Wymiana chłodnicy, cena

Średnia cena usługi: od 104,29 PLN do 287,86 PLN

Uszkodzona chłodnica wymaga natychmiastowej wymiany. Jeśli więc zauważyłeś wyciekający płyn chłodniczy lub inne usterki związane z tym układem, natychmiast udaj się do warsztatu. Specjaliści dokonają diagnozy problemu i jeśli będzie taka konieczność, dokonają wymiany urządzenia. Problem z chłodzeniem pojawia się w najmniej spodziewanym momencie, a nie wolno go w żadnym razie lekceważyć – podpowiadamy, co zrobić, jeśli już dojdzie do awarii.

wymiana chłodnicy

Układ chłodzenia może mieć postać bezpośrednią i pośrednią, w pierwszej z nich silnik „owiewany” jest za pomocą powietrza. Jego przepływ może odbywać się w wyniku pędu pojazdu lub przy pomocy wentylatora. Pośredni układ chłodzenia z kolei opiera swoje działanie na specjalnej cieczy chłodzącej.

Chłodnica jest oczywiście najważniejszym elementem układu, dlatego w przypadku jej awarii nie ma mowy o dalszej eksploatacji samochodu. Co prawda można ją zregenerować, ale często taniej wychodzi po prostu jej wymiana. O usterkę nie trudno, ponieważ chłodnica znajduje się na przodzie auta i właściwie nie jest niczym osłoniona. Wystarczy tylko, że wystrzelony spod kół kamyk przebije delikatne przewody lub dojdzie do uszkodzenia zbiornika w wyniku stłuczki i mamy problem. Awaria często dotyczy rdzenia, którego naprawa jest na tyle nieopłacalna, że lepiej od razu wymienić całość. Ceny chłodnic są różne i zależą w dużej mierze od rodzaju i mocy silnika. Ceny zamienników zaczynają się od 200zł, ale już za oryginał można zapłacić nawet 2,5 tys. zł! Alternatywą jest kupno używanej chłodnicy w dobrym stanie, ale w takim wypadku zawsze pozostaje doza niepewności.

Jeśli jesteś w drodze, a układ chłodzenia uległ awarii, znalazłeś się w trudnej sytuacji. Musisz oczywiście udać się do warsztatu, co może stanowić problem, jeśli usterka jest poważna. Co możesz wtedy zrobić? Włączyć ogrzewanie i nawiew na maksymalną wydajność. W trakcie lata może to być uciążliwe, ale wtedy układ chłodzenia będzie w miarę normalnie działał. Jeśli masz przeciek przy przewodzie gumowym, wystarczy go skleić taśmą. W przypadku chłodnicy natomiast na większości stacji kupisz specjalny uszczelniacz w proszku lub płynie, który wystarczy zaaplikować do chłodnicy. Pamiętaj jednak, że silnik musi ostygnąć, bo możesz się poparzyć! Po takim zabiegu koniecznie uzupełnij płyn chłodniczy.

Jeśli masz trochę wiedzy na temat konstrukcji silnika, a przyczyną usterki jest termostat, możesz go po prostu wyjąć. Samochód będzie więcej palił, ale spokojnie dojedziesz do warsztatu. Pamiętaj, aby mieć przy sobie płyn chłodniczy lub chociaż wodę, bo demontaż termostatu na pewno przyczyni się do jego ubytku. Przede wszystkim jednak udaj się do specjalisty, który zlokalizuje problem i kompleksowo go wyeliminuje. Jazda z uszkodzonym układem chłodzenia jest bowiem nie tylko mało wydajna i kosztowna, ale przede wszystkim może prowadzić do zniszczenia silnika, a to już poważny problem. Wiążą się z nim bowiem ogromne koszty, których lepiej uniknąć.

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Co zrobić, gdy ślizgają się biegi w automacie podczas przyspieszania?

Co zrobić, gdy ślizgają się biegi w automacie podczas przyspieszania?

Automatyczna skrzynia biegów do swojej pracy musiała zostać wyposażona w wiele współpracujących elementów, to też wszelkie usterki z nieprawidłową pracą mogą mieć różne źródła. Najczęściej jest to...

więcej

Wszystko, co musisz wiedzieć o układzie chłodzenia

Wszystko, co musisz wiedzieć o układzie chłodzenia

Układ chłodzenia odpowiada za prawidłowe działanie silnika spalinowego w samochodzie. Jego prawidłowe działanie jest więc niezbędne dla funkcjonowania samochodu. Czy wiesz jednak, na jakiej...

więcej

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Dobry mechanik to zbawienie każdego kierowcy. Można mu zaufać zarówno pod względem fachowości wykonania naprawy jak i przy uczciwym rozliczeniu. Niestety naprawy związane z silnikiem lub skrzynią...

więcej

Co zrobić, gdy silnik trzyma wysokie obroty na biegu jałowym?

Co zrobić, gdy silnik trzyma wysokie obroty na biegu jałowym?

Podwyższona prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym może być oznaką usterki. Warto sprawdzić, czy prędkość obrotowa wraca do normy po rozgrzaniu silnika. Problem może powodować uszkodzony...

więcej