Produkcję Skody Fabia drugiej generacji rozpoczęto w 2007 roku, a zakończono po siedmiu latach. W międzyczasie pojazd przeszedł facelifting. SkodA Fabia II została zbudowana na bazie płyty podłogowej PQ24. Do oferty trafiły silniki benzynowe o mocach od 60KM do 105KM oraz silniki diesla o mocach od 70KM do 105KM.
Paliwo |
Silnik |
Filtr powietrza | ||||
Najtańszy |
Rekomendowany |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna | 1.2 i HTP 60KM 44kW |
37 PLN |
66 PLN |
78 PLN |
||
1.2 TSI 85KM 63kW | ||||||
1.2 TSI 105KM 77kW | ||||||
1.4 86KM 63kW | ||||||
Diesel | 1.4 TDI 70KM 51kW | |||||
1.4 TDI 80KM 59kW | ||||||
1.9 TDI 105KM 77kW | ||||||
Cena wymiany filtra powietrza w Skoda Fabia II wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Wyceny przeprowadzono na najpopularniejszych jednostkach napędowych na rynku.
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut. Cena usługi i części może się różnić w zależności od hurtowni w której zaopatruje się mechanik oraz od renomy warsztatu i jego lokalizacji.
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Zadaniem filtra jest oczyszczenie powietrza z wszelkiego pyłu, zanieczyszczeń i mikro obiektów.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche – jednorazowe oraz mokre – wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Są jednak pewne różnice.
Gdzie wymienić filtr powietrza? | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Jako, że filtr zostanie zapchany dużo szybciej podczas jazdy po zanieczyszczonym terenie, warto kontrolować go co kilka tysięcy kilometrów i na czas podjąć decyzję o jego wymianie.
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię. Potrzebny jest środek oczyszczający i rozpuszczający zanieczyszczenia oraz smar w spreyu do ponownego nawilżenia filtra.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie. Nieprawidłowy proces spalania paliwa wpłynie wtedy na szybsze zużycie silnika.
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc. Najbezpieczniej jest zlecić wymianę filtra powietrza wykwalifikowanemu mechanikowi.
Skoda Fabia III to generacja aktualnie sprzedawana w salonach czeskiego producenta. Na co dzień konkuruje z Seatem Ibizą czy Volkswagenem Polo. Produkcja trwa od 2014 po dzień dzisiejszy, a auto dostępne jest w wariancie hatchback oraz kombi. Pod maską znaleźć można 2 silniki diesla o...
Skoda Fabia to auto klasy aut miejskich segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa,...
Skoda Fabia to auto klasy aut miejskich segmentu B, które jest produkowane od 1999 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Dacia Sandero, Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa,...
Skoda Fabia I była produkowana w latach 1999 - 2008. Zastąpiła przestarzały już model Felicia. Początkowo produkowana była jedynie wersja hatchback ale później dołączyła również wersja kombi i sedan. W 2004r. model przeszedł facelifting. Fabia była sprzedawana w kilku wariantach silnków...