Nierówna praca silnika na wolnych obrotach z pewnością jest frustrująca, ale poza tym może prowadzić do poważnych usterek. Za ciężką i nierówną pracę odpowiadać mogą niedrożne wtryskiwacze paliwa, źle ustawiona prędkość obrotowa, niepoprawnie zamontowane świece zapłonowe, zatkany filtr lub pompa paliwa, niesprawny przepływomierz, uszkodzona sonda lambda i inne komponenty elektroniczne.
Ciężka i nierówna praca silnika może wystąpić z wielu powodów, błahych i poważnych. Jednak w obu tych przypadkach symptomy mogą być bardzo podobne niezależnie od powagi sytuacji. Razem z nierówną pracą silnika odczuwalne mogą być zwiększone drgania podczas postoju, szarpnięcia podczas jazdy oraz nierówne wskazanie obrotomierza i obniżona prędkość obrotowa.
Mimo, że nierówna praca silnika wydawać się może niewielkim problemem, powodowana może być przez poważną usterkę silnika, której odwlekana naprawa może wygenerować duże koszty naprawy.
Prędkość obrotowa na wolnych obrotach to prędkość z jaką pracuje silnik, gdy układ jest wysprzęglony, a pedał przyspieszenia niewciśnięty. Mierzona prędkość to ilość obrotów wału korbowego na minutę.
Gdy silnik pracuje na wolnych obrotach generuje wystarczającą ilość energii do napędzenia osprzętu takiego jak pompa wody, alternator, wspomaganie kierownicy, jednak za mało do swobodnej jazdy. W standardowym samochodzie osobowym prędkość obrotowa silnika zawiera się w przedziale 600 a 1000 obr/min. Prawidłowo działający silnik powinien utrzymywać stałą prędkość, bez wahań i ciężkiej pracy.
Zatkany wtryskiwacz powoduje dostarczenie zbyt małej ilości paliwa do komory spalania. Powoduje to nierówną i ciężką pracę silnika oraz powolne przyspieszanie i brak mocy. Jeżeli usterka zostanie wykryta odpowiednio wcześnie, wystarczy wyczyścić wtryskiwacze aby przywrócić im pełną sprawność. Zwlekanie z diagnostyką i naprawą może doprowadzić do konieczności wymiany całych wtryskiwaczy.
Mechanik sprawdza układ pod kątem nieszczelności i uszkodzeń elementów. Sprawdzeniu podlega m.in. przepływomierz powietrza, pompa paliwa oraz inne podzespoły mogące mieć wpływ na ciężką i nierówną pracę silnika na wolnych obrotach.
Nierówno pracujący silnik na wolnych obrotach bardziej wpływa na komfort niż stwarza niebezpieczeństwo, jednak zaniedbanie objawów wskazujących na usterkę może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
Renault Clio II to popularny mały samochód miejski. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku i trwała aż do 2010. Dostępny był w nadwoziach hatchback oraz sedan. Najmniejszy silnik benzynowy to 1.1 o mocy 58 KM, a największy 3.0 V6 255 KM, który przy tej masie samochodu zmienia go w...
BMW X6 E71 pojawiło się na rynku w 2008 roku. To uterenowione sportowe coupe otwierające segment samochodów SAC. Jego produkcja trwała do 2014 roku, następnie na rynku pojawiła się kolejna generacja o nazwie F16. Generacja E71 wyposażana była w 3 silniki benzynowe o mocy od 306KM do 555KM...
Toyotę Yaris drugiej generacji produkowano w latach 2005 - 2011. W porównaniu do swojego poprzednika sylwetkę auta zmodernizowano, lecz pomimo to przypominała Toyotę I generacji. Pojazd sklasyfikowano jako auto małe. W 2009 roku Yaris II podano faceliftingowi. Do oferty trafiły 3 silniki...
Produkcję Toyoty Auris I rozpoczęto w 2006 roku. Samochód należy do segmentu klasy C, czyli niższej klasy średniej. Auto pod względem technicznym było podobne do Toyoty Corolla. Samochód facelifting przeszedł w 2009 roku. W ofercie znalazło się 6 silników benzynowych od 100KM do 147KM oraz...