Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Budowa i działanie układu pneumatycznego zawieszenia

Układ pneumatyczny składa się z kompresora wytwarzającego ciśnienie, czterech miechów zamocowanych przy kołach podnoszących i opuszczających auto oraz z przewodów łączących ze sobą poszczególne podzespoły tego układu. System wyposażony jest również w zawory służące między innymi do obniżania zbyt wysokiego ciśnienia, które mogłoby grozić uszkodzeniu elementów układu. Częścią składową zawieszenia pneumatycznego jest również osuszacz powietrza, który ogranicza wilgotność powietrza w układzie. Zapobiega to lub oddala w czasie korozję poszczególnych podzespołów.

Znajdź mechanika naprawiające zawieszenia pneumatyczne w Twojej okolicy

Objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego, ile wytrzymuje?

Zawieszenie pneumatyczne w większości aut nie powinno sprawiać problemów przez pierwsze 10 lat eksploatacji lub 200 000 km przebiegu. W praktyce wiele egzemplarzy aut z tego typu rozwiązaniem przejeżdża taki dystans już po kilku latach i wcześniej wymaga ingerencji mechanika.
 
Jakie są typowe objawy zużycia elementów zawieszenia pneumatycznego? O wyeksploatowaniu części tego układu może świadczyć między innymi:
  • świecąca się kontrolka zawieszenia pneumatycznego,
  • bardzo powolne podnoszenie się auta po dłuższym postoju,
  • syczenie ulatniającego się powietrza podczas podnoszenia auta,
  • obniżenie się samego przodu, tyłu, obu osi auta lub jednego koła, 
  • ocieranie kół o nadkola w trakcie jazdy,
  • zakleszczenie się kół w nadkolach i brak możliwości jechania dalej autem,
  • nie działająca regulacja zawieszenia,
  • problem z podniesieniem auta po dłuższym postoju.
Porównaj ofert OC. Nie wszystkie odstępstwa od normy muszą jednak świadczyć o uszkodzeniu zawieszenia pneumatycznego. Jeżeli po dłuższym postoju samochód podnosi się wolniej niż zwykle to nie oznacza to jeszcze, że układ wymaga naprawy. Jeśli jednak problem będzie się powtarzał, trzeba jak najszybciej odwiedzić dobrego mechanika i zdiagnozować źródło usterki.
 
Obawy użytkowników często budzi również sporadycznie nie działająca regulacja wysokości auta. Jeśli problem powtarza się często, to nie ma wątpliwości, że konieczna jest wizyta w serwisie i znalezienie źródła przyczyny takiej awarii. Jednak jeżeli takie zjawisko występuje tylko od czasu do czasu, może to świadczyć o chwilowym przegrzaniu się kompresora. Jest on wyposażony w zabezpieczenie, które w takich sytuacjach go wyłącza. Ma to zapobiec uszkodzeniu tego elementu lub innych części układu. Kiedy kompresor wystygnie, regulacja będzie działała dalej.
 
Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Najczęstsze usterki zawieszenia pneumatycznego

Które elementy najczęściej psują się w układzie zawieszenia pneumatycznego? Najbardziej podatnymi na uszkodzenie częściami są miechy. Wraz z biegiem lat i zwiększającym się przebiegiem auta parcieje lub pęka guma, z której są wykonane i pojawią się nieszczelności. Dość częstą usterką w układzie pneumatycznym zawieszenia jest awaria kompresora. Ten ze względu na zużycie wewnętrznych elementów może nie mieć odpowiedniej siły, żeby napompować układ właściwym ciśnieniem.
 
Kolejną najczęstszą usterką zawieszenia pneumatycznego są nieszczelne przewody doprowadzające powietrze z kompresora do miechów pod odpowiednim ciśnieniem. Trzeba pamiętać o tym, że są one narażone na działanie sprężonego powietrza, często też pękają po prostu ze starości. Znacznie rzadziej szwankuje elektronika pneumatycznego układu zawieszenia, czyli sterownik i zestaw czujników. Elementy te odpowiadają za to, aby kompresor napompował miechy zgodnie z ustawieniem wysokości prześwitu auta wybranym przez osoby w kokpicie auta.
 
Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Jak prawidłowo dbać o zawieszenie pneumatyczne?

Przede wszystkim nie wskazana jest częsta zmiana poziomu regulacji, która znacząco przyspiesza zużycie miechów i kompresora. Trzeba pamiętać też o tym, że na żywotność układu znaczący wpływ ma również jakość dróg, po których się porusza się auto. Podzespoły te są szczególnie narażone na uszkodzenie podczas jazdy terenowej.
 
Równie ważną kwestią jest zwracanie uwagi na to czy serwis, który podnosi samochód na podnośniku – na przykład przy okazji wymiany oleju silnikowego – używa trybu podnośnikowego dla zawieszenia pneumatycznego. Często mechanicy nie specjalizujący się w naprawach tego typu zawieszenia zapominają o włączeniu odpowiedniego tryby w trakcie podnoszenia auta, a to może skutkować uszkodzeniem miechów lub innych elementów układu.
 
Użytkownikom samochodów z zawieszeniem pneumatycznym zalecamy też przeczytanie instrukcji obsługi auta. W niektórych samochodach przy otwartych drzwiach system może nie działać ze względu na blokadę bezpieczeństwa, a kierowca chcąc zmienić ustawienie zawieszenia na siłę może uszkodzić kompresor, miechy lub elektronikę.
 
Aby ograniczyć wydatki na naprawy zawieszenia pneumatycznego warto co około 30 000 km odwiedzać mechanika i sprawdzać w jakim stanie są elementy tego układu. Wybierając serwis radzimy zdecydować się na warsztat wyspecjalizowany w naprawach zawieszenia pneumatycznego. W Warszawie warsztatem specjalizującym się w naprawie zawieszenia pneumatycznego jest Dr Mechanik. Przy zakupie części warto wybierać markowe podzespoły renomowanych producentów. Należy uważać na elementy regenerowane, które w zdecydowanej większości przypadków albo w ogóle się nie sprawdzają, albo znacznie szybciej wymagają ponownej wymiany.
 
Najczęstsze usterki i objawy zużycia zawieszenia pneumatycznego

Warto zapamiętać!

  • nie przestawiaj zbyt często wysokości prześwitu
  • sprawdzaj stan zawieszenia pneumatycznego co około 30 000 km u mechanika
  • w przypadku, gdy auto podnosi się nierównomiernie odwiedź serwis
  • nie jeździj samochodem, jeśli jedno z kół lub jedna z osi są opuszczone i nie chcą się podnieść
  • unikaj jazdy w ciężkim terenie oraz w miarę możliwości po zniszczonych drogach
  • nie oszczędzaj na serwisie zawieszenia pneumatycznego
  • wybieraj nowe część sprawdzonych firm

Znajdź mechanika naprawiające zawieszenia pneumatyczne w Twojej okolicy

Przeczytaj także

Audi A4 B6 - Cena wymiany sprzęgła

Audi A4 B6 - Cena wymiany sprzęgła

  Generacja B6 produkowana była w latach 2000 - 2006. Stylistyka nie zmieniła się znacząco, ale samochód upodobnił się do większego i bardziej prestiżowego modelu A6. Do dyspozycji było 12 silników benzynowych gdzie najmniejsza pojemność 1.6 generowała 102 KM, a największa 4.2 V8 344 KM. Z...

więcej

Volkswagen Passat B5 - Cena wymiany płynu chłodniczego

Volkswagen Passat B5 - Cena wymiany płynu chłodniczego

VW Passat B5 produkowano w latach 1996-2005. W 2000 roku nudny model B5 przeszedł facelifting. „B5” to dotychczas najpopularniejsza generacja na całym świecie. W swojej ofercie prezentowała 20 silników benzynowych i 13 diesla. Najsłabszy silnik oferowany w Passacie to 1.6 100KM, a najmocniejszy...

więcej

Mercedes-Benz Klasy A W176 - Cena wymiany oleju silnikowego

Mercedes-Benz Klasy A W176 - Cena wymiany oleju silnikowego

Mercedes A W176 to auto klasy kompkatowej segmentu C, które jest produkowane od 1997 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatachback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Audi A3, BMW serii 1, Lexus CT i Volvo V40. Mercedes A W176 pojawia...

więcej

Volkswagen Passat B6 - Cena wymiany świec zapłonowych

Volkswagen Passat B6 - Cena wymiany świec zapłonowych

VW Passat B6 to następca legendarnego Passata B5. Produkowany był w latach 2005-2010. Pojazd zajął drugie miejsce w plebiscycie na Samochód Roku. W ofercie zaoferowano 14 silników diesla oraz 9 silników benzynowych. Silniki zasilane olejem napędowym zawierały się w pojemnościach 1.6 do 2.0, a...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Sprawdź polecane warsztaty