Co to jest VIN i do czego wykorzystuje go mechanik?

Numer VIN to indywidualny numer identyfikacyjny pojazdu, który pozwala mechanikowi sprawdzić w bazie dokładne informacje na temat Twojego samochodu. Na podstawie uzyskanych wyników z bardzo dużą skutecznością może wcześniej zamówić pasujące części zamienne oraz przygotować się do naprawy. W efekcie mechanik sprawniej wykona swoją pracę, a Ty szybciej odbierzesz sprawny samochód.

Czym jest numer VIN?

VIN (z ang. Vehicle Identification Number) to charakterystyczny dla każdego samochodu indywidualny Numer Nadwozia, który nadany jest przez producenta pojazdu w celu jego identyfikacji. Numer ten oparty jest na 17-znakowym zapisie i zgodnie z normą ISO składa się z trzech części:

  • WMI - tę część stanowią trzy znaki numeru VIN opisujące światowy symbol producenta
  • VDS - kolejne znaki (na ogół 5-6) po WMI, gdzie producenci kodują dane techniczne oraz charakterystykę opisującą dany model pojazdu
  • VIS - numer seryjny auta (najczęściej 8 znaków licząc od końca numeru VIN), gdzie kodowane są rok i miejsce produkcji oraz numer serii pojazdu

Co to jest numer vin

Jakie informacje można uzyskać na podstawie VIN?

Podstawowe znajdujące się w nim dane, to informacje dotyczące miejsca czy roku produkcji. W numerze VIN znaleźć można także dane techniczne oraz fabryczne wyposażenie. Jest to o tyle istotne, że pozwala sprawdzić, jak wyposażone było takie auto, kiedy zjeżdżało z linii produkcyjnej. Wszelkie braki czy dodatkowe elementy, które nie pochodzą z danego modelu, mogą i powinny budzić niepokój. Warto skorzystać także z Centralnej Ewidencji Pojazdów CEPiK. VIN, numer rejestracyjny i data pierwszej rejestracji umożliwiają sprawdzenie historii auta za darmo, ważności przeglądu technicznego, ubezpieczenia oraz ostatniego zarejestrowanego przebiegu.

Po co mechanikowi Twój numer VIN?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, jest to indywidualny kod pojazdu, który po użyciu Dekodera VIN pozwala mechanikowi dowiedzieć się więcej na temat auta, które trafi do jego serwisu. Uzyskanie tej informacji może bardzo ułatwić pracę mechanikowi, który musi zamówić części do Twojego samochodu. Bardzo często zdarza się, że do konkretnego modelu auta według katalogu części zamiennych pasuje kilka różnych pozycji. Można zawężać obszar dopasowania do konkretnego przypadku wpisując rodzaj nadwozia, konkretny silnik i moc.

Nawet w takiej sytuacji nadal może nie być to wystarczająca informacja. Według starej szkoły, ale bardzo czasochłonnej, mechanik dobiera części zamienne dopiero po demontażu zużytego elementu. Widząc dokładnie jaki element potrzebuje, mierząc go dodatkowo np. suwmiarką wie na 100% czego potrzebuje. Problem polega na tym, że takie auto dłużej zajmuje stanowisko, mechanik nie jest tak wydajny, a klient czeka dodatkowy czas. 

Teoretycznie, mając do wyboru 2 rozmiary klocków hamulcowych możesz zamówić oba zestawy i jeden z nich będzie pasował. Masz 50% skuteczności. Niestety bywa i tak, że według katalogu pasuje nawet 8 różnych zestawów. Co wtedy? Trafienie tej jednej właściwej pary klocków oznacza skuteczność na poziomie 12,5%. W dodatku pozostałe 7 kompletów czeka na zwrot i powoduje zamrożenie kapitału. Najnowsze katalogi hurtowni motoryzacyjnych wyposażone w dekodery VIN potrafią dobrać część z 98% skutecznością, właśnie dzięki indywidualnemu numerowi nadwozia Twojego auta.

Nadal istnieje ryzyko 2% źle dobranych części, jednak jest to nieporównywalnie mniejszy problem niż radzenie sobie bez zdobyczy technologii. Innym przykładem może być skomplikowana wymiana rozrządu. Mimo, że pojemność silnika np. 1.8 Turbo jest stała, to silnik wychodził w kilku wariantach o różnych kodach. Mechanik znający numer VIN Twojego samochodu może sprawdzić wcześniej w bazie jaki dokładnie typ znajduje się w Twoim pojeździe i przygotować się do naprawy.

Czy podawanie nr VIN jest bezpieczne?

Mogłoby się wydawać, że numer VIN jest dla samochodu trochę jak numer PESEL dla człowieka. Tylko, że do numeru PESEL nie mają dostępu osoby postronne i faktycznie można go wykorzystać w niebezpieczny dla właściciela sposób. Za to numer nadwozia identyfikuje tylko dane, które opisaliśmy wyżej. Nie wskazuje on nawet właściciela pojazdu, ani miejsca na jakie jest on zarejestrowany. Co więcej, numer VIN jest widoczny za szybą w okolicy podszybia każdego samochodu. Może go odczytać każdy przechodzień. Czy w takim miejscu umieściliby go producenci pojazdu, gdyby można było go wykorzystać w niewłaściwym celu?

Fakt, że numer ten znajduje się w kilku miejscach i to tych niedostępnych bez otworzenia samochodu, wynika z potrzeby oznakowania samochodu w lepszy sposób. Ktoś mógłby wymienić jeden z elementów i zmienić "tożsamość" pojazdu, jednak podczas dokładnych oględzin taka próba wyjdzie na jaw, właśnie poprzez porównanie pozostałych kodów na nadwoziu. Mechanik proszący o numer VIN Twojego pojazdu ma na celu jedynie usprawnienie swojej pracy i oszczędność Twojego czasu, a nie naruszanie cudzej prywatności.

Gdzie w dowodzie jest numer VIN?

Znalezienie numeru VIN auta nie powinno stanowić problemu. Jeżeli masz pod ręką dokumenty, numer VIN znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym pod literą E. Tam kod ten zapisany jest ciągiem, a wartość ZERO odróżniona jest od litery O poprzez umieszczenie kreski w środku, jak w przykładzie poniżej.

numer vin w dowodzie rejestracyjnym

Gdzie znajdziesz numer VIN na samochodzie?

Numer ten jest też naniesiony na samochód w kilku miejscach i musi pokrywać się z numerem w dokumentach. Dla pewności warto porównać numer VIN w kilku obszarach. Jeżeli pojazd brał udział w poważnej szkodzie lub kradzieży, ktoś nieumiejętnie mógł nabić nowy numer VIN nie we wszystkich punktach. W aucie numer nadwozia znajdziesz w zależności od producenta, modelu i rocznika na: wzmocnieniu czołowym, wzmocnieniu bocznym, wzmocnieniu bocznym koło gniazda amortyzatora, przegrodzie czołowej, podłodze w okolicy fotela pasażera, podłodze przy tylnej kanapie, podłodze bagażnika, obudowie deski rozdzielczej po stronie kierowcy (dla ruchu prawostronnego), podłużnicy ramy za przednim lub tylnym kołem i słupku środkowym.

gdzie jest vin w samochodzie




Otrzymaj ranking sprawdzonych warsztatów

Przeczytaj także

Skoda Octavia (I, II)  - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

Skoda Octavia (I, II) - Cena wymiany końcówki drążka kierowniczego

 Skoda Octavia to czeski samochód klasy aut kompaktowych produkowany od 1996 roku do dzisiaj. Do tej pory powstały 4 generacje modelu. Octavia produkowana jest w nadwoziu liftback 5d, sedan oraz kombi. Jej bezpośrednią konkurencją jest Ford Focus i Opel Astra.

więcej

Fiat Tipo II - Cena serwisu klimatyzacji

Fiat Tipo II - Cena serwisu klimatyzacji

Fiat Tipo II to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2015 roku. Pierwsza generacja była produkowana od 1987 do 1995 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 2 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, sedan i kombi. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen...

więcej

Opel Combo (C, D) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Opel Combo (C, D) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Opel Combo to auto osobowo-dostawcze klasy kompaktowej segmentu C, które produkowane jest od 1993 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu kombivan i furgon. Głównymi konkurentami modelu jest Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo i...

więcej

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu hamulcowego

Toyota Avensis II - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Toyota Avensis drugiej generacji to samochód klasy średniej produkowany w latach 2002 - 2009. Konstrukcyjne auto niewiele różni się od swojego poprzednika, jednak jego sylwetka została odświeżona przez co stała się bardziej spójna. W 2006 roku auto poddano faceliftingowi. W ofercie Toyota...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę