Szlifowanie zaworów, cena

Po każdej naprawie silnika, powinien on być przez pewien czas oszczędzany – nie należy go w pierwszym okresie poddawać dużym obciążeniom. Wynika to z faktu, że współpracujące ze sobą elementy wewnątrz jednostki napędowej muszą się dotrzeć i dopasować. Wyjątkiem od tej reguły są zawory, które koniecznie trzeba dotrzeć ręcznie. Inaczej silnik nie będzie mógł działać prawidłowo, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet go nie uruchomimy. Na czym polega takie szlifowanie?

szlifowanie zaworów

Kiedy w silniku dochodzi do wymiany niektórych elementów, zawsze potrzebują one czasu, aby się do siebie dopasować. Dla przykładu – tłok musi dotrzeć się w cylindrze, aby idealnie pasował do niego swoim kształtem. Podobnie pierścienie, które teoretycznie zupełnie okrągłe, w praktyce mają nieco owalny kształt. Wszystko wymaga więc czasu, aby „zgrać” się z pozostałymi elementami.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku zaworów, które po wymianie na nowe mogą całkowicie zablokować działanie silnika. Przy montażu głowicy trzeba koniecznie obrobić gniazda zaworowe, które z upływem czasu ulegają wyklepaniu, a także nabierają wżerów. Dokonuje się to poprzez proces frezowania ich przylgni i płaszczyzn bocznych. Mimo to zawory nadal nie będą szczelne, nawet, jeśli są nowe. Aby temu zapobiec, konieczne jest ręczne dotarcie zaworów. Potrzebujemy do tego pastę ścierną i uchwyt z przyssawką, którym można wprawić zawór w ruch obrotowy. W trakcie docierania zaworów używamy stopniowo coraz drobniejszej pasty, by na samym końcu uzyskać efekt zmatowienia materiału na gnieździe i zaworze. W przypadku jakichkolwiek widocznych rys, zabieg trzeba powtórzyć, aż do uzyskania odpowiednich rezultatów.

Po zabiegu dotarcia dokładnie czyścimy głowicę i zawory, aby zmyć resztki pasty. Teraz można już zamontować zawory – najlepiej zwilżyć powierzchnię ich styku z gniazdami olejem. W żadnym wypadku nie wolno składać mokrej po myciu głowicy, ponieważ może to prowadzić do powstania rdzy i wżerów na gniazdach i zaworach. Poza tym nie można też zamienić miejsca montażu zaworów, bo takie działanie doprowadzi do ich nieszczelności. Jeżeli pomyliła ci się kolejność montażu poszczególnych zaworów, musisz ponownie je dotrzeć.

Docieranie zaworów jest bardzo żmudnym zajęciem, które wymaga dużego doświadczenia i wiedzy, ale przede wszystkim cierpliwości. Nie każdy się do tego nadaje. Prawda jest taka, że za tak trudną czynność nie powinien brać się żaden amator mechaniki samochodowej – ryzyko uszkodzeń jest zbyt duże. Nie chodzi przecież o pierwszy lepszy element samochodu, tylko o sam silnik. Jego awaria może naprawdę sporo kosztować. Najlepszym rozwiązaniem przy wymianie zaworów jest więc powierzenie tego zadania fachowcowi, który doprowadzi całość do odpowiedniego stanu. Pamiętaj tylko, aby wybrać najlepszego w swojej okolicy, aby zapewnił ci odpowiednią jakość obsługi.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Toyota Corolla X - Cena wymiany rozrządu

Toyota Corolla X - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na...

więcej

Toyota Yaris II - Cena wymiany rozrządu

Toyota Yaris II - Cena wymiany rozrządu

 Toyotę Yaris drugiej generacji produkowano w latach 2005 - 2011. W porównaniu do swojego poprzednika sylwetkę auta zmodernizowano, lecz pomimo to przypominała Toyotę I generacji. Pojazd...

więcej

Toyota Yaris I - Cena wymiany rozrządu

Toyota Yaris I - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję pierwszej generacji Toyoty Yaris zainicjowano w 1999 roku, a zakończono sześć lat później, w roku 2005. Po roku od rozpoczęcia produkcji auto zdobyło tytuł Samochodu Roku 2000....

więcej

Toyota Corolla IX - Cena wymiany rozrządu

Toyota Corolla IX - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na...

więcej