Co zrobić, gdy silnik trzyma wysokie obroty na biegu jałowym?

Podwyższona prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym może być oznaką usterki. Warto sprawdzić, czy prędkość obrotowa wraca do normy po rozgrzaniu silnika. Problem może powodować uszkodzony silniczek krokowy, nieszczelności w podciśnieniu, awaria komputera czy uszkodzona przepustnica.
Można powiedzieć, że praca silnika na biegu jałowym w pewnym zakresie pokazuje stan jednostki napędowej. Jakiekolwiek zawahania czy utrzymywanie nieprawidłowej prędkości obrotowej odbiega od normy. Problem z wysokimi obrotami na biegu jałowym może być spowodowany błahostką w postaci uszkodzonego bezpiecznika, ale także bardziej skomplikowaną usterką jak nieszczelny przewód podciśnienia.

Jak regulacja obrotów jałowych?

Prędkość biegu jałowego to prędkość obrotowa silnika z jaką pracuje, gdy napęd jest rozłączony a pedał przyspieszenia nie wciśnięty. Mierzona jest ona w ilości wykonanych obrotów na minutę. Silnik przeciętnego samochodu osobowego utrzymuje prędkość na biegu jałowym na poziomie 600-1000 obr/min.
Silnik regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego, określany także silniczkiem krokowym odpowiada za utrzymanie odpowiedniej prędkości obrotowej podczas swobodnej pracy silnika.
Obciążenie silnika różnymi akcesoriami czy wyposażeniem samochodu w postaci klimatyzacji prowadzi do obniżenia jego prędkości obrotowej. W celu kompensacji utraty energii z powodu zasilania tych urządzeń, silnik podnosi prędkość obrotową biegu jałowego.

przepustnica

 

Przyczyny utrzymywania wysokich obrotów:

  • Przepalenie bezpiecznika - w większości pojazdów prędkość obrotowa biegu jałowego jest sterowana przez silnik krokowy. Przepalony bezpiecznik w innych systemach sterowanych elektronicznie może spowodować nieprawidłowe działanie silnika krokowego, prowadząc do utrzymywania wyższej niż normalna prędkości obrotowej silnika.
  • Uszkodzony silniczek krokowy - zadaniem silniczka krokowego jest utrzymywanie i kontrolowanie stałej prędkości biegu jałowego. Silniczek krokowy przeciwdziała także wszelkim dodatkowym obciążeniem silnika w postaci oświetlenia, radia czy klimatyzacji. Może być to spowodowane zanieczyszczeniami w kolektorze dolotowym.
  • Nieszczelne podciśnienie - w silniku z wtryskiem paliwa nieszczelność podciśnienia spowoduje podwyższenie prędkości obrotowej biegu jałowego. Sonda lambda wykryje wyższą zawartość tlenu w spalinach, uznając że mieszanka paliwowo-powietrzna jest uboga. Spowoduje to zwiększenie ilości dostarczanego paliwa, a jednocześnie podniesienie prędkości obrotowej na biegu jałowym.
  • Uszkodzona przepustnica - nieprawidłowo działająca przepustnica może powodować podniesienie prędkości obrotowej, jak również problem z uruchomieniem silnika. Częstą przyczyną jest zanieczyszczony dolot czy popękana rura doprowadzająca powietrze.
  • Awaria komputera - awaria komputera może spowodować wzrost obrotów na biegu jałowym silnika. Jeśli komputer błędnie zinterpretuje odbierane informacje o aktualnej prędkości biegu jałowego, może spowodować dodatkowe jej zwiększenie.

Jak jest to ważne?

Usterka związana z podwyższoną prędkością obrotową silnika powinna być jak najszybciej skontrolowana przez mechanika. Warto zwrócić uwagę na to, czy podwyższona prędkość obrotowa silnika występuje również po jego rozgrzaniu. Jeżeli mimo rozgrzania, prędkość obrotowa nie spada do normalnej wartości, należy umówić się na wizytę do warsztatu samochodowego.

 

Przeczytaj także

Opel Insignia B benzyna - cena przeglądu okresowego małego

Opel Insignia B benzyna - cena przeglądu okresowego małego

  Opel Insignia B to samochód klasy średniej segmentu D, następca modelu Insignia A. Występuje w nadwoziu liftback, sedan oraz kombi. Jego produkcja trwa od 2017 roku po dzień dzisiejszy. Model konkuruje z Volkswagenem Passatem, Skodą Superb czy Fordem Mondeo. Dostępne silniki benznowe to...

więcej

Co zrobić, gdy akumulator się rozładuje?

Co zrobić, gdy akumulator się rozładuje?

  Jako, że sam silnik jest urządzeniem mechanicznym, to do działania potrzebuje jeszcze prądu. Najogólniej mówiąc, prąd z akumulatora potrzebny jest do napędzenia rozrusznika i zasilenia świec iskrowych, czy też żarowych umożliwiając rozruch silnika. Po uruchomieniu silnika, zadanie...

więcej

Hyundai i20 (I, II) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Hyundai i20 (I, II) - Cena wymiany klocków hamulcowych

Hyundai i20 to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Yaris, Volkswagen Polo i SEAT...

więcej

Citroen C5 (II, III) - Cena wymiany tłumika końcowego

Citroen C5 (II, III) - Cena wymiany tłumika końcowego

 Citroen C5 to francuskie auto osobowe klasy średniej produkowane od 2001 do 2020. W tym czasie powstały 3 generacje modelu. Samochód produkowany był w nadwoziu sedan, liftback oraz kombi. Bezpośrednią konkurencją modelu jest Ford Mondeo, Peugeot 407 czy Toyota Avensis.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę