Haki holownicze montaż

Ile kosztuje montaż haka holowniczego?

Montaż haka to niezbyt skomplikowana czynność. Z reguły ogranicza się do zdjęcia zderzaka, przykręcenia podstawy haka kilkoma śrubami oraz poprowdzenia i podłączenia gniazda zasilania przyczepy. Główną część ceny stanowi zakup haka. Tutaj kwoty zaczynają się już od 250 zł kończąc na kilku tysiącach. Sam montaż to zaledwie 200 - 400 zł w zależności od skomplikowania konstrukcji.

Haki holownicze - Cennik
Typ haka Cena
hak stały 250 - 700 PLN
półautomatyczny 400 - 850 PLN
automatyczny / chowany 750 - 2400 PLN
Zleć montaż haka w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

hak holowniczy

Typy haków holowniczych

montowany na stałe demontowalny
z przykręcaną kulą
z wypinaną kulą
automatyczny (chowany)
  1. Hak montowany na stałe - przykręcany jest dużymi śrubami jako cała belka, dlatego na wyposażeniu auta trzeba mieć zawsze klucze oczkowe, lub grzechotkę. To najtańsze rozwiązanie, ale posiadające również najwięcej ograniczeń. Przyda się jedynie osobom, które głównie jeżdzą z przyczepą. Demontowanie całego zespołu to wyzwanie, szczególnie w okresie deszczowym i zimowym. Przypominamy, że obecnie jazda z zamontowanym nieużywanym akurat hakiem jest niedozwolona. Wjazd z takim hakiem na teren Niemiec grozi mandatem w wysokości kilkuset euro oraz hudraulicznym ucięciem haka przez odpowiednie służby, jeżeli kierowca nie jest w stanie go na miejscu zdemontować.
  2.  

  3. Hak demontowalny z przykręcaną kulą - to również tanie rozwiązanie, lepsze od haku stałego za sprawą możliwości demontażu kuli i wyjazdu np. za granicę bez przyczepy. Jednak w tym wariancie sposób demontażu kuli jest najbardziej kłopotliwy. Hak jest zamontowany za pomocą śrub, które często znajdują się pod zderzakiem. Pomiając konieczność wożenia ze sobą zestawu narzędzi, demontaż staje się dość kłopotliwy szczególnie przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
  4.  

  5. Hak demontowalny z wypinaną kulą - rozwiązanie analogiczne do powyższego, jednak znacznie usprawnione. Zamiast męczyć się z rozkręcaniem kuli, kierowca odblokowuje ją za pomocą zastosowanego mechanizmu i zwyczajnie wyciąga. Taki system sprawia, że czynność jest łatwiejsza, mniej brudząca, oszczędza czas, jednak nie pieniądze. Kula z mechanizmem może kosztować 200-300zł więcej.
  6.  

  7. Hak demontowalny automatycznie (chowany/składany) - to rozwiązanie wręcz luksusowe, ponieważ hak składany i rozkładany jest przy użyciu zewnętrznego przycisku lub dźwigni. Kierowca nie musi dotykać zabrudzonego haka, ani wozić ze sobą narzędzi. Taka wygoda ma jednak swoją cenę - nawet kilka tysięcy złotych.

Ile pinów w gnieździe haka wybrać?

To ile pinów powinno mieć gniazdo zależy od typu ciągniętego pojazdu czy przedmiotu.

  • 7 pinów oznacza ograniczone możliwości sterowania i takie gniazdo sprawdzi się przy bagażnikach rowerowych montowanych na hak z dodatkowym oświetleniem, czy lekkich przyczep
  • 13 pinów pozwala już pozwala np. ładować akumulator przyczepy czy doprowadzać prąd do systemów w jakie została ona wyposażona. Takie złącze przyda się np. w przyczepach campingowych.

Jeżeli kierowca używa zamiennie przyczep zasilanych złączem 13 i 7 PIN, wystarczy że zaopatrzy się w adapter. Dzięki temu zawsze będzie mógł podpiąć gniazdo w zależności od potrzeby.

Wady i zalety haka holowniczego

Wady

  • droga inwestycja podczas wyboru renomowanego producenta i najłatwiejszego mechanizmu chowania
  • konieczność wycinania otworów w zderzaku - w niektórych przypadkach
  • konieczność załatwiania legalizacji na stacji diagnostycznej i w urzędzie
  • ryzyko otrzymania mandatu w przypadku jazdy z zamontowanym hakiem bez przypiętej przyczepki

Zalety

  • poszerzenie możliwości transportowych auta
  • ochrona tyłu auta podczas stłuczki
  • wzrost wartości auta potencjalnych zainteresowanych przy sprzedaży
  • dedykowany hak przykręca się do fabrycznych otworów montażowych

Montaż haka krok po kroku

  1. Dobór haka odpowiedniego do parametrów samochodu i oczekiwań klienta
  2. Zapoznanie się ze schematem elektrycznym dostarczonym przez producenta haka
  3. Rozebranie tapicerki celem dostania się do centralki instalacji elektrycznej
  4. Demontaż nadkoli, zderzaka, w zależności od modelu auta
  5. Montaż uchwytu do haka do podłużnicy i elementów konstrukcyjnych, w zależności od modelu auta i przewidzianych fabrycznych otworów montażowych
  6. Ewentualne podcięcie zderzaka, jeżeli konstrukcja tego wymaga
  7. Poprowadzenie wziązki z gniazda 7/13 PIN do centralki oraz podłączenie zasilania i sterowania
  8. Sprawdzenie działania gniazda
  9. Montaż zderzaka
  10. Montaż kuli

Hak a dowod rejestracyjny

Po zamontowaniu haka holowniczego należy w pierwszej kolejności udać się na stację diagnostyczną SKP. Diagnosta przeprowadzi badanie oraz po uzyskaniu pozytywnego wyniku wystawi zaświadczenie. Koszt tego badania to 35 zł. Kolejny etap to wpisanie haka holowniczego w dowód rejestracyjny. Odbywa się to w Urzędzie Komunikacji i na szczęście jest darmowe. 

Komu zlecić montaż haka w samochodzie?

Montaż haka w samochodzie nie jest czynnością skomplikowaną, jednak amator może doprowdzić do znaczących uszkodzeń. O ile samo przkyręcenie haka nie stanowi większego wyzwania, to złe podłączenie zasilania gniazda 7/13 PIN może spowodować poważne usterki w elektronice. Do tego stopnia, że auto może zostać unieruchomione, a odwtorzenie pierwotnego stanu przez elektryka pochłonie majątek. Druga sprawa to estetyczne wycięcie fragmentu zderzaka, jeżeli zajdzie taka konieczność. Dlatego warto zlecić usługę profesjonalistom od montażu haka w samochodzie.

Znajdź serwis w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

Nasze porady

Hak holowniczy a podróż za granicę

Hak holowniczy a podróż za granicę

Popularność haków samochodowych jest coraz większa – wiele osób korzysta z nich w przypadku przeprowadzek, ale także wyjazdów na wakacje. O ich zaletach nie trzeba chyba nikogo przekonywać....

więcej

Fiat Bravo II - Cena wymiany rozrządu

Fiat Bravo II - Cena wymiany rozrządu

 Produkowany w latach 2007 - 2012 Fiat Bravo II to następca modelu Stilo. Auto wyglądem nawiązuje do Grande Punto oraz swojej pierwszej wersji. Do wyboru były 4 silniki benzynowe od 90KM do...

więcej

Hak holowniczy – czy warto?

Hak holowniczy – czy warto?

Posiadanie haku holowniczego przy aucie bardzo się przydaje, gdy trzeba przewieźć coś większego. Wielu kierowców uważa, że jest to im całkowicie niepotrzebne, jednak w nagłych przypadkach...

więcej

Fiat Punto II - Cena wymiany rozrządu

Fiat Punto II - Cena wymiany rozrządu

 Fiat Punto II to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modelów samochodów klasy miejskiej. W drugiej wersji Punto znacznie podkreślono kształty nadwozia, lecz większość mechanizmów auto...

więcej