Naprawa, wymiana kolumn McPhersona

Kiedy pojawiają się problemy z obracaniem kierownicy, a układ wspomagania działa bez zarzutu, przyczyną prawdopodobnie jest awaria kolumny McPhersona. Jest to zespół amortyzatora, stosowany powszechnie we współczesnych autach, który nie tylko wytłumia wstrząsy, ale także odpowiada za prawidłowe ustawienie koła. Łożysko, które znajduje się w górnej części kolumny, ulega z czasem zużyciu i to właśnie ono jest często przyczyną odczuwalnego w kierownicy oporu. Wtedy konieczna jest jego wymiana.

Wynalazcą kolumny McPhersona był Earl S. McPherson – wprowadził je w życie w samochodach Forda, jednak za swojego życia nie doczekał się popularyzacji tego rozwiązania. Z założenia miało to być tanie i niezbyt obszerne przednie zawieszenie, pełniące jednocześnie funkcję prowadzącą, resorującą, tłumiącą i skręcającą. Tak też się stało.

Aby w ogóle można było nazwać zawieszenie tym mianem, musi ono spełnić kilka warunków:

  • jest to zawieszenie przednie,
  • amortyzator, sprężyna i zwrotnica tworzą w aucie jeden element,
  • za prowadzenie odpowiada jeden wahacz poprzeczny, mocowany do dolnej części zwrotnicy,
  • amortyzator obraca się względem swojej osi, gdy obracamy kierownicą.

Kolumna McPhersona charakteryzuje się specyficzną budową – jej część obraca się wraz ze skrętem kół, natomiast reszta jest na stałe przymocowana do nadwozia. Właściwości skrętne umożliwia łożysko, znajdujące się w górnej części kolumny i to ono ulega najszybciej zużyciu, a co za tym idzie, trzeba je wymienić. Aby to zrobić, trzeba wymontować kolumnę z samochodu. Najpierw postaw samochód na podnośniku i podłóż kołki pod tylne koła, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć bieg. Poluzuj śruby i zdejmij koło. Kolumnę znajdziesz przymocowaną dwoma śrubami do zwrotnicy (zlokalizujesz ją po tarczach hamulcowych). Podłóż coś pod dolny wahacz, aby uchronić zwrotnicę przed upadkiem. Na końcu wypnij z kolumny przewód hamulcowy.

Kolumna z reguły przytwierdzona jest do dolnej części nadkola przy pomocy trzech śrub. Przy odkręcaniu należy uważać, aby nie spadła na ziemię. Kolumnę należy rozebrać na stole warsztatowym. Na początku zajmujemy się sprężyną, którą trzeba równomiernie ścisnąć kilkoma zaciskami. Kiedy będzie już luźna, można odkręcić ostatnią śrubę na trzpieniu i zdjąć poduszkę. To właśnie do niej przymocowane jest łożysko. Wystarczy już tylko wyczyścić wszystko dokładnie i wymienić zużyty element. Montaż wygląda analogicznie, z zachowaniem odwrotnej kolejności.

Po czym poznać, że mamy do czynienia z awarią kolumny McPhersona? Jeśli słyszysz głośnie skrzypienie przy skręcaniu kół podczas wykonywania manewrów, prawdopodobnie doszło do zużycia łożyska. W takim wypadku konieczna jest jego wymiana. Sam element kosztuje około 150zł, a robocizna - 100zł. Jego wytrzymałość określa się na 100 tys. km. Z kolei wyraźne stuki na każdej napotkanej nierówności oznaczają wyeksploatowany łącznik stabilizatora. Wystarczy go wymienić na nowy – koszt usługi wynosi od 30 do 150zł. Żywotność tej części określa się na 20-40 tys. km.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Jak korzystnie sprzedać auto?

Jak korzystnie sprzedać auto?

Handlarze samochodowi, aby ubić jak najlepszy interes, stosują szereg trików, które znacznie uatrakcyjniają ofertę. I bardzo często klienci łapią się na takie sztuczki, nie zdając sobie sprawy z...

więcej

Przewóz zwierząt w samochodzie

Przewóz zwierząt w samochodzie

Bardzo często wiele osób w okresie letnim lub też wiosennym decyduje się na wyjazd w celu odpoczynku. Warto pamiętać, iż taka weekendowa podróż niesie za sobą konieczność zabrania również do...

więcej

Jak wykryć i naprawić usterkę dwumasowego koła zamachowego ?

Jak wykryć i naprawić usterkę dwumasowego koła zamachowego ?

Dwumasowe koło zamachowe jest jednym z ważniejszych elementów wyposażenia nowoczesnych samochodów. Wpływa na prawidłową pracę silnika oraz układu zmiany biegów. Warto, zatem wyjaśnić kilka kwestii...

więcej

Azot w oponach – czy warto?

Azot w oponach – czy warto?

Coraz więcej posiadaczy aut decyduje się wypełniać opony samochodu azotem, zamiast powietrzem atmosferycznym. Skąd taki pomysł? Zwolennicy rozwiązania twierdzą, że jest to opcja bezpieczniejsza,...

więcej