Zastosowanie zmiennych faz rozrządu w motoryzacji stanowi bardzo duże udogodnienie dla kierowców – samochód jest bardziej dynamiczny, a przy tym oszczędniejszy. Nic więc dziwnego, że rozwiązanie to zostało wprowadzone do marki BMW w ramach systemu VANOS. Jak działa taki system? I na co wpływa?
Znajdź warsztat i umów naprawę
Przeglądaj 375416 opinie o warsztatach,
wybierz sprawdzonego i polecanego przez innych kierowców specjalistę od VANOSa.
Producenci poszukują ciągle nowych rozwiązań, aby ulepszyć silniki samochodowe – ważne, aby były oszczędne, czyste i coraz bardziej dynamiczne. Nic więc dziwnego, że sięgają w tym celu po najróżniejsze technologie. Z pomocą przychodzą im mechanizmy sterujące rozrządem, które znacznie ułatwiają to zadanie. W klasycznych typach zawory czterosuwowej jednostki napędowej otwierają się i zamykają w określonym cyklu. Tylko więc pewien zakres obrotów uznawany jest za idealny – jeśli więc parametry są powyżej lub poniżej niego, silnik pracuje nieefektywnie.
Sytuacja zmienia się natomiast w przypadku zmiennych faz rozrządu. Skrócenie czasów rozrządu i zmniejszenie skoku zaworów w zakresie niskich i średnich obrotów oraz wydłużenie czasów rozrządu i zwiększenie skoku zaworów w zakresie wysokich obrotów znacznie zwiększa ten zakres obrotów, w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej. Dzięki temu rozwiązaniu wzrasta elastyczność silnika przy spadku zużycia paliwa, a także jego dynamiczność w przypadku wysokich obrotów. Jest to bardzo komfortowa opcja, dzięki której oszczędza się na paliwie, zmniejsza toksyczność spalin, a nawet rzadziej zmienia się biegi.
Jednym z pierwszych takich rozwiązań na rynku był VANOS wprowadzony w 1992 r. przez Bawarczyków, montowany m. in. w BMW serii 3 i 5. Charakteryzował się zdolnością zmiany wyłącznie momentu otwierania się i zamykania zaworów dolotowych – nie zmieniał się przy tym ich całkowity czas otwarcia. Funkcję tę spełnia Valvetronic, który bezstopniowo reguluje wznios zaworów dolotowych w BMW. To właśnie zmienny skok zaworu ssącego stymuluje wielkość zasysanego ładunku powietrza. Trzeba przy tym pamiętać, że Valvetronic jest uzupełnieniem VANOSa i nigdy bez niego nie występuje.
W pierwszej generacji VANOS nie mógł się jeszcze poszczycić płynną, bezstopniową regulacją – działał dwustopniowo. Poniżej określonych obrotów wał rozrządu obracał się tak, aby zmniejszyć kąt otwarcia zaworów dolotowych (otwierały się trochę później). W średnim zakresie prędkości obrotowych obracany był z kolei w drugą stronę, aby zawory otwierały się wcześniej. Dzięki temu procesowi do układu wydechowego dostawało się mniej spalin. Gdy następowało natomiast przekroczenie wyższych prędkości obrotowych, wał rozrządu ustawiał się w położeniu, dzięki któremu następowało późniejsze otwarcie zaworów.
Inaczej jest w przypadku nowszych silników, gdzie położenie kątowe wałka rozrządu regulowane jest w systemie VANOS bezstopniowo – zależy od obciążenia i prędkości obrotowej jednostki napędowej. Zastosowanie układu zmiennych faz rozrządu w BMW pozwoliło na znaczny wzrost momentu obrotowego, co stanowi spore udogodnienie. Pomijając względy ekologiczne, system ten przyczynił się do znacznego poprawienia dynamiki jazdy w niemieckiej marce.
Hyundai i20 to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 2008 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback. Głównymi konkurentami modelu jest Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Yaris, Volkswagen Polo i SEAT...
Seat Toledo III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2004 roku. Pojazd zaliczany jest do segmentu samochodów typu C. Toledo III w porównaniu do drugiej generacji ponowanie zmieniło swoją stylistykę. Wyszukane kształy sprawiają, że cieżko zaklasyfikować nadwozie do konkretnego typu. Nadwozie...
Skoda Superb to flagowy model tego czeskiego producenta. Powstały już trzy generacje modelu, a ostatnia produkowana jest od 2015 roku do dzisiaj. Skoda Superb dostępna jest w nadwoziu kombi oraz liftback. Pod maską znaleźć można 6 modeli silników benzynowych i 3 diesle. Benzyny o...
Generacja 8P to następca bardzo popularnego modelu Audi A3 8L, należącego do niższej klasy średniej w grupie premium. Kontynuacja udanego modelu w odświeżonej odsłonie rozpoczęła się w 2003 roku i trwała aż 10 lat, do 2013. W ofercie znalazło się 10 silników benzynowych od 1.2 TFSI do 3.2...