Kup ubezpieczenie assistance

Jak zakładać łańcuchy śniegowe?

Łańcuchy śniegowe są sprzętem niezbędnym podczas zimowej wyprawy w góry. Korzysta się z nich raczej rzadko, ale jeśli już to w trudnych warunkach atmosferycznych. Warto więc wiedzieć jak to prawidłowo zrobić.

We Włoszech i innych krajach alpejskich podczas opadów śniegu na wielu drogach obowiązuje nakaz jazdy na łańcuchach zimowych. Jest to kontrolowane przez odpowiednie służby. Także iw Polsce coraz częściej pojawiają się na drogach znaki C-18 nakazujące korzystanie właśnie z łańcuchów śniegowych.

Na rynku jest coraz większy ich wybór z różnorodnymi metodami montażu. Spotkać można np. łańcuchy tekstylne, które mają formę pokrowca zakładanego na koło oraz łańcuchy typu spikes spider, które montowane są do wcześniej przyczepione do do felgi specjalnego adaptera. Największą popularnością cieszą się jednak wciąż klasyczne łańcuchy diamentowe, których założenie nie jest takie proste.

Łańcuch zawsze montuje się na osi napędowej. W przypadku samochodu z napędem na tył, warto rozważyć założenie łańcuchów na obie osie. Dzięki temu rozwiązaniu, jazda będzie bezpieczniejsza. Podobna sytuacja jest w przypadku aut 4x4.

Przed przystąpienie do montażu należy oczyścić nadkole śniegu, co ułatwi dostęp do koła. Środek zakładanego łańcucha powinien wypadać w styku opony z podłożem. Dwa końce łańcucha przekłada się na zewnętrzną lub wewnętrzną stronę opony i łączy ze sobą na jej ściance bocznej. Łańcuch powinien w miarę możliwości być rozłożony równomiernie na całym obwodzie koła. Po jego założeniu należy przejechać samochodem kilka metrów, dzięki czemu samodzielnie dopasuje się on do koła. Łańcuchy z napinaczem manualnym po kilkudziesięciu metrach należy dociągnąć do kół w celu zlikwidowania luzów. Wygodniejsze są te z napinaczem automatycznym, ale też sporo droższe. Samochód z założonymi łańcuchami śniegowymi nie powinien przekraczać prędkości 50 km/h, lepiej też unikać gwałtownych przyspieszeń i zahamowań. Pod żadnym pozorem nie wolno nimi jeździć po asfalcie.

Łańcuchy śniegowe mają za zadanie wspomagać kierowców podczas jazdy zimą po oblodzonej nawierzchni. Pozwalają one na uzyskanie lepszej przyczepności. Nie nadają się jednak do każdego samochodu. Wynikać to może np. z niefabrycznego lub niestandardowego rozmiaru felgi bądź modyfikacji w zawieszeniu. Czasem sam producent odradza ich stosowanie.

Łańcuchy mogą różnić się od siebie średnicą oczek, wzorem siatek itd. Warto wziąć to pod uwagę dokonując ich zakupu (najpopularniejsze są te z oczkami 1-2mm). Posłużą one przez lata więc warto w nie zainwestować nieco większą kwotę. Wskazane jest, aby posiadały homologacje oraz certyfikaty (ISO, TÜV czy ÖNORM). Są one gwarancją ich skuteczności. Dobrej jakości łańcuchy wykonane są ze stali tytanowej lub manganowej. Najczęściej stosowane są wzory diamentowe i romboidalne. Im większa gęstość oczek, tym lepiej łańcuch wgryza się w śnieg.

Po zdjęciu z kół łańcuchy należy oczyścić z brudu i soli,wysuszyć oraz schować do pudełka. Ich odpowiednie przechowywanie w suchych warunkach przeðłuzy ich życie.


Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA


Przeczytaj także

Istotne parametry opon samochodowych

Istotne parametry opon samochodowych

Opony samochodowe to części eksploatacyjne samochodu, które mają znaczący wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Wymagają systematycznej kontroli zużycia bieżnika jak i stanu ciśnienia powietrza. Potwierdza to fakt, że opony są elementem sprawdzanym podczas corocznego badania technicznego...

więcej

Płyn chłodniczy – dolewka czy wymiana?

Płyn chłodniczy – dolewka czy wymiana?

Silnik samochodu jest pod ciągłym wpływem takich czynników, jak ciepło, czy ciśnienie. W trakcie normalnej pracy osiąga on temperaturę nawet do stu stopni, koniecznością jest więc system chłodzenia, który pozwoli mu prawidłowo funkcjonować. Zadanie to spełnia chłodnica, której działanie opiera...

więcej

Filtr oleju – jak wymienić?

Filtr oleju – jak wymienić?

Wymiana oleju jest niezwykle ważną sprawą, aby silnik mógł prawidłowo działać i służyć nam bez zakłóceń jak najdłużej. Bardzo rzadko jednak mówi się o konieczności wymiany przy tej czynności także filtra oleju, który pełni nie mniej ważną rolę. Z reguły jednak się o nim zapomina, co stanowi...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ