Co zrobić, gdy wystąpi problem z elektryką w samochodzie?

Problemy z elektryką w samochodzie mogą pozbawić kierowcę udogodnień w postaci elektrycznych szyb czy radia, ale mogą tez uniemożliwić dalszą jazdę. Usterki elementów układu elektrycznego mogą w krótkim czasie wpłynąć na zużycie innych elementów, dlatego powinny być szybko naprawiane przez specjalistę. Powodem problemów z elektryką może być zarówno tani bezpiecznik, jak drogi alternator.

Akumulator i pozostałe elektryczne systemy w samochodzie są podstawą do jego prawidłowego funkcjonowania. Prąd w samochodzie nie jest używany jedynie do uruchomienia silnika, ale także do zasilenia np. wyposażenia związanego z komfortem jak klimatyzacja, radio czy elektryczne szyby.
Problem z elektryką może szybko uszkodzić inne elementy samochodu, dlatego należy je usuwać szybko i w profesjonalny sposób.

 

Jak to działa:

Podstawowymi elementami układu elektrycznego w samochodzie jest akumulator, rozrusznik i alternator.

Akumulator dostarcza prąd elektryczny do zasilenia układu zapłonowego i paliwowego zanim silnik zostanie uruchomiony. Układy te muszą być wcześniej zasilone z uwagi na ich kluczową rolę podczas rozruchu silnika.

Rozrusznik pobiera niewielką ilość prądu z akumulatora aby wprawić w ruch koło zamachowe, które dalej powoduje obrót wałka i ruch posuwisto zwrotny tłoków. Gdy silnik zostanie już uruchomiony, alternator napędzany z paska osprzętu ładuje akumulator oraz wytwarza prąd do zasilania wszystkich udogodnień elektronicznych w samochodzie. Jeżeli silnik będzie pracował z niesprawnym alternatorem, nastąpi szybkie rozładowanie akumulatora i zgaśnięcie jednostki napędowej.

problem z elektryką w samochodzie

Skąd biorą się usterki elektryki w samochodzie?

  • Problem z akumulatorem – jeżeli silnik nie chce się uruchomić, lub nawet nie próbuje zakręcić to jest duża szansa na problem z akumulatorem. Samochody wyposażone są w kontrolkę akumulatora, która zapala się gdy występuje problem z ładowaniem lub innymi elementami elektrycznymi. Często rozładowanie akumulatora następuje w skutek pozostawienia włączonych świateł w samochodzie. Same w sobie akumulatory także ulegają zużyciu i podlegają wymianie po pewnym czasie. Korozja na akumulatorze przyspiesza proces jego zużycia, także warto dbać o jego kondycję, a zimą nie dopuszczać do jego zupełnego rozładowania.
  • Skorodowane kable akumulatora – przewody biegnące z akumulatora do urządzeń elektrycznych mają za zadanie transportować prąd. Jeżeli silnik nie chce się uruchomić, słychać dźwięk przypominający klikanie, lub radio i pozostałe wyposażenie elektryczne nie reaguje, może występować problem z kablami. Ponownie, problem może być spowodowany skorodowanymi przewodami i biegunami na akumulatorze. Przewodów z reguły się nie naprawia, tylko wymienia w komplecie.
  • Awaria alternatora – alternator przy wykorzystaniu ruchu obrotowego wału korbowego wytwarza prąd zasilający elektrykę w samochodzie oraz ładujący akumulator. Jeżeli alternator nie produkuje wystarczającej ilości prądu, akumulator w niedługim czasie zostanie wyładowany. W prawie każdym przypadku niesprawny alternator wywoła zaświecenie kontrolki akumulatora na desce rozdzielczej. Szorowanie lub szum z okolic alternatora może świadczyć o jego złym stanie.
  • Uszkodzony regulator napięcia – regulator napięcia współpracuje z alternatorem, regulując ilość prądu przesyłaną do podładowania akumulatora. Jeżeli ulegnie on uszkodzeniu, alternator nie będzie w stanie odpowiednio ładować baterii. Problem z regulatorem napięcia objawi się przygaśnięciem świateł, kontrolek, a sam silnik może przestać równo pracować.
  • Uszkodzony pasek klinowy – za pomocą paska klinowego napędzany jest alternator i niektóre inne elementy wyposażenia jak np. wspomaganie układu kierowniczego czy sprężarka klimatyzacji. Jeżeli pasek ulegnie zerwaniu lub spadnie, alternator przestanie wytwarzać prąd.
  • Przepalony bezpiecznik – jeżeli przestanie pracować tylko jeden z elementów wyposażenia elektrycznego, jak np. radio, to przyczyną może być przepalony bezpiecznik.

Jak to jest ważne?

System zasilania w prąd w samochodzie poza zasilaniem elementów komfortu, pozwala także funkcjonować tak ważnym elementom jak reflektory czy światła stop. Usterki związane z elektryką mogą szybko przenieść się na inne podzespoły w samochodzie, ostatecznie go unieruchamiając.

 
 


Przeczytaj także

Nawiew działa tylko na najwyższym biegu – co robić?

Nawiew działa tylko na najwyższym biegu – co robić?

Gdy pojawiają się pierwsze upały, większość kierowców bez wahania sięga po udogodnienie, jakim jest wentylacja samochodowa. Niestety, często zdarza się, że dmuchawa wnętrza działa tylko na najwyższym biegu, a to już spory problem. Jeśli spotkało cię coś takiego, prawdopodobnie przepaleniu uległ...

więcej

Co zrobić, gdy wycieraczki nie chcą się wyłączyć?

Co zrobić, gdy wycieraczki nie chcą się wyłączyć?

 Włączone wycieraczki w słoneczny dzień - taka sytuacja zdecydowanie nie powinna mieć miejsca. Nie dość że kierowca nie może skupić się na drodze, to poważnie zużywa się mechanizm wycierania szyby. Spowodowane może być to uszkodzoną dźwignią sterowania wycieraczkami, awaria włącznika...

więcej

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie szyby?

Co zrobić, gdy nie działa ogrzewanie szyby?

System ogrzewania szyb jest kluczowym elementem do bezpiecznego poruszania się samochodem w zimie. Jazda z zaparowaną lub zamrożoną szybą mocno ogranicza widoczność, znacznie podnosząc ryzyko spowodowania wypadku. Przyczyn braku ogrzewania szyby może być wiele, od zablokowanych nawiewów do...

więcej

Co zrobić, gdy elektryczne lusterka nie działają?

Co zrobić, gdy elektryczne lusterka nie działają?

 Możliwość ustawiania elektrycznych lusterek w samochodzie jest gwarancją bezpiecznej jazdy. Jest to szczególnie istotne, gdy z samochodu korzysta kilku kierowców. Problem z ustawieniem lusterek może powodować uszkodzony mechanizm, przepalony bezpiecznik, czy obiekt blokujący lustro np. lód.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę