Pobierz darmową aplikację mobilną

Szlifowanie zaworów, cena

Po każdej naprawie silnika, powinien on być przez pewien czas oszczędzany – nie należy go w pierwszym okresie poddawać dużym obciążeniom. Wynika to z faktu, że współpracujące ze sobą elementy wewnątrz jednostki napędowej muszą się dotrzeć i dopasować. Wyjątkiem od tej reguły są zawory, które koniecznie trzeba dotrzeć ręcznie. Inaczej silnik nie będzie mógł działać prawidłowo, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet go nie uruchomimy. Na czym polega takie szlifowanie?

Kiedy w silniku dochodzi do wymiany niektórych elementów, zawsze potrzebują one czasu, aby się do siebie dopasować. Dla przykładu – tłok musi dotrzeć się w cylindrze, aby idealnie pasował do niego swoim kształtem. Podobnie pierścienie, które teoretycznie zupełnie okrągłe, w praktyce mają nieco owalny kształt. Wszystko wymaga więc czasu, aby „zgrać” się z pozostałymi elementami.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku zaworów, które po wymianie na nowe mogą całkowicie zablokować działanie silnika. Przy montażu głowicy trzeba koniecznie obrobić gniazda zaworowe, które z upływem czasu ulegają wyklepaniu, a także nabierają wżerów. Dokonuje się to poprzez proces frezowania ich przylgni i płaszczyzn bocznych. Mimo to zawory nadal nie będą szczelne, nawet, jeśli są nowe. Aby temu zapobiec, konieczne jest ręczne dotarcie zaworów. Potrzebujemy do tego pastę ścierną i uchwyt z przyssawką, którym można wprawić zawór w ruch obrotowy. W trakcie docierania zaworów używamy stopniowo coraz drobniejszej pasty, by na samym końcu uzyskać efekt zmatowienia materiału na gnieździe i zaworze. W przypadku jakichkolwiek widocznych rys, zabieg trzeba powtórzyć, aż do uzyskania odpowiednich rezultatów.

Po zabiegu dotarcia dokładnie czyścimy głowicę i zawory, aby zmyć resztki pasty. Teraz można już zamontować zawory – najlepiej zwilżyć powierzchnię ich styku z gniazdami olejem. W żadnym wypadku nie wolno składać mokrej po myciu głowicy, ponieważ może to prowadzić do powstania rdzy i wżerów na gniazdach i zaworach. Poza tym nie można też zamienić miejsca montażu zaworów, bo takie działanie doprowadzi do ich nieszczelności. Jeżeli pomyliła ci się kolejność montażu poszczególnych zaworów, musisz ponownie je dotrzeć.

Docieranie zaworów jest bardzo żmudnym zajęciem, które wymaga dużego doświadczenia i wiedzy, ale przede wszystkim cierpliwości. Nie każdy się do tego nadaje. Prawda jest taka, że za tak trudną czynność nie powinien brać się żaden amator mechaniki samochodowej – ryzyko uszkodzeń jest zbyt duże. Nie chodzi przecież o pierwszy lepszy element samochodu, tylko o sam silnik. Jego awaria może naprawdę sporo kosztować. Najlepszym rozwiązaniem przy wymianie zaworów jest więc powierzenie tego zadania fachowcowi, który doprowadzi całość do odpowiedniego stanu. Pamiętaj tylko, aby wybrać najlepszego w swojej okolicy, aby zapewnił ci odpowiednią jakość obsługi.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU
Szukasz pracy w warsztacie? Aplikuj w 60 sekund

Nasze porady

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Producenci samochodów prześcigają się we wdrażaniu nowoczesnych technologii, by ograniczyć spalanie. Jakie daje to efekty? Patryk Mikiciuk z Team TOTAL postanowił to sprawdzić na przykładzie...

więcej

Co tanie, to drogie, czyli jak najlepiej kupić AC

Co tanie, to drogie, czyli jak najlepiej kupić AC

Podczas poszukiwań autocasco, powiedzenie „co tanie, to drogie” możemy traktować jako zasadę numer jeden. Nieprzemyślany zakup polisy AC zbyt często daje nam złudny spokój. Niekiedy uważamy, że...

więcej

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach...

więcej

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Total testuje Mercedesa. Który pali najmniej?

Producenci samochodów prześcigają się we wdrażaniu nowoczesnych technologii, by ograniczyć spalanie. Jakie daje to efekty? Patryk Mikiciuk z Team TOTAL postanowił to sprawdzić na przykładzie...

więcej




Darmowa aplikacja mobilna

Nasza aplikacja działa poprawnie na wszystkich platformach mobilnych.
W celu jej pobrania wystarczy przejść do wybranego sklepu.

Pobierz z App Store

Pobierz ze Sklepu Windows

Wyślij aplikację na Twój telefon

SMS-em otrzymasz link do pobrania naszej aplikacji.

Pobierz