Diagnostyka komputerowa samochodu – na czym polega?

Jako użytkownik samochodu na pewno nieraz spotkałeś się z sytuacją, kiedy na desce rozdzielczej pojawiła się kontrolka informująca o konieczności wymiany oleju lub uszkodzonej żarówce. Czy jednak wiesz, jaki mechanizm za to odpowiada? To oczywiście komputer pokładowy, który pozwala ci zachować szeroko pojętą kontrolę nad pojazdem. Kiedy więc samochód zaczyna szwankować, a ty nie wiesz, co jest przyczyną, to właśnie on podpowie ci, gdzie tkwi problem.

 

Diagnostyka komputerowa auta pozwala na zlokalizowanie większości usterek, przez co jest wyjątkowo przydatną usługą. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli kupujesz auto używane. Wystarczy udać się do odpowiedniego warsztatu, gdzie fachowiec podłączy komputer samochodowy pod podręczny laptop i po chwili już wiadomo, co zakłóca funkcjonowanie pojazdu, a także jaki jest jego stan techniczny. Warto więc zainwestować w taką usługę – nikt nie nabije cię w butelkę.

Podstawowa zaleta tego rozwiązania jest bezdyskusyjna – nie trzeba rozbierać samochodu, aby sprawdzić, co nie działa prawidłowo. Jak to się odbywa? Sprzęt dokonuje porównania wartości parametrów, występujących w pojeździe, z tymi, określonymi przez producenta. Dzięki zastosowaniu specjalnego systemu możliwe jest zdiagnozowanie stanu wszystkich układów w aucie. Komputery współczesnych aut posiadają wbudowane układy diagnostyczne. Jeśli parametry któregoś z podzespołów odbiegają od normy, komputer samochodowy zapisze to w postaci kodu błędu. Odczytanie kodów błędu przez pracownika specjalistycznego warsztatu trwa dosłownie chwilę, ale nie stanowi to od razu diagnozy. Dopiero w wyniku złączenia dwóch komputerów można jednoznacznie określić problem.
Mimo ciągle głośnej krytyki diagnostyki komputerowej, nie ma szans na jej wyeliminowanie – w przyszłości będzie ona stanowiła absolutną podstawę przy ustalaniu wszelkich awarii. Potwierdza to tendencja coraz większej ilości warsztatów zaopatrujących się w specjalistyczny sprzęt diagnostyczny. Sprzyja temu również prawo, które nakazuje, aby każde auto miało standardowe, szesnasto-stykowe gniazdo, pozwalające na odczyt kodów niesprawności. Niezależnie od marki auta można więc ustalić najważniejsze parametry usterek, co znacznie ułatwia pracę mechaników.

Jeśli w twoim aucie zapalają się kontrolki ostrzegawcze, masz problem z odpalaniem lub utratą mocy, albo większym spalaniem paliwa, koniecznie powinieneś wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu samochodowego i przeprowadzić diagnostykę komputerową. Wczesne wykrycie usterek może cię uchronić przez dużymi kosztami naprawy, a przede wszystkim przed wszelkimi zagrożeniami, związanymi z nagłą awarią. Decydując się na tą usługę dbasz nie tylko o stan swojego auta, przedłużasz jego żywotność, ale także zapewniasz bezpieczeństwo sobie i bliskim. Warto więc zainwestować w to rozwiązanie, tym bardziej, że wbrew pozorom nie jest drogie, a wyjątkowo skuteczne.



Przeczytaj także

Renault Clio II - Cena diagnostyki komputerowej

Renault Clio II - Cena diagnostyki komputerowej

  Renault Clio II to popularny mały samochód miejski. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku i trwała aż do 2010. Dostępny był w nadwoziach hatchback oraz sedan. Najmniejszy silnik benzynowy to 1.1 o mocy 58 KM, a największy 3.0 V6 255 KM, który przy tej masie samochodu zmienia go w...

więcej

Co zrobić, gdy silnik gaśnie po wciśnięciu pedału gazu?

Co zrobić, gdy silnik gaśnie po wciśnięciu pedału gazu?

 Gaśnięcie silnika po dodatniu gazu świadczy o problemie, który powinien zostać jak najszybciej naprawiony. Gaśnięcie silnika może być spowodowane przez awarie układu zapłonowego, awarie pompy paliwa, zużycie filtra paliwa, nieszczelność podciśnienia, przerwane połączenie elektryczne...

więcej

Skoda Octavia II - Cena diagnostyki komputerowej

Skoda Octavia II - Cena diagnostyki komputerowej

 Druga generacja Skody Octavia była produkowana w latach 2004 - 2013. Powstała na platformie PQ35, takiej samej jak Golf V. Facelifting tego modelu odbył się w roku 2009. W ofercie było dostępnych kilka silnków benzynowych o mocach od 75KM do 200KM oraz silników diesla o mocach od 105KM do...

więcej

Skoda Fabia I - Cena diagnostyki komputerowej

Skoda Fabia I - Cena diagnostyki komputerowej

 Produkcję Skoda Fabia I rozpoczęto w 1999 roku, a zakończono w 2008. Pojazd zastąpił przestarzały model Felicia. Skoda dostępna była w trzech wariantach: hatchback, kombi oraz sedan. W 2004 roku model poddano faceliftingi. W ofercie były silniki benzynowe o mocach od 54KM do 101KM oraz...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę