Szlifowanie zaworów, cena

Po każdej naprawie silnika, powinien on być przez pewien czas oszczędzany – nie należy go w pierwszym okresie poddawać dużym obciążeniom. Wynika to z faktu, że współpracujące ze sobą elementy wewnątrz jednostki napędowej muszą się dotrzeć i dopasować. Wyjątkiem od tej reguły są zawory, które koniecznie trzeba dotrzeć ręcznie. Inaczej silnik nie będzie mógł działać prawidłowo, a istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet go nie uruchomimy. Na czym polega takie szlifowanie?

szlifowanie zaworów

Kiedy w silniku dochodzi do wymiany niektórych elementów, zawsze potrzebują one czasu, aby się do siebie dopasować. Dla przykładu – tłok musi dotrzeć się w cylindrze, aby idealnie pasował do niego swoim kształtem. Podobnie pierścienie, które teoretycznie zupełnie okrągłe, w praktyce mają nieco owalny kształt. Wszystko wymaga więc czasu, aby „zgrać” się z pozostałymi elementami.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku zaworów, które po wymianie na nowe mogą całkowicie zablokować działanie silnika. Przy montażu głowicy trzeba koniecznie obrobić gniazda zaworowe, które z upływem czasu ulegają wyklepaniu, a także nabierają wżerów. Dokonuje się to poprzez proces frezowania ich przylgni i płaszczyzn bocznych. Mimo to zawory nadal nie będą szczelne, nawet, jeśli są nowe. Aby temu zapobiec, konieczne jest ręczne dotarcie zaworów. Potrzebujemy do tego pastę ścierną i uchwyt z przyssawką, którym można wprawić zawór w ruch obrotowy. W trakcie docierania zaworów używamy stopniowo coraz drobniejszej pasty, by na samym końcu uzyskać efekt zmatowienia materiału na gnieździe i zaworze. W przypadku jakichkolwiek widocznych rys, zabieg trzeba powtórzyć, aż do uzyskania odpowiednich rezultatów.

Po zabiegu dotarcia dokładnie czyścimy głowicę i zawory, aby zmyć resztki pasty. Teraz można już zamontować zawory – najlepiej zwilżyć powierzchnię ich styku z gniazdami olejem. W żadnym wypadku nie wolno składać mokrej po myciu głowicy, ponieważ może to prowadzić do powstania rdzy i wżerów na gniazdach i zaworach. Poza tym nie można też zamienić miejsca montażu zaworów, bo takie działanie doprowadzi do ich nieszczelności. Jeżeli pomyliła ci się kolejność montażu poszczególnych zaworów, musisz ponownie je dotrzeć.

Docieranie zaworów jest bardzo żmudnym zajęciem, które wymaga dużego doświadczenia i wiedzy, ale przede wszystkim cierpliwości. Nie każdy się do tego nadaje. Prawda jest taka, że za tak trudną czynność nie powinien brać się żaden amator mechaniki samochodowej – ryzyko uszkodzeń jest zbyt duże. Nie chodzi przecież o pierwszy lepszy element samochodu, tylko o sam silnik. Jego awaria może naprawdę sporo kosztować. Najlepszym rozwiązaniem przy wymianie zaworów jest więc powierzenie tego zadania fachowcowi, który doprowadzi całość do odpowiedniego stanu. Pamiętaj tylko, aby wybrać najlepszego w swojej okolicy, aby zapewnił ci odpowiednią jakość obsługi.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Audi A8 D3 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej

Ile kosztuje naprawa zawieszenia pneumatycznego?

Ile kosztuje naprawa zawieszenia pneumatycznego?

Kluczem do oszacowania kosztów konkretnej naprawy zawieszenia pneumatycznego jest dokładne sprawdzenie całego układu i wyselekcjonowanie części, które nadają się do wymiany. Koszt usługi...

więcej

Czy warto kupować auto z zawieszeniem pneumatycznym?

Czy warto kupować auto z zawieszeniem pneumatycznym?

Zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie stosowane od lat głównie przez producentów marek premium, ale nie tylko. Jakie korzyści w codziennej eksploatacji daje? Czym różni się pneumatyka od...

więcej

Audi A6 C6 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Audi A6 C6 - Koszty naprawy zawieszenia pneumatycznego

Żywotność zawieszenia pneumatycznego przewidziana jest na 10 lat lub na przebieg około 200 000 km. Jednak długość eksploatacji jest w dużej mierze uzależniona od jakości dróg na jakich użytkowane...

więcej