Jak zabezpieczyć samochód na zimę?

Zima jest trudnym okresem dla samochodów, zwłaszcza tych parkowanych na zewnątrz. Negatywnie na poszczególne części auta wpływają niskie temperatury, opady śniegu, szron osadzający się na szybach i lakierze, a także sól, którym posypywane są polskie ulice w czasie największych przymrozków. Jak zatem przystąpić do zabezpieczenia naszego samochodu na zimę? Porady zostały przygotowane przez sklep motochemia.pl

Nadwozie samochodu


Pierwszy element auta, o który powinniśmy zadbać przed okresem zimowym, to jego nadwozie. Lakier jest szczególnie narażony na szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych na ośnieżonych drogach i parkingach. Można zastosować przy tym ochronę mechaniczną lakieru lub ochronę z wykorzystaniem środków chemicznych.


Warto przeprowadzić przed zimą kompleksową pielęgnację swojego auta, a do tego celu musimy nabyć kilka akcesoriów. W pierwszej kolejności należy dokładnie je umyć - można pojechać na myjnię samochodową, gdzie auto zostanie gruntownie umyte, albo zrobić to samodzielnie na myjce ciśnieniowej. W ten sposób będziemy mogli sprawdzić, gdzie lakier odpryskuje, jest mocno porysowany czy występują ślady korozji. Konieczne jest wykonanie poprawek lakierniczych, a następnie usunięcie śladów smoły i asfaltu poprzez glinkowanie, czyli gruntowne oczyszczanie karoserii. Po nim można wykonać polerowanie lakieru - ręcznie lub maszynowo.


Kiedy już lakier będzie dogłębnie oczyszczony, należy go zabezpieczyć przed uszkodzeniem mechanicznym, destrukcyjnym działaniem niskich temperatur oraz szkodliwymi czynnikami chemicznymi. Do tego celu wykorzystywany jest proces woskowania, polegający na naniesieniu wosku na nadwozie pojazdu. Nadaje on lakierowi połysku, a przy tym stanowi solidną barierę dla zanieczyszczeń. Auto dłużej będzie czyste i łatwiej się je myje, co zimą jest szczególnie istotne. Warto zastosować środki do szyb ułatwiające odprowadzanie z niej wody. Pomoże w tym dodatkowa warstwa ochronna na szyby, a przy okazji zapobiega to przywieraniu do niej zanieczyszczeń.

Zabezpieczanie kół


Przed sezonem zimowym właściciel samochodu powinien wymienić opony letnie na komplet ogumienia zimowego. Trzeba przy tym sprawdzić, w jakim stanie znajduje się drugi zestaw opon. Jeśli to konieczne, ponieważ np. bieżnik opon ma mniej niż 3 mm głębokości (w prawie polskim jest to 1,6 mm, ale 3 mm uznawane jest za bezpieczną granicę), należy kupić nowe opony i je wymienić.

Przed zimą dobrze jest zabezpieczyć felgi środkiem – sealantem. Chroni on przed pyłem z klocków hamulcowych, błotem, smołą i innymi zanieczyszczeniami. Dzięki cząsteczkom sealantom na felgach tworzy się solidna warstwa ochronna.

Jak zabezpieczyć podwozie?


Fabryczne zabezpieczenie podwozia naszego auta po kilku latach przestaje spełniać prawidłowo swoją funkcję. W efekcie trzeba samemu zadbać, aby było odpowiednio zakonserwowane. Konieczne jest przy tym skorzystanie z kanału lub podnośnika kolumnowego, choć i podnosząc samochód na lewarku, teoretycznie można wykonać taką samą pracę - jednak jest to niewygodne.

Potrzebujesz zakupić odpowiednie akcesoria/produkty aby przygotować auto do zimy?

Zapraszamy do sklepu motochemia.pl

Po pierwsze trzeba dokładnie umyć podwozie, myjką ciśnieniową lub parową. Po jego wysuszeniu można sprawdzić, czy gdzieś nie występują ubytki i ogniska korozji. Trzeba je oczyścić szczotkądrucianą lub mechanicznie, przy użyciu wiertarki i szczotki. Po zabezpieczeniu elementów podwozia, których nie chcemy malować, można przystąpić do właściwych prac. Zabezpieczanie można rozpocząć od układu wydechowego, lakierując go koniecznie farbami, które są odporne na wysokie temperatury. Później nakładamy powłokę antykorozyjną na inne elementy, wykonaną na bazie wosków lub bitumów. Środki te nanosi się pędzlem lub za pomocą sprayu. Przy okazji warto wykonać konserwację profili zamkniętych.


Dzięki odpowiednim środkom zabezpieczającym - chemicznym, można solidnie zabezpieczyć swój samochód przed trudami, jakim musi podołać w czasie zimy.

 


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Głębokość bieżnika a droga hamowania

Głębokość bieżnika a droga hamowania

Każdy kierowca samochodu bezwzględnie musi pamiętać, iż opony stanowią jeden z najważniejszych elementów całego systemu bezpieczeństwa w pojeździe. To właśnie od opon, a szczególnie od ich stanu technicznego, a także głębokości bieżnika, uzależniona jest przyczepność do drogi. Wielkość bieżnika...

więcej

Akumulator samochodowy – budowa

Akumulator samochodowy – budowa

Akumulator to niezwykle ważne urządzenie w każdym pojeździe – kiedy przychodzą chłody za oknem, zostaje on poddany ciężkiej próbie i dlatego trzeba o niego dbać. Jeśli nie będzie działał prawidłowo, o jakiejkolwiek jeździe można zapomnieć. Czy wiesz jednak, jak zbudowane jest to urządzenie? Nie...

więcej

Ile pożyje współczesne auto?

Ile pożyje współczesne auto?

Współczesne samochody niby są lepsze nie te, które były produkowane przed 2000r. Oprócz wytrzymałości samochodów ich utrzymanie jest kilkukrotnie droższe w przypadku poważnej awarii np. komputera, który jest obecnie stosowany we wszystkich samochodach. Choć jakość wykonania aut wzrosła,...

więcej

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Używany Seat Ibiza III [2002-2008]: mały hatchback na różne okazje

Ładny, stylowy i przede wszystkim tani samochód segmentu B, który będzie też niedrogi w utrzymaniu. Seat Ibiza III kosztuje nie więcej niż 15 tys. zł, a mnogość wersji pozwala znaleźć coś dla każdego i na każdą okazję. Zarówno dla tych, którzy potrzebują mało wymagającego serwisowo środka...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

POTRZEBUJESZ MECHANIKA?