Na cenę diagnostyki komputerowej wpływa kilka czynników. Pierwszy z nich to lokalizacja warsztatu. Cena usług w Warszawie jest wyższa, niż w mniejszych miejscowościach. Nie bez znaczenia jest także renoma warsztatu, który za duże doświadczenie i trafność swoich diagnoz często żąda większej kwoty. Kolejny czynnik to komputer diagnostyczny jaki posiada mechanik. Im droższy i dokładniejszy sprzęt, tym usługa może być droższa z uwagi na amortyzację zakupu profesjonalnego sprzętu i jego możliwości. Nie bez znaczenia jest także marka samochodu. Za diagnostykę samochodu klasy premium mechanicy często liczą sobie więcej. Cena diagnostyki omawianego modelu może oscylować w granicach 110zł, jednak należy pamiętać o wspomnianych wcześniej czynnikach. Normalne ceny na przestrzeni całego kraju oscylują w granicach 60-250zł.
Cena diagnostyki komputerowej Volkswagen Polo V w wybranych miastach została przedstawiona poniżej.
Białystok | 51-88 PLN | Znajdź serwis |
Bydgoszcz | 77-124 PLN | Znajdź serwis |
Gdańsk | 98-198 PLN | Znajdź serwis |
Gorzów Wlkp. |
77-237 PLN | Znajdź serwis |
Katowice | 62-170 PLN | Znajdź serwis |
Kielce | 44-86 PLN | Znajdź serwis |
Lublin | 52-76 PLN | Znajdź serwis |
Łódź | 54-97 PLN | Znajdź serwis |
Olsztyn | 83-115 PLN | Znajdź serwis |
Poznań | 64-90 PLN | Znajdź serwis |
Szczecin | 78-200 PLN | Znajdź serwis |
Toruń | 73-142 PLN | Znajdź serwis |
Warszawa | 63-119 PLN | Znajdź serwis |
Wrocław | 83-168 PLN | Znajdź serwis |
Zielona Góra | 62-108 PLN | Znajdź serwis |
Volkswagen Polo V to niemal najnowszy model małego miejskiego auta tego koncernu. Produkcję rozpoczęto w 2009 roku, a zakończono po ośmiu latach, w roku 2017. VW Polo V generacji w 2010 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku oraz Światowego Samochodu Roku. W ofercie było 11 silników benzynowych od 1.0 60KM do 1.8 TSI 192 KM. Silników diesla w ofercie było 9 od 1.2 75KM, do 1.6 90KM.
Diagnostyka komputerowa polega na podłączeniu komputera diagnostycznego do sterownika samochodu i odczytaniu zapisanych kodów błędów. Jednocześnie umożliwia diagnozowanie pracy silnika na podstawie podglądu rzeczywistych parametrów w trakcie jego pracy czy jazdy samochodem. Na diagnostykę komputerową należy umówić się do warsztatu m.in. w przypadku zaświecenia kontrolki Check Engine.
Podpięcie samochodu pod komputer diagnostyczny zajmuje tylko chwilę, ponieważ w większości pojazdów dostęp do gniazda OBD jest w łatwo dostępnym miejscu. Samo przeskanowanie systemu zajmie mechanikowi ok. 10 minut, więc można przeprowadzać tego typu zabiegi teoretycznie z doskoku. Czas trwania diagnostyki może się wydłużyć, gdy sterownik nie zapisze żadnych błędów i mechanik będzie musiał sprawdzić parametry samochodu podczas pracy silnika i jazdy samochodem.
Zdarza się, że samochód w którym wystąpiła usterka jest unieruchomiony i diagnostyka w warsztacie jest niemożliwa. W takiej sytuacji zamówić można diagnostykę mobilną z dojazdem do klienta. Mechanik w celu wykonania wstępnej diagnostyki potrzebuje tylko niewielkiego komputera, który może zabrać w każde miejsce. Po wykonaniu diagnostyki pod blokiem, można stwierdzić czy wymagana będzielaweta, czy usterkę da się naprawić na miejscu.
OBD jest skrótem od On Board Diagnostic – czyli systemu pokładowego mającego na celu ciągłe monitorowanie parametrów pracy układu silnika i jego osprzętu. Głównie alarmuje on o problemach związanych z procesem spalania, w wyniku których następuje pogorszenie emisji spalin. Pierwotnie wprowadzone na rynek OBD I zostało zastąpione przez OBD II mające zapewnić standaryzację złącz diagnostycznych.
Od roku 1996 OBD II jest obowiązkowym wyposażeniem samochodów w USA, a od roku 2000 na kontynencie Europejskim. W Polsce standard ten został wprowadzony w 2001 roku dla silników benzynowych, a w 2003 r. dla silników diesla.
W systemie OBD występują 2 typy błędów, A i B. Błąd B to błąd nie krytyczny, którego wykrycie nie jest komunikowane kierowcy. Dopiero, gdy błąd ten pojawi się ponownie kierowca zostanie poinformowany za pomocą dedykowanej kontrolki MIL (Malfunction Indicator Light). Błędy typu A to błędy krytyczne, których przyczyny wystąpienia powodują pogorszenie spalin o ponad 50% i natychmiastowe powiadomienie o tym fakcie kierowcy.
Dla przykładowego kodu błędu P 0 3 0 1 – pierwszy znak określa lokalizację usterki (układ napędowy, układ jezdny itd.). Drugi znak określa organizację odpowiedzialną za definicję kodu (SAE lub indywidualny producent). Trzeci znak tyczy się podgrup związanych z funkcjami (układ zasilania w paliwo lub powietrze, sterowanie prędkością obrotową itd.). Ostatni znak precyzuje o jaki dokładnie błąd chodzi. Można stwierdzić, że każdy kolejny znak zawęża pole wystąpienia usterki.
Lokalizacja gniazda OBD może być różna, w zależności od marki i modelu samochodu, jednak są pewne stałe obszary występowania. Najczęściej gniazdo umieszczone jest po lewej stronie kierownicy pod kierownicą, lub w okolicy pedałów. Gniazda umieszczane są także po prawej stronie kierowcy, w panelu lub tunelu centralnym.
Gniazdo OBD przystosowane jest do podłączenia 16-pinowej wtyczki w kształcie trapezu. Sama wtyczka może być oddzielnym elementem działającym za pomocą bluetooth, lub scalona z komputerem za pomocą kabla.
W omawianym modelu gniazdo OBD umieszczone jest pod przełącznikami świateł (pod osłoną).
Głównym przeznaczeniem komputera diagnostycznego jest pomiar parametrów pracy silnika i innych podzespołów oraz diagnozowanie usterek. Po wykonanej naprawie należy usunąć stare kody usterek, co umożliwia właśnie komputer podłączony do OBD. Możliwości ingerencji w samochód za pomocą OBD zależą od skanera diagnostycznego i zaawansowania oprogramowania. Są skanery uniwersalne, które umożliwiają diagnostykę każdego samochodu jednak nie pozwalają one na wprowadzanie istotnych zmian w samochodzie. Dla porównania posiadanie dedykowanego oprogramowania dla danej marki, umożliwia mechanikowi zarządzania nawet parametrami komfortu i włączać dodatkowe funkcje niektórych udogodnień. Można z tego poziomu także np. zaprogramować automatyczne składanie lusterek lub je wyłączyć, jeżeli same lusterka są do tego przystosowane.
Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi, ponieważ każdy producent czy koncern samochodowy posiada dedykowane oprogramowanie do obsługi swoich samochodów. Są oczywiście uniwersalne interfejsy diagnostyczne współpracujące z większością samochodów, jednak ich możliwości są ograniczone. Często jest to tylko możliwość wykonania prostej diagnostyki. Dedykowane interfejsy kosztujące kilka jak nie kilkanaście razy tyle co interfejs uniwersalny, mają możliwość dogłębnej diagnostyki układu w samochodzie oraz wpływanie na jego funkcjonowanie. Mechanik ma nawet możliwość odblokowywania nieaktywnych udogodnień w samochodzie o ile akurat ten jest w nie wyposażony.
Dla omawianego modelu dedykowanym interfejsem diagnostycznym jest VAG, VCDS.
Volkswagen Polo V to niemal najnowszy model małego miejskiego auta tego koncernu. Produkcję rozpoczęto w 2009 roku, a zakończono po ośmiu latach, w roku 2017. VW Polo V generacji w 2010 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku oraz Światowego Samochodu Roku. W ofercie było 11 silników...
Volkswagen Polo IV produkowany był w latach 1999-2009, w tym 2 lata równolegle ze starszą generacją. W ofercie zaproponowano kierowcom 14 silników benzynowych od 1.2 54KM, do 1.8 150KM. Diesli skonstruowano 7, o pojemnościach 1.4 i 1.9, generujących różne moce.
Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13 silników...
Volkswagen Polo IV produkowany był w latach 1999-2009, w tym 2 lata równolegle ze starszą generacją. W ofercie zaproponowano kierowcom 14 silników benzynowych od 1.2 54KM, do 1.8 150KM. Diesli skonstruowano 7, o pojemnościach 1.4 i 1.9, generujących różne moce.