Naprawa, wymiana kolumn McPhersona

Kiedy pojawiają się problemy z obracaniem kierownicy, a układ wspomagania działa bez zarzutu, przyczyną prawdopodobnie jest awaria kolumny McPhersona. Jest to zespół amortyzatora, stosowany powszechnie we współczesnych autach, który nie tylko wytłumia wstrząsy, ale także odpowiada za prawidłowe ustawienie koła. Łożysko, które znajduje się w górnej części kolumny, ulega z czasem zużyciu i to właśnie ono jest często przyczyną odczuwalnego w kierownicy oporu. Wtedy konieczna jest jego wymiana.

Wynalazcą kolumny McPhersona był Earl S. McPherson – wprowadził je w życie w samochodach Forda, jednak za swojego życia nie doczekał się popularyzacji tego rozwiązania. Z założenia miało to być tanie i niezbyt obszerne przednie zawieszenie, pełniące jednocześnie funkcję prowadzącą, resorującą, tłumiącą i skręcającą. Tak też się stało.

Aby w ogóle można było nazwać zawieszenie tym mianem, musi ono spełnić kilka warunków:

  • jest to zawieszenie przednie,
  • amortyzator, sprężyna i zwrotnica tworzą w aucie jeden element,
  • za prowadzenie odpowiada jeden wahacz poprzeczny, mocowany do dolnej części zwrotnicy,
  • amortyzator obraca się względem swojej osi, gdy obracamy kierownicą.

Kolumna McPhersona charakteryzuje się specyficzną budową – jej część obraca się wraz ze skrętem kół, natomiast reszta jest na stałe przymocowana do nadwozia. Właściwości skrętne umożliwia łożysko, znajdujące się w górnej części kolumny i to ono ulega najszybciej zużyciu, a co za tym idzie, trzeba je wymienić. Aby to zrobić, trzeba wymontować kolumnę z samochodu. Najpierw postaw samochód na podnośniku i podłóż kołki pod tylne koła, zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć bieg. Poluzuj śruby i zdejmij koło. Kolumnę znajdziesz przymocowaną dwoma śrubami do zwrotnicy (zlokalizujesz ją po tarczach hamulcowych). Podłóż coś pod dolny wahacz, aby uchronić zwrotnicę przed upadkiem. Na końcu wypnij z kolumny przewód hamulcowy.

Kolumna z reguły przytwierdzona jest do dolnej części nadkola przy pomocy trzech śrub. Przy odkręcaniu należy uważać, aby nie spadła na ziemię. Kolumnę należy rozebrać na stole warsztatowym. Na początku zajmujemy się sprężyną, którą trzeba równomiernie ścisnąć kilkoma zaciskami. Kiedy będzie już luźna, można odkręcić ostatnią śrubę na trzpieniu i zdjąć poduszkę. To właśnie do niej przymocowane jest łożysko. Wystarczy już tylko wyczyścić wszystko dokładnie i wymienić zużyty element. Montaż wygląda analogicznie, z zachowaniem odwrotnej kolejności.

Po czym poznać, że mamy do czynienia z awarią kolumny McPhersona? Jeśli słyszysz głośnie skrzypienie przy skręcaniu kół podczas wykonywania manewrów, prawdopodobnie doszło do zużycia łożyska. W takim wypadku konieczna jest jego wymiana. Sam element kosztuje około 150zł, a robocizna - 100zł. Jego wytrzymałość określa się na 100 tys. km. Z kolei wyraźne stuki na każdej napotkanej nierówności oznaczają wyeksploatowany łącznik stabilizatora. Wystarczy go wymienić na nowy – koszt usługi wynosi od 30 do 150zł. Żywotność tej części określa się na 20-40 tys. km.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

BMW Serii 5 E60 - Cena wymiany rozrządu

BMW Serii 5 E60 - Cena wymiany rozrządu

  Lata produkcji kolejnej serii 5 pod symbolem E60 przypadają na 2003-2010. Jest to odmłodzona wersja prestiżowej limuzyny BMW klasy średniej wyższej. Ponownie do oferty trafiły nadwozia...

więcej

BMW X1 I - Cena wymiany rozrządu

BMW X1 I - Cena wymiany rozrządu

 Nowy model X1 I produkowany był w latach 2009-2015. Kolejno na rynek trafił nowszy model X1 II generacji. Auto zakwalifikowano w segmencie SUV, to mniejszy od X3 i jeszcze większego X5...

więcej

BMW X3 E83 - Cena wymiany rozrządu

BMW X3 E83 - Cena wymiany rozrządu

 Generacja E83 produkowana była w latach 2003-2010 przechodząc facelifting w 2006 roku. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. W ofercie znalazło się 6...

więcej

BMW X3 F25 - Cena wymiany rozrządu

BMW X3 F25 - Cena wymiany rozrządu

  Generacja F25 produkowana była w latach 2010-2017. BMW X3 to pośredni model w gamie SUV pomiędzy mniejszym X1, a większym X5. Z racji zwiększenia rozmiarów samochodu, model upodobnił się do...

więcej