Szlifowanie zaworów, cena

Po każdej naprawie silnika, powinien on być przez pewien czas oszczędzany – nie należy go w pierwszym okresie poddawać dużym obciążeniom. Wynika to z faktu, że współpracujące ze sobą elementy wewnątrz jednostki napędowej muszą się dotrzeć i dopasować. Wyjątkiem od tej reguły są zawory, które koniecznie trzeba dotrzeć ręcznie. Inaczej silnik nie będzie mógł działać prawidłowo, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet go nie uruchomimy. Na czym polega takie szlifowanie?

szlifowanie zaworów

Kiedy w silniku dochodzi do wymiany niektórych elementów, zawsze potrzebują one czasu, aby się do siebie dopasować. Dla przykładu – tłok musi dotrzeć się w cylindrze, aby idealnie pasował do niego swoim kształtem. Podobnie pierścienie, które teoretycznie zupełnie okrągłe, w praktyce mają nieco owalny kształt. Wszystko wymaga więc czasu, aby „zgrać” się z pozostałymi elementami.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku zaworów, które po wymianie na nowe mogą całkowicie zablokować działanie silnika. Przy montażu głowicy trzeba koniecznie obrobić gniazda zaworowe, które z upływem czasu ulegają wyklepaniu, a także nabierają wżerów. Dokonuje się to poprzez proces frezowania ich przylgni i płaszczyzn bocznych. Mimo to zawory nadal nie będą szczelne, nawet, jeśli są nowe. Aby temu zapobiec, konieczne jest ręczne dotarcie zaworów. Potrzebujemy do tego pastę ścierną i uchwyt z przyssawką, którym można wprawić zawór w ruch obrotowy. W trakcie docierania zaworów używamy stopniowo coraz drobniejszej pasty, by na samym końcu uzyskać efekt zmatowienia materiału na gnieździe i zaworze. W przypadku jakichkolwiek widocznych rys, zabieg trzeba powtórzyć, aż do uzyskania odpowiednich rezultatów.

Po zabiegu dotarcia dokładnie czyścimy głowicę i zawory, aby zmyć resztki pasty. Teraz można już zamontować zawory – najlepiej zwilżyć powierzchnię ich styku z gniazdami olejem. W żadnym wypadku nie wolno składać mokrej po myciu głowicy, ponieważ może to prowadzić do powstania rdzy i wżerów na gniazdach i zaworach. Poza tym nie można też zamienić miejsca montażu zaworów, bo takie działanie doprowadzi do ich nieszczelności. Jeżeli pomyliła ci się kolejność montażu poszczególnych zaworów, musisz ponownie je dotrzeć.

Docieranie zaworów jest bardzo żmudnym zajęciem, które wymaga dużego doświadczenia i wiedzy, ale przede wszystkim cierpliwości. Nie każdy się do tego nadaje. Prawda jest taka, że za tak trudną czynność nie powinien brać się żaden amator mechaniki samochodowej – ryzyko uszkodzeń jest zbyt duże. Nie chodzi przecież o pierwszy lepszy element samochodu, tylko o sam silnik. Jego awaria może naprawdę sporo kosztować. Najlepszym rozwiązaniem przy wymianie zaworów jest więc powierzenie tego zadania fachowcowi, który doprowadzi całość do odpowiedniego stanu. Pamiętaj tylko, aby wybrać najlepszego w swojej okolicy, aby zapewnił ci odpowiednią jakość obsługi.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Przewóz zwierząt w samochodzie

Przewóz zwierząt w samochodzie

Bardzo często wiele osób w okresie letnim lub też wiosennym decyduje się na wyjazd w celu odpoczynku. Warto pamiętać, iż taka weekendowa podróż niesie za sobą konieczność zabrania również do...

więcej

Azot w oponach – czy warto?

Azot w oponach – czy warto?

Coraz więcej posiadaczy aut decyduje się wypełniać opony samochodu azotem, zamiast powietrzem atmosferycznym. Skąd taki pomysł? Zwolennicy rozwiązania twierdzą, że jest to opcja bezpieczniejsza,...

więcej

Jak korzystnie sprzedać auto?

Jak korzystnie sprzedać auto?

Handlarze samochodowi, aby ubić jak najlepszy interes, stosują szereg trików, które znacznie uatrakcyjniają ofertę. I bardzo często klienci łapią się na takie sztuczki, nie zdając sobie sprawy z...

więcej

Jak wykryć i naprawić usterkę dwumasowego koła zamachowego ?

Jak wykryć i naprawić usterkę dwumasowego koła zamachowego ?

Dwumasowe koło zamachowe jest jednym z ważniejszych elementów wyposażenia nowoczesnych samochodów. Wpływa na prawidłową pracę silnika oraz układu zmiany biegów. Warto, zatem wyjaśnić kilka kwestii...

więcej