Co zrobić, gdy samochód podskakuje i buja podczas jazdy?

Bujanie i podskakiwanie samochodu podczas jazdy pochodzi bezpośrednio z podwozia samochodu. Przyczyną takiego zachowania mogą być uszkodzone amortyzatory, uszkodzona kolumna zawieszenia, zbyt wysokie ciśnienie powietrza w kołach, bąble na oponach czy zwihrowane tarcze hamulcowe. Jazda podskakującym samochodem jest niekomfortowa dla kierowcy i pasażera, a także powoduje dalsze uszkodzenia podzespołow, a czasami nawet i silnika.

 

Jest kilka powodów, które powodować mogą bujanie i podskakiwanie samochodu w trakcie jazdy. Efekty tych usterek odczuwalne są przez wszystkich pasażerów samochodu, dlatego pomijając aspekt komfortu podróżowania, najlepiej umówić się do mechanika na diagnostykę i naprawę, zanim uszkodzeniu ulegną kolejne elementy samochodu.

Jak to działa:

Są dwa układy, które wpływają na bujanie i podskakiwanie samochodu. Pierwszy z nich to opony. Jako, że są one jedynymi elementami mającymi kontakt z drogą, mogą one zapewniać komfortową i gładką jazdę, jak również podskoki i niepewne bujanie.
W kwestii komfortu i stabilności jazdy kluczową rolę spełnia układ zawieszenia. Jednym z zadań zawieszenia w samochodzie jest zmniejszanie wpływu nierówności drogi nadwozie i podróżujących pasażerów. W pierwszym etapie nierówności wybierane są przez opony, a to z czym sobie nie poradziły zostaje tłumione w zawieszeniu. Po drodze do pasażerów jest jeszcze miękki fotel, który w ostatniej fazie jest w stanie jeszcze zmniejszyć impakt uderzeń.

kolumna zawieszenia

Przyczyny bujania samochodu:

  • Uszkodzone amortyzatoryamortyzatory jak sama nazwa wskazuje amortyzują drgania. Uogólniając można powiedzieć, że łączą one koła z bryłą samochodu. Składają się one z cylindra wypełnionego gazem lub płynem. Gdy amortyzator odbiera uderzenie koła, tłok w cylindrze amortyzatora przemieszcza się w obie strony tłumiąc uderzenie przy wykorzystaniu ściśliwości gazu lub płynu. Jeżeli amortyzatory ulegną uszkodzeniu żadne tłumienie nie będzie miało miejsca, a pasażerowie będą odczuwali bezpośrednio nierówności drogi.
  • Uszkodzona kolumna zawieszenia – kolumna zawieszenia to jakby zmodyfikowany amortyzator. Jest to popularne rozwiązanie stosowane dla przedniej osi pojazdów. Polega to na połączeniu amortyzatora gazowego lub olejowego w metalową sprężynę. Sprężyna ta dodatkowo amortyzuje uderzenia przenoszone przez koła do nadwozia. Jako, że przód samochodu jest zdecydowanie cięższy z uwagi na wagę zamontowanego silnika, rozwiązanie to zapewnia gładką i spokojną jazdę.
  • Zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach – ważnym jest, aby utrzymywać odpowiednie ciśnienie w ogumieniu. Zbyt duże ciśnienie powoduje utratę stabilności i podskoki samochodu. Takie opony stają się też na tyle twarde, że nie absorbują uderzeń i przenoszą wszystko na dalsze podzespoły. Jeżeli zaraz po napompowaniu kół samochód zdaje się mniej tłumić nierówności, nie musi od razu oznaczać to, że problem leży w oponach. Być może ciśnienie było zbyt niskie, a teraz przy prawidłowym ciśnieniu powietrza ujawniły się problemy z układem zawieszenia.
  • Bąble na oponach – szczególnie na starszych oponach pojawić się mogą bąble. Takie bąble bezpośrednio wpływają na gładkość jazdy podbijając oponę. Jeżeli w samochodzie występuje problem z podskakiwaniem to warto skontrolować stan opon.
  • Zwichrowane hamulce – gdy kierowca wciska pedał hamulca, klocki hamulcowe za pośrednictwem ciśnienia płynu hamulcowego zaciskają się na tarczach. Jeżeli tarcze hamulcowe są zwichrowane, proces hamowania nie będzie jednostajny z uwagi na krzywizny i będzie powodował drgania. Drgania z układu hamulcowego mogą zmienić się w minimalne podskakiwanie samochodu. Jeżeli problem występuje tylko podczas hamowania, to warto przyjrzeć się właśnie tarczom hamulcowym.

Jak to się robi:

Mechanik diagnozuje samochód pod kątem podskakiwania podczas jazdy, sprawdzając zawieszenie, hamulce i opony. Większość uszkodzonych elementów powodujących podskakiwanie i niestabilność w trakcie jazdy nie podlega naprawie, tylko wymianie.

Jak to jest ważne?

Niestabilna jazda podskakującym samochodem odczuwalna jest bezpośrednio przez kierowcę i pasażerów. Jazda samochodem, który nie tłumi drgań powodować będzie uszkodzenia innych elementów samochodu, karoserii, a czasami nawet silnika.

 


Przeczytaj także

Po czym rozpoznać zużycie amortyzatorów - ile kosztuje ich wymiana?

Po czym rozpoznać zużycie amortyzatorów - ile kosztuje ich wymiana?

 Jakie są objawy zużycia amortyzatorów? Jak wydłużyć ich żywotność? Czym grozi jazda autem, w którym są one skrajnie wyeksploatowane? Ile kosztuje wymiana amortyzatorów w największych polskich miastach?

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę