Jak wymienić filtr kabinowy?

W twoim aucie unosi się brzydki zapach i zaparowują szyby? Klimatyzacja działa bez zarzutu, a problem nadal daje ci się we znaki? Prawdopodobnie odpowiedzialny za to jest filtr kabinowy, oczyszczający powietrze zasysane do kabiny pojazdu. Niestety, wielu kierowców traktuje go po macoszemu i nie wymienia na czas, a część z nich nie robi tego wcale… Pamiętaj więc, aby dbać o ten element, a od razu zauważysz różnicę.

Wielu posiadaczy aut zapomina o wymianie filtra kabinowego lub zwyczajnie próbuje na niej oszczędzić. Niestety, takie podejście nie prowadzi do niczego dobrego. Pomijając kwestię obniżonego komfortu jazdy, trzeba mieć na uwadze także szkodliwy wpływ zatkanego filtra na zdrowie. Dodatkowo silnik dmuchawy jest przeciążony i może się przegrzać, co wiąże się już ze znacznie wyższymi kosztami.

Standardowo filtr kabinowy powinno się wymieniać co 15 tys. przejechanych kilometrów lub jeśli mało jeździsz, raz do roku. W przypadku większości aut dostęp do filtra kabinowego nie jest trudny – znajduje się w podszybiu lub za schowkiem przed pasażerem. Nie potrzeba więc nawet kluczy!

Filtr dobrej jakości posiada kilka warstw o odmiennej strukturze włókien, zatrzymujących różne typy zabrudzeń (np. pyłki roślin, sadza i kurz). Możesz się także wyposażyć w specjalną wersję z węglem aktywnym, który pochłania szkodliwe dla człowieka gazy. Niestety, cena takich filtrów jest dwukrotnie wyższa, ale odpowiada o wiele lepszej jakości. Jeśli poruszasz się głównie po mieście, pełnym spalin, jest to zdecydowanie opcja dla ciebie. Nie warto oszczędzać na tym elemencie, ponieważ w najtańszych wydaniach często stosuje się wkłady papierowe, szybko tracące początkową skuteczność. Wtedy trzeba kupić kolejny filtr, a to już wcale nie wychodzi ekonomiczniej…

Filtr kabinowy można kupić w zwykłym sklepie motoryzacyjnym, nie musi to być autoryzowany serwis. Jego cena waha się od 20 do ok. 150 zł, w zależności jaki wybierzemy. Sama wymiana jest dosyć prosta, więc nie trzeba zlecać jej mechanikowi. Po pierwsze, dowiedz się, gdzie w twoim aucie znajduje się filtr – w dużej mierze zależy to od marki pojazdu. Możesz w tym celu zajrzeć do instrukcji obsługi lub sprawdzić w Internecie. Kiedy już masz bezpośredni dostęp do tego miejsca, zdejmij gumową uszczelkę i odchyl plastikową kratkę, pod którą jest filtr. Następnie przeczyść obudowę z wszelkich zabrudzeń. Przy montażu nowego filtra zwróć uwagę, żeby strzałka z napisem „air flow” była skierowana w kierunku kabiny samochodu. I już – po krzyku.

Wymiana filtra kabinowego należy do prostych czynności, którą każdy posiadacz auta wykona bez problemu. Jeśli jednak nie chcesz tego robić samodzielnie, zawsze możesz wybrać się do sprawdzonego warsztatu, gdzie usługę wykona profesjonalista. Tak, czy inaczej, w mig sprawa będzie załatwiona!




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

Co zrobić, gdy hamulce piszczą?

Co zrobić, gdy hamulce piszczą?

Piszczenie hamulców może oznaczać poważniejszą usterkę układu hamulcowego. W skrajnych przypadkach przegrzanie hamulców może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Jako, że hamulce są wykorzystywane w trakcie jazdy co chwilę, powinny być jak najbardziej sprawne. Warto umówić się do mechanika na...

więcej

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Okres przechowywania i eksploatacji opon do samochodów

Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon - zgodnie z zaleceniami producenta, nie...

więcej

Gdy psuje się skrzynia biegów - ciag dalszy zakupów

Awaria skrzyni biegów nie jest zjawiskiem rzadkim. Jeśli ta przypadłość dotknie nasze autko, warto byłoby wiedzieć co z tym począć.

więcej

Jaki olej do silnika – mineralny czy syntetyczny?

Jaki olej do silnika – mineralny czy syntetyczny?

Wybór odpowiedniego oleju do silnika to rzecz bardzo ważna, nie należy więc traktować jej po macoszemu. Na rynku występuje wiele gatunków, podstawowy podział wyróżnia jednak oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Który z nich jest najlepszy dla jednostki napędowej? I jakiego użyć, kiedy...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ