Naprawa ESP

Na tablicy zegarów podświetla się kontrolka odpowiadająca za ESP i zastanawiasz się, co może być przyczyną? Prawdopodobnie uszkodzeniu uległo oprogramowanie, kable lub czujniki. W takim przypadku należy udać się do specjalisty, ponieważ układ należy do skomplikowanych i laik z pewnością sobie z nim nie poradzi. Tym bardziej, że moduł ESP odpowiada za bezpieczeństwo i samodzielna naprawa może prowadzić do wielkich szkód.

esp naprawa

ESP, czyli inaczej mówiąc Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ odpowiadający za stabilizację toru jazdy przy pokonywaniu zakrętów. Aby tego dokonać, przejmuje on kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR i uruchamia się samoczynnie. Jego podstawowym zadaniem jest wyprowadzenie auta z poślizgu – gdy do takowego dojdzie, system przyhamowuje odpowiednie koła, aby powrócić na właściwy tor jazdy.

Jak jeździć autem z takim systemem? Wystarczy płynnie pokonywać zakręty, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo włączenia ESP. Zawsze miej mniejszą prędkość przy wjeżdżaniu w zakręt, niż przy wyjeżdżaniu z niego. Jeśli już dojdzie do włączenia systemu, nie dokręcaj kierownicy. Spowoduje on, że odzyskamy przyczepność, a samochód zostanie skierowany w stronę, w którą są skręcone koła. A wtedy już nietrudno o zaliczenie krawężnika, czy rowu. Najlepiej więc zdjąć nogę z gazu i lekko przyhamować.

System ESP posiada wiele zalet – przede wszystkim poprawia sterowność samochodu i zwiększa bezpieczeństwo. Znacząco wpływa też na skuteczność hamowania. Podczas poślizgu nie trzeba już korygować kursu samochodu, co stanowi spore wyzwanie. Jako wady można natomiast wymienić wysoką cenę systemu i brak sygnalizacji hamowania dla innych kierowców przy włączeniu się ESP.

Czy działanie ESP jest wyczuwalne? Zależy to od sytuacji. W przypadku, gdy czujniki prześlą do systemu informację, że samochód zjeżdża z zadanego przez kierowcę toru jazdy, ESP działa praktycznie niezauważalnie. Inaczej jest natomiast w sytuacji awaryjnej – wtedy system mocno ingeruje w ruch pojazdu. Można to odczuć w postaci przyhamowania kół i zmniejszenia siły jednostki napędowej.

Niestety, jak każdy układ, także i ESP ulega awariom. Najczęściej przyczyną jest niesprawny sterownik, który należy naprawić. Nie wolno lekceważyć pojawiającej się kontrolki, sygnalizującej usterkę – jazda z uszkodzonym ESP jest nie tylko niekomfortowa, ale bywa także niebezpieczna. Lepiej więc nie zwlekać i od razu udać się do sprawdzonego serwisu, gdzie uzyskasz fachową pomoc.

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Co zrobić, gdy opony tracą przyczepność?

Co zrobić, gdy opony tracą przyczepność?

Jeżeli którakolwiek z opon w Twoim samochodzie traci przyczepność umów się do warsztatu na kontrolę. Problemy z trakcją mogą być spowodowane usterką układu kontroli trakcji lub złym stanem opon....

więcej

BMW Serii 1 E81-87 - Cena wymiany rozrządu

BMW Serii 1 E81-87 - Cena wymiany rozrządu

 Produkcję BMW Serii 1 E81-87 rozpoczęto w 2004 roku. To najmniejszy model w ofercie BMW, który stał się najczęściej kupowanym pojazdem tej marki. Jego produkcja zakończyła się w 2013 roku. W...

więcej

Audi A4 B7 - Cena wymiany rozrządu

Audi A4 B7 - Cena wymiany rozrządu

  Generacja B7 to ponowne odmłodzenie sprawdzonego modelu Audi A4. Produkcja rozpoczęła się w 2004 roku i trwała 4 lata. Samochód wyposażano w silniki benzynowe o pojemnościach od 1.6 102KM...

więcej

Audi A3 8L - Cena wymiany rozrządu

Audi A3 8L - Cena wymiany rozrządu

Produkcję Audi A3 8L zapoczątkowano w 1996 roku. Trwała ona przez kolejne 7 lat czyniąc auto najlepiej sprzedającym się modelem Audi. To kompaktowy model klasy niższej średniej, jednak należący do...

więcej