Paliwo |
Silnik |
Filtr powietrza | ||||
Najtańszy |
Rekomendowany |
Średni koszt + wymiana |
||||
Benzyna |
1.4 i 16V VVT-i 97KM 71kW |
22 PLN |
46 PLN |
58 PLN |
||
1.6 i 16V VVT-i 124KM 91kW | ||||||
1.6 Valvematic 132KM 97kW | ||||||
Diesel |
1.4 D-4D 90KM 66kW |
Cena wymiany filtra powietrza w Toyota Corolla X wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Wyceny przeprowadzono na najpopularniejszych jednostkach napędowych na rynku.
Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut. Cena usługi i części może się różnić w zależności od hurtowni w której zaopatruje się mechanik oraz od renomy warsztatu i jego lokalizacji.
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu. Zadaniem filtra jest oczyszczenie powietrza z wszelkiego pyłu, zanieczyszczeń i mikro obiektów.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche – jednorazowe oraz mokre – wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Są jednak pewne różnice.
Gdzie wymienić filtr powietrza? | ||
Białystok | Bydgoszcz | Gdańsk |
Gorzów Wlkp. | Katowice | Kielce |
Kraków | Lublin | Łódź |
Poznań | Szczecin | Toruń |
Warszawa | Wrocław | Zielona Góra |
Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Jako, że filtr zostanie zapchany dużo szybciej podczas jazdy po zanieczyszczonym terenie, warto kontrolować go co kilka tysięcy kilometrów i na czas podjąć decyzję o jego wymianie.
Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię. Potrzebny jest środek oczyszczający i rozpuszczający zanieczyszczenia oraz smar w spreyu do ponownego nawilżenia filtra.
Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie. Nieprawidłowy proces spalania paliwa wpłynie wtedy na szybsze zużycie silnika.
Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc. Najbezpieczniej jest zlecić wymianę filtra powietrza wykwalifikowanemu mechanikowi.
Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na podstawie aktualnie panującej mody na kompakty. Auto przeszło facelifting w 2004 roku. W ofercie...
Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na podstawie aktualnie panującej mody na kompakty. Auto przeszło facelifting w 2004 roku. W ofercie znalazły się...
Toyota Corolla to legenda sama w sobie. Model produkowany jest od 1966 roku, a omawiana Corolla E18 to już 11 generacja. Produkowana była w latach 2013-2019 w Turcji. Pod maskę trafiły zaledwie 3 silniki. Dwa benzynowe - 1.3 Dual VVT-i 99 KM i 1.6 Valvematic 132 KM oraz jeden diesel 1.4...
E140 to symbol dziesiątej generacji Toyoty Corolla. Produkcję samochodu rozpoczęto w 2007 roku, a zakończono po trzech latach. Toyota pod nowym przydomkiem Corolla odnosiła się wyłącznie do odmiany sedan, gdyż wersja hatchback była dostępna pod nazwą Auris. Samochód poddano faceliftingowi w 2010...