Tachografy

 Tachografy to urządzenia pomiarowe, które łączą w sobie funkcję prędkościomierza i zegara. Rejestrują one przejechaną drogę, prędkość, a także okresy pracy kierowcy, dyżur przy pojeździe, czy odpoczynek. Z czasem jednak, jak wszystko, ulegają awarii. Wielu kierowców, którym taka usterka przydarza się w drodze, nie wie, jak postąpić, by wszystko odbyło się w zgodzie z przepisami. Podpowiadamy, co należy zrobić w takim przypadku, aby uniknąć odpowiedzialności i nie psuć sobie niepotrzebnie nerwów.

tachografy

W przypadku uszkodzenia tachografu pracodawca ma obowiązek go naprawić, na co wskazuje art. 16 rozporządzenia EWG nr 3821/85. Jeżeli jednak samochód nie jest w stanie wrócić w ciągu tygodnia do siedziby przedsiębiorstwa, naprawy takiej należy dokonać w drodze. Kierowca, który w trasie zauważy, że mechanizm ten nie działa prawidłowo, powinien niezwłocznie zaznaczyć to w wykresówce i zapisać wszystkie informacje o swojej aktywności w okresie awarii urządzenia rejestrującego.

Ponadto kierowca może jeździć z zepsutym tachografem maksymalnie przez siedem dni, ale tylko wtedy, gdy zgłosił awarię przedsiębiorcy, a zaistniałe warunki nie pozwoliły na wcześniejsze usunięcie usterki. Musi jednak przez cały czas skrupulatnie opisywać wykresówkę.

Na rynku występują dwa rodzaje tachografu: analogowy i cyfrowy. Zgodnie z polskimi przepisami, od 1 maja 2006 r. wszystkie nowo rejestrowane autobusy i samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5t muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy. Obowiązek ten nie dotyczy natomiast pojazdów zarejestrowanych przed tą datą – jeżeli posiadają sprawne urządzenie analogowe, mogą z niego jak najbardziej korzystać. Nie ma się jednak czego obawiać, ponieważ obsługa wersji cyfrowej wcale nie jest trudna.

Podstawową różnicą miedzy tymi urządzeniami są nośniki, na których zapisuje się dane. W zapomnienie odchodzą powoli papierowe tarczki – w nowych urządzeniach stosuje się specjalne karty chipowe. Aby kierowca mógł zacząć korzystać z tej opcji, musi wyrobić sobie więc kartę kierowcy, czego dokonuje się poprzez wypełnienie wniosku, dołączenie do niego wymaganych dokumentów i wniesieniu opłaty w PWPW. W przypadku nie posiadania tego dokumentu grozi kierowcy kara grzywny w wysokości 500zł. Z kolei zgubienie lub zniszczenie karty nie eliminuje go z dalszej jazdy – wystarczy tylko zgłosić ten fakt wystawcy w ciągu siedmiu dni. Przez dwa tygodnie można wtedy jeździć na tachografie cyfrowym – w tym okresie wyrabia się duplikat karty. Trzeba jednak wykonywać tzw. wydruki dzienne z urządzenia i dokładnie je opisywać.

Użytkowanie tachografu nie jest trudną czynnością. Najpierw trzeba włożyć swoją kartę kierowcy do wyznaczonego slotu w urządzeniu. Po chwili tachograf zapyta nas o kraj, w którym się znajdujemy. Jeżeli w poprzednim dniu po wyjęciu karty byliśmy w domu, należy zaznaczyć wpis odpoczynku. Potem można już ruszać w trasę. Jak widać więc, jest to proste w użyciu urządzenie.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Czy mechanik zregeneruje silnik za 73 zł?

Dobry mechanik to zbawienie każdego kierowcy. Można mu zaufać zarówno pod względem fachowości wykonania naprawy jak i przy uczciwym rozliczeniu. Niestety naprawy związane z silnikiem lub skrzynią...

więcej

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Co zrobić, gdy świeci się kontrolka kontroli trakcji TC?

Jazda z uszkodzonym układem kontroli trakcji stwarza poważne zagrożenie, tym bardziej, że może być to powiązane z układem ABS. Zapalenie kontrolki kontroli trakcji może być spowodowane awarią...

więcej

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Raport awaryjności Volksawagen Passat B3-B7

Volkswagena Passata zna chyba każdy. Obiekt wielu kawałów, dowcipów i drwin. Model poddawany mniej lub bardziej profesjonalnym tunningom. Wół roboczy taksówkarzy, przedstawicieli handlowych, ale...

więcej