Skoda Octavia II - Cena wymiany rozrządu

 Druga generacja Skody Octavia była produkowana w latach 2004 - 2013. Powstała na platformie PQ35, takiej samej jak Golf V. Facelifting tego modelu odbył się w roku 2009. W ofercie było dostępnych kilka silnków benzynowych o mocach od 75KM do 200KM oraz silników diesla o mocach od 105KM do 170KM.

cena wymiany rozrządu w skoda octavia II

Ile kosztuje wymiana rozrządu w Skoda Octavia II?

Cena wymiany paska rozrządu Skoda Octavia II
Paliwo Silnik rozrząd z pompą wody cena z wymianą
Benzyna  1.6 MPI 102KM 75kW 389 PLN 942 PLN

Diesel
 
1.6 TDI CR DPF 105KM 77kW 1011 PLN 1592 PLN
1.9 TDI PD 105KM 77kW 627 PLN 1258 PLN
2.0 TDI CR DPF 140KM 103kW/td> 800 PLN 1347 PLN

Zobacz wyceny w sprawdzonych
warsztatach w Twojej okolicy

 

Cena wymiany łańcucha rozrządu Skoda Octavia II
Paliwo Silnik zestaw łańcucha rozrządu cena z wymianą
Benzyna 1.2 TSI 105KM 77kW 472 PLN 1234 PLN
1.4 TSI 122KM 90kW 678 PLN 1558 PLN
1.6 i 16V FSI 115KM 85kW 678 PLN 1558 PLN
1.8 TSI 160KM 118kW 654 PLN 1352 PLN

Zobacz wyceny w sprawdzonych
warsztatach w Twojej okolicy

Cena wymiany rozrządu w Skoda Octavia II wraz z usługą wymiany została przedstawiona w powyższej tabeli. Wycenie podlegały najpopularniejsze silniki na rynku. Ostateczna cena wymiany rozrządu może się różnić w zależności od producenta części zamiennych, renomy serwisu czy rejonu kraju.

Ile trwa wymiana rozrządu w Skoda Octavia II?

Wymiana rozrządu jest jedną z tych usług, których czas drastycznie różni się w zależności od zamontowanego w aucie silnika. W tym samym modelu samochodu wymiana może zająć od 2 godzin do nawet kilkudziesięciu. Zależy to od lokalizacji rozrządu czy też samego ustawienia silnika. Zdarza się, że do wymiany rozrządu trzeba zdemontować pół przodu (zderzak, lampy, podłużnicę itd.), a nawet wyjąć cały silnik. W przypadku Skoda Octavia II wymiana rozrządu trwa najmniej 3,5h a najwięcej 6h.

Co ile wymieniać rozrząd?

Rozróżniamy dwa główne sposoby sterowania zaworami - paskiem i łańcuchem rozrządu. W zależności od zastosowanej technologii różny jest interwał jego wymiany. Z reguły konstruktorzy danego silnika określają okres eksploatacji rozrządu i to oni powinni być głównym wyznacznikiem. Warto też skonsultować to z mechanikami, ponieważ nawet producent może się pomylić i znawcy tematu zalecają częstsze wymiany w celu uniknięcia poważnej awarii. Z czasem utarły się pewne ramy określające te interwały.

W przypadku wymiany paska rozrządu jest to 120 tys. km. lub 5 lat. Jeżeli samochód użytkowany jest głównie w mieście, warto skrócić ten okres. Tak samo w przypadku wymiany rozrządu w dieslu, generującym większe obciążenie na pasku. Dlaczego 5 lat? Ponieważ pasek wykonany jest poza teflonem i kordem z włókna szklanego m.in. z gumy, która z wiekiem traci swoje właściwości i może dużo szybciej pęknąć.

Mówi się, że łańcuch rozrządu nie podlega wymianie. W niektórych legendarnych silnikach było to możliwe, jednak obecnie nawet i łańcuch z czasem trzeba wymienić. Jego interwał jest oczywiście dużo większy z racji znacznej wytrzymałości. W końcu jednak ulegnie rozciągnięciu i zacznie hałasować, a sama wymiana także będzie droższa niż w przypadku paska. Łańcuch podlega wymianie wtedy, kiedy zacznie generować metaliczne dzwonienie. Może się to wydarzyć zarówno już przy 150 tys. km jak i przy 400 tys. km. Dlatego nie przewidziano konkretnego przebiegu czy czasu wymiany. Na jego dłuższą żywotność wpływa regularna wymiana oleju silnikowego.

Czy trzeba wymienić olej przy wymianie rozrządu?

Nie, nie trzeba. W przypadku układu rozrządu na pasku, układ smarowania silnika jest oddzielnym elementem i jedno na drugie nie ma wpływu. W przypadku wymiany łańcucha rozrządu, który jest smarowany olejem silnikowym, także nie ma konieczności jego wymiany. Podczas prac związanych z wymianą łańcucha, cały olej spłynie do miski olejowej. Jeżeli podczas wymiany doprowadzimy do zanieczyszczenia oleju, wtedy należy go wymienić. Jedną z sytuacji w których warto wymienić olej po wymianie rozrządu jest zakup samochodu. Jeżeli silnik sterowany jest paskiem, należy go wymienić zaraz po zakupie. Wtedy też przeprowadza się serwis olejowy i wymianę filtrów.

Zobacz wyceny w sprawdzonych
warsztatach w Twojej okolicy

Czy trzeba wymienić rozrząd razem z pompą wody?

Zależnie od konstrukcji pasek rozrządu może napędzać pompę wody (pompę cieczy chłodzącej). Czy trzeba ją wymienić? Nie trzeba, ale warto. W sytuacji w której cały układ jest już rozebrany, warto dokupić pompę wody jeżeli nie było jej w zestawie. Unikniemy wtedy sytuacji, w której do wymiany samej pompy znowu trzeba zdejmować pasek rozrządu generując kolejne koszty. Co więcej, raz zdjęty pasek rozrządu nie powinien być zakładany ponownie! Pompa wody z czasem może zacząć przeciekać lub się zatrzeć. Gdy się zatrze i nagle zatrzyma, może doprowadzić do zerwania paska rozrządu powodując ogromne szkody. Czasami pompa wody pełni też rolę napinacza, stąd jej wymiana może być niezbędna do prawidłowego napięcia paska rozrządu.

Skąd wiedzieć, kiedy był wymieniany rozrząd?

Kupiłeś niedawno samochód i nie wiesz kiedy był wymieniany rozrząd? Na obudowie rozrządu lub w jego okolicy mechanicy po wymianie mogą nakleić naklejkę z datą i przebiegiem auta. Często jest to naklejka z logiem producenta zamontowanego rozrządu. 

Jakie są elementy układu rozrządu?

W przypadku silników sterowanych paskiem rozrządu najpopularniejsze elementy układu obejmują:

  • Pasek rozrządu
  • Rolkę napinacza
  • Rolkę prowadzącą
  • Ramie napinacza
  • Pompę wody

Jeżeli silnik wyposażony jest w rozrząd na łańcuchu, popularne elementy to:

  • Łańcuch rozrządu
  • Napinacz łańcucha
  • Szyna prowadząca
  • Szyna napinająca
  • Koła zębate

Jeżeli chodzi o podział pasków to rozróżniamy paseki wzmocnione kevlarem oraz pracujące w kąpieli olejowej. Takie rozwiązanie z paskiem rorządu w oleju zastosowano np. w 1.8 TDCi w modelach Forda. To rozwiązanie pozwala osiągać dwa razy większe przebiegi między wymianami. Łańcuchy rozrządu podzielić można na jedno, dwu i wielo rzędowe. Polecanymi producentami elementów rozrządu jest: Bosch, INA, SKF, Febi, Gates, Conti, Dayco czy SNR.

Jak sprawdzić rozrząd?

Niestety określenie stanu rozrządu jest mocno utrudnione, dlatego powstały zalecenia o jego natychmiastowej wymianie zaraz po zakupie auta używanego. Pasek rozrządu mimo, że może być na widoku, jego zużycie może być niezauważalne. Być może mechanik byłby w stanie zauważyć jakieś pęknięcia czy otarcia paska, lub zrywanie zębów. W większości przypadków jednak pasek może być zasłonięty pokrywą. Objawy jakie mogą towarzyszyć zużytemu rozrządowi w przypadku paska to piszczenie łożysk rolek napinających. Wtedy razem z rolkami należy wymienić pasek na nowy. W przypadku łańcucha, jego stan jest nie do określenia bez rozbierania silnika, co jest ekonomicznie nieuzasadnione. Tutaj sytuacja jest łatwiejsza do rozpoznania, ponieważ łańcuch zacznie hałasować i zanim doszloby do jego ewentualnego zerwania, mamy czas na reakcję.

Rozrząd pasek/łańcuch - o co chodzi?

W niektórych samochodach jak np. popularnym w grupie VW 1.8T czy 1.8 TDCi od Forda układ rozrządu nie jest w całości realizowany jedynie przez pasek lub jedynie przez łańcuch. Zastosowano tam podwójne rozwiązanie. Np. łańcuch może łączyć wałki rozrządu, lub napędzać samą pompę. Nie oznacza to, że należy wymieniać wtedy wszystkie elementy za każdym razem. Stan układu należy pozostawić do oceny mechanikowi podczas wymiany jednego z elementów. 

Wiesz już wszystko na ten temat?

ZNAJDŹ WARSZTAT



Wyceń w okolicy

Wybierz usługę

Marka i model

Przeczytaj także

Seat Toledo III - Cena wymiany płynu hamulcowego

Seat Toledo III - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Seat Toledo III został po raz pierwszy zaprezentowany w 2004 roku. Pojazd zaliczany jest do segmentu samochodów typu C. Toledo III w porównaniu do drugiej generacji ponowanie zmieniło swoją stylistykę. Wyszukane kształy sprawiają, że cieżko zaklasyfikować nadwozie do konkretnego typu....

więcej

Citroen C4 I - Cena wymiany płynu hamulcowego

Citroen C4 I - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Model produkowano w latach 2004-2010. Citroen C4 I zdobył nagrodę World Car Design of the Year. W roku 2008 przeprowadzono face lifting. W ofercie silnikowej znalazły się 4 silniki benzynowe w mocy od 90KM do 138KM oraz 3 silnków wysokoprężnych od 92KM do 138KM.

więcej

Volkswagen Golf V - Cena wymiany płynu hamulcowego

Volkswagen Golf V - Cena wymiany płynu hamulcowego

 Produkcja piątej generacji Volkswagen Golf rozpoczęła się w 2003 roku, a zakończyła w 2008. Zainteresowanie modelem było bardzo duże, przez co produkcje starszej i nowszej generacji kontynuowano przez kolejne 3 lata. Samochód w porównaniu do swojego poprzednika przybrał na rozmiarze oraz...

więcej

Volkswagen Polo III - Cena wymiany tarcz hamulcowych

Volkswagen Polo III - Cena wymiany tarcz hamulcowych

 Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Auto było laureatem nagrody w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1995. Do dyspozycji kierowców pozostawiono 13...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Wyszukaj warsztat