Najlepsze silniki z wtryskiem bezpośrednim do zasilania LPG

Po świecie krąży legenda, że nie każdy silnik nadaje się do stosowania instalacji LPG. Prawda jest taka, że prawie każdy silnik można zasilać autogazem, jednak w niektórych wymaga to podjęcia dodatkowych działań. Tymi dodatkowymi działaniami jest albo zastosowanie odpowiedniej generacji instalacji LPG, albo zabezpieczenie najsłabszych punktów układu. Przede wszystkim należy podzielić silniki na dwa typy – z wtryskiem pośrednim i bezpośrednim. Ten drugi wymaga nowszej generacji instalacji gazowej, która jednocześnie jest też droższa. W obu typach silników, może się okazać, że gniazda zaworowe i zawory narażone są na wypalenie. Wtedy dokłada się do układu system lubryfikacji lub programuje dotrysk paliwa. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze silniki z wtryskiem bezpośrednim, w których bez obaw można zamontować instalację LPG.

Instalacja LPG do silników z wtryskiem bezpośrednim

Bezpośredni wtrysk paliwa oznacza zamontowanie końcówki wtryskiwacza benzyny w komorze spalania, a nie w kolektorze dolotowym. Paliwo przepływające przez wtryskiwacz pełni także funkcję chłodziwa. Jeżeli oryginalnymi wtryskiwaczami benzynowymi zostanie doprowadzony gaz w fazie ciekłej, może dojść do ich przegrzania. Taka instalacja pozwala uzyskać lepsze parametry pracy silnika, jednak potrafi kosztować 2-3 razy więcej od standardowej.

Drugim rozwiązaniem dla bezpośredniego wtrysku paliwa jest montaż instalacji sekwencyjnej, gdzie wtrysk LPG odbywa się poza komorą spalania. Niestety w przypadku tego typu silnika i tak należy podejść do tematu indywidualnie. Nie może to być instalacja taka sama, jak przy wtrysku pośrednim. Ważna jest bardzo precyzyjna regulacja instalacji zanim zostanie ona oddana do użytku klientowi.

Zdarza się, że producent samochodu wypuszcza teoretycznie ten sam silnik. Jednak w rzeczywistości jest to zmieniona jednostka napędowa, której nie odróżni się już samym skrótem i pojemnością. Wtedy z pomocą przychodzą konkretne kody silników, które pozwalają gazownikom dobrać odpowiednią instalację LPG. Poniżej przedstawiamy silniki z wtryskiem bezpośrednim, które spokojnie można poddać zagazowaniu.

popularne silniki z wtryskiem bezposrednim do LPG

Lista silników z wtryskiem bezpośrednim do LPG

1.8 TFSI i 2.0 TFSI - Silnik o pojemności 1 800 cm3 to jednostka generująca 160 KM, którą znaleźć można w Audi A4. Wariantów silników 2.0 jest kilka. Rozwijają one 180 KM, 200 KM i 211 KM. Zależnie od modelu auta w którym zostały umieszczone, można je poznać po kodzie – BWA (TT), CDN (Q5), BPG (A4), CDNC (A5) i CAE (A6). Zestawy instalacji LPG mogą być do siebie bardzo podobne z uwagi na konstrukcję silnika, jednak szczegół tkwi w oprogramowaniu. Każda z generowanych mocy musi zostać indywidualnie dostrojona.

Grupa VW zdaje się wymieniać się elementami samochodów pomiędzy markami czy modelami. Wiele elementów jest wspólnych, lub wydają się być. W przypadku montażu instalacji LPG nie wolno podejmować się usługi na podstawie domysłów. Tak samo brzmiące silniki 1.8 i 2.0 w Seacie, Skodzie czy Volkswagenie różnią się od siebie. W przypadku Seata silnik 1.8 TFSI o tej samej mocy opisany już jest kodem BZB i CDAA. To już sygnał, że nie można zamontować tam identycznej instalacji co w Audi. W hiszpańskiej marce znajduje się też 2.0 bez T, czyli 2.0 FSI 150 KM. To inny silnik, ponieważ nie został turbodoładowany. Także opisany został oddzielnym kodem BLR.

1.2 TSI – to silnik stosowany w Volkswagenie o mocy 105 KM i kodzie CYVB. Już sama niewielka pojemność pozwala zaoszczędzić pewną sumę pieniędzy, a dołożenie instalacji LPG sprawi, że auto stanie się bardzo ekonomiczne. Kolejna pułapka czyha w silniku 1.8 TSI montowanym w VW. Mimo 160 KM tak jak w Audi, opisano go kodem CDAA i BZB. Oba różnią się mapą wtrysku. Jeżeli chodzi o silniki 2.0 FSI/TSI/TFSI Volkswagen rozróżnił je następującymi kodami: 2.0 FSI 150 KM (BVY, AXW), 2.0 TSI 200 KM (CCT) oraz 2.0 TFSI 200 KM (BPY). Model Passat CC z silnika 2.0 TFSI generował 211 KM.

1.2 TSI, 1.4 TSI, 2.0 FSI to silniki proponowane przez Skodę. Najmniejszy 1.2 TSI o mocy 105 KM opisany został kodem CJZB. 1.4 TSI generujący 125 KM to zaszyfrowany CAXC, a najmocniejszy 2.0 FSI 150 KM znany z VW, tutaj zakodowany jest jako BLR. Są to silniki z ery downsizingu, gdzie pojemności rzędu 1 200 cm3 trafiały do Skody Octavii, a 1 400 cm3 do Skody Superb. Dobrze dostrojona instalacja gazowa, mimo sporego obciążenia niewielkim silnikiem sporą masą samochodów, może pozwolić na obcięcie kosztów. Tym bardziej, że stosunkowo słaby silnik może mieć większy apetyt na paliwo podczas rozpędzania dużej masy.

1.6 GDI, 2.0 GDI – to silniki stosowane m.in. przez Hyundai i Kia. Mniejsza pojemność 1.6 oferuje 135 KM i opisana jest kodem G4FD, a większe 2.0 to aż 264 KM i kod G4KH. Dzięki dotryskowi paliwa oryginalnymi wtryskiwaczami benzynowymi unika się przegrzania zaworów i wypalania gniazd zaworowych, stąd możliwość bezproblemowego montażu instalacji LPG.

2.0 DISI, 2.3 DISI – to japońska propozycja od Mazdy. Mniejsza jednostka 2.0 o mocy 150 KM musi posiadać kod LF3F. Większa o zaledwie 15% pojemność 2.3 DISI generuje aż 40% mocy więcej – 260 KM. Kod tego silnika to krótkie L3. Silniki te popularne są w modelu 3, 5 oraz CX-7.

1.6 THP – francuski silnik tolerujący instalacje LPG. Występuje w Citroenie i Peugeocie. W tym pierwszym o mocy 156 KM i kodzie 5FV, a w drugim 150 KM i kodzie 5FX.

2.2 SIDI – to silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa stosowanym przez Opla. Rozwija moc 155 KM i ukrywa się pod kodem Z22YH. Można w nim bez problemu zainstalować LPG, jak ma to miejsce w większości Opli.

1.2 TCe – 125 koni mechanicznych we wtrysku bezpośrednim zasilającym modele Dacii. Kod tego silnika to H5Ft.

Powyższe silniki to oczywiście tylko najpopularniejsze propozycje. Autogazem zasilać można praktycznie każdy silnik spalinowy i gdyby usługę zlecić specjaliście od instalacji LPG, ta lista mogłaby być o wiele dłuższa.



Przeczytaj także

Instalacja LPG – fakty i mity

Instalacja LPG – fakty i mity

Ceny paliw od zawsze spędzają kierowcom sen z powiek. Wielu posiadaczy aut stosuje różne metody, aby jak najmniej tracić na eksploatacji. Jednym z najbardziej popularnych sposobów jest instalacja LPG – litr gazu kosztuje w końcu o wiele mniej, niż benzyny. Technologia instalacji LPG jest coraz...

więcej

LPG - generacje, porównanie z CNG, lubryfikacja czy dotrysk, kiedy się zwróci, tankowanie za granicą

LPG - generacje, porównanie z CNG, lubryfikacja czy dotrysk, kiedy się zwróci, tankowanie za granicą

 Niektóre silniki wymagają stosowania lubryfikacji lub dotrysku benzyny podczas pracy na autogazie. Warto też wiedzieć, jaka generacja instalacji LPG pasuje do Twojego silnika. Z tego artykułu dowisz się też czy lepsze jest LPG czy CNG oraz kiedy zwróci się inwestycja.

więcej

20 najpopularniejszych usterek instalacji LPG

20 najpopularniejszych usterek instalacji LPG

 Zastanawiasz się jakie awarie mogą się pojawić podczas zasilania silnika LPG? W tym artykule opisujemy 20 najczęściej występujących awarii, które mogą być związane z instalacją LPG obecną w Twoim samochodzie.

więcej

LPG - Zalety i wady, hybrydy, adaptacja i bezpieczeństwo

LPG - Zalety i wady, hybrydy, adaptacja i bezpieczeństwo

 Jak zwiększyć ekonomię jazdy do granic możliwości? Zamontować instalację LPG do auta z napędem hybrydowym! Z artykułu dowiesz się, czy to bezpieczne oraz na czym polega adaptacja instalacji gazowej, a także poznasz zalety i wady zasilania paliwem alternatywnym.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę