Kup ubezpieczenie assistance

Klimatyzacja nie chłodzi – co robić?

Przy dużych upałach ciężko wyobrazić sobie jazdę samochodem bez klimatyzacji. Nagrzany pojazd jest dla człowieka jak piekarnik – długo się w nim nie wytrzyma. Problem pojawia się, gdy klimatyzacja nie chce działać. Przyczyn może być kilka, a wśród nich na czoło wysuwają się błędy samych użytkowników. Warto więc wiedzieć, co może zepsuć się w układzie klimatyzacji, aby uniknąć własnych uchybień. Tym bardziej, że serwis klimatyzacji, choć może nie jest bardzo drogi, to jednak generuje koszty. Jeśli doliczyć do tego cenę wymiany niektórych elementów, to ukaże się nam już całkiem pokaźna sumka, która będzie sporym ciosem dla każdego portfela.

Kiedy klimatyzacja nagle przestaje działać, mamy jednoznaczny sygnał, że dzieje się coś niedobrego. Podobnie, gdy działa, ale słabo. Przyczyn powodujących taki stan może być kilka, dlatego warto je znać.

Brak czynnika chłodzącego

Chyba każdy, kto ma choć małe pojęcie o klimatyzacji wie, że bez czynnika chłodzącego klimatyzacja nie może działać. Przy normalnym użytkowaniu rocznie ubywa go około 10-15%. Standardowo po około 4-5 latach konieczna jest więc jego wymiana, ponieważ układ, mimo że sprawny, działa już nieefektywnie. Dodatkowo czynnik ten jest wymieszany z olejem smarującym sprężarkę, bez którego nie mogłaby ona prawidłowo działać. Kiedy więc jest go za mało, stanowi to zagrożenie również dla sprężarki.

Nieszczelność

Brak czynnika chłodzącego nie musi być wynikiem jego naturalnego ubywania – może być konsekwencją nieszczelności. Jeśli więc regularnie serwisujesz klimatyzację i uzupełniasz czynnik, a mimo to ciągle go brakuje, to jednoznaczny sygnał, że dzieje się coś niedobrego. W takim wypadku uzupełnianie zupełnie mija się z celem, ponieważ w krótkim czasie nieszczelność doprowadzi do ponownego ubytku. Aby sprawdzić, gdzie tkwi przyczyna problemu, napełnia się najczęściej układ azotem do 25 barów. Większe nieszczelności można wtedy po prostu usłyszeć. Przy mniejszych natomiast stosuje się czynnik chłodzący wraz z barwnikiem, który można wykryć przy pomocy lampy UV.

Chłodnica klimatyzacji

Chłodnica klimatyzacji często jest przyczyną problemów z układem klimatyzacji, jako element bardzo delikatny. Nierzadko brak jej zabezpieczenia przed uderzeniami kamieni i przed brudem, przez co jest narażona na uszkodzenia mechaniczne, korozję i zanieczyszczenia. Może też być zalepiona owadami, czy błotem, a to już znacznie wpływa na jej wydajność. Nieschłodzony w niej czynnik może prowadzić do dużego ciśnienia w układzie, a w konsekwencji do niewłączenia kompresora. Jak wiemy, kompresor będzie się próbował uruchomić, nawet wielokrotnie, a stąd już niedaleko do poważnej awarii. Warto więc kontrolować czystość chłodnicy i od czasu do czasu ją myć.

Parownik

Przy dłuższym użytkowaniu klimatyzacji może pojawić się nieprzyjemny zapach, spowodowany grzybami i drobnoustrojami w klimatyzacji. Wynika to z działania parownika, na którym osiadają krople wody. Wilgoć stanowi doskonałe środowisko rozwoju dla pleśni i innych organizmów żywych, należy więc pamiętać o regularnym czyszczeniu układu.

Inne usterki

Poza typowymi usterkami układu klimatyzacji trzeba też pamiętać o kilku innych. Najpoważniejszą jest awaria kompresora klimatyzacji, ponieważ jego wymiana jest bardzo problematyczna i kosztowna. Problem może tez tkwić w zaworach rozprężnych, odpowiedzialnych za proces rozprężania czynnika i napełnienia parownika chłodziwem. Zdarza się, że klimatyzacja słabo chłodzi w wyniku zapchania filtra przeciwpyłowego. Pod uwagę należy brać także awarię wentylatora chłodnicy klimatyzacji, która da o sobie znać przy dużych upałach. Objawia się to z reguły okresowym szarpaniem silnika podczas postoju.

Aby zlokalizować wszystkie z omówionych wyżej usterek, wystarczy odpowiedni tester diagnostyczny. Podobnie do serwisu układu potrzebne są specjalistyczne urządzenia, które posiada wiele warsztatów. Warto więc zdecydować się na taki, który zajmuje się przede wszystkim serwisowaniem klimatyzacji – wtedy będziesz miał pewność, że oddajesz auto w dobre ręce.


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA



Serwis klimatyzacji samochodowej

Przeczytaj także

Używane opony - czy warto w nie zainwestować?

Używane opony - czy warto w nie zainwestować?

Wymiana opon to konieczność dla każdego posiadacza samochodu. Dopóki stare ogumienie jest w dobrej kondycji, nie musisz specjalnie przejmować się tą kwestią. Gorzej, gdy pojawia się konieczność zakupu nowego. Alternatywę dla wysokich kosztów stanowią serwisy opon używanych. Czy jednak warto się...

więcej

Jak odkleić naklejkę rejestracyjną z szyby

Jak odkleić naklejkę rejestracyjną z szyby

 Kupując używany pojazd lub po prostu przerejestrowując swój obecny z określonych powodów często napotykamy problem mocno i nieustępliwie trzymającej naklejki z numerem rejestracyjnym naszego pojazdu. Mimo tego iż naklejka ta jest niewielka, działający na nią klej jest bardzo mocny i często...

więcej

 Rodzaje wycieraczek - jak wybrać najlepsze

Rodzaje wycieraczek - jak wybrać najlepsze

Wycieraczki to niby nic ważnego, ale mają znaczący wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jazda w deszczu jest wystarczająco uciążliwa, więc dodatkowe męczenie się z wycieraczkami zwiększa jej dyskomfort.

więcej

Oszczędzanie paliwa

Oszczędzanie paliwa

W związku z ciągłymi podwyżkami cen paliw i ropy postanowiłem opublikować kilka rad na temat w jaki sposób zaoszczędzić trochę naszych pieniędzy na stacjach benzynowych.

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ