakim stanie są elementy tego układu. Wybierając serwis radzimy zdecydować się na warsztat wyspecjalizowany w naprawach zawieszenia pneumatycznego. W Warszawie warsztatem specjalizującym się w naprawie zawieszenia pneumatycznego jest Dr Mechanik. Przy zakupie części warto wybierać markowe podzespoły renomowanych producentów. Należy uważać na elementy regenerowane, które w zdecydowanej większości przypadków albo w ogóle się nie sprawdzają, albo znacznie szybciej wymagają ponownej wymiany.
 
Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Warto zapamiętać!

  • nie przestawiaj zbyt często wysokości prześwitu
  • sprawdzaj stan zawieszenia pneumatycznego co około 30 000 km u mechanika
  • w przypadku, gdy auto podnosi się nierównomiernie odwiedź serwis
  • nie jeździj samochodem, jeśli jedno z kół lub jedna z osi są opuszczone i nie chcą się podnieść
  • unikaj jazdy w ciężkim terenie oraz w miarę możliwości po zniszczonych drogach
  • nie oszczędzaj na serwisie zawieszenia pneumatycznego
  • wybieraj nowe część sprawdzonych firm

Znajdź mechanika naprawiające zawieszenia pneumatyczne w Twojej okolicy




Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Fiat Ducato (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Ducato (II, III, IV) - Cena wymiany oleju silnikowego

Fiat Ducato to auto klasy wyższej segmentu E, które jest produkowane od 1981 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu van, pick-up i bus. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Transit, Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Renault Master i Volkswagen...

więcej

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany tłumika końcowego

Honda CR-V (II, III) - Cena wymiany tłumika końcowego

 Honda CR-V to japońskie auto osobowe typu SUV klasy kompaktowej produkowane od 1995 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 5 generacji modelu. Samochód produkowany jest w nadwoziu sedan, coupe oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Toyota Rav4, Kia Sporatege czy Suzuki...

więcej

BMW Serii 5 E39 - Cena wymiany sprzęgła

BMW Serii 5 E39 - Cena wymiany sprzęgła

  BMW Serii 5 E39 to kolejny pojazd w grupie premium należący do klasy wyższej średniej. Do sprzedaży trafił z dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Topowa wersja określana została legendarnym znaczkiem M. Produkcja modelu rozpoczęła się w 1995 roku i trwała 9 lat, a przez ten czas w...

więcej

Seat Ibiza III - Cena wymiany płynu chłodniczego

Seat Ibiza III - Cena wymiany płynu chłodniczego

Produkcja trzeciej generacji Seata Ibizy ruszyła w 2001 roku. Jest to samochód osobowy należący do segmentu B. Ibiza III uzyskała tytuł Samochodu Roku 2003, a dwa lata później przeszła facelifting. Do oferty trafiło 10 silników benzynowych od 40KW do 85KW oraz 7 silników diesla od 55KW do 118KW.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę