Audi A5 I - Cena napełnienia klimatyzacji

 

Audi A5 I generacji można porównać do Audi A4 w nadwoziu coupe i liftback. Jego produkcja rozpoczęła się w 2007 i trwała do 2016, przechodząc facelifting w 2011 roku. W ofercie znalazło się 11 silnikow benzynowych o mocach od 144KM do 450KM oraz 11 silników diesla od 136KM do 245KM.

Audi A5 I - Cena napełnienia klimatyzacji

Napełnianie klimatyzacji to jedna z najpopularniejszych usług związanych z serwisem klimatyzacji w Polsce. Usługę tę świadczą zarówno warsztaty zajmujące się klimatyzacją kompleksowo, jak i nieprofesjonalne przedsiębiorstwa czyniąc sobie z tego dodatkowe źródło dochodu. Czy ma znaczenie, kto nabije nam klimatyzację? Okazuje się, że tak.

W poniższej tabeli przedstawiono orientacyjne pojemności układów klimatyzacji dla najpopularniejszych wersji silnikowych na rynku oraz typ zastosowanego czynnika.

Paliwo Silnik Ilość czynnika [g] Typ

 

 

 

 

 

 

R134a/R1234yf

Benzyna 1.8 TFSI 170KM 125kW

535

2.0 TFSI 180KM 132kW 580/640
2.0 TFSI 211KM 155kW 580/640
2.0 TFSI 225KM 165kW 535
3.0 TFSI 333KM 245kW 580/640
4.2 354KM 260kW 580/640
Diesel  2.0 TDI 170KM 125kW 580/640
2.0 TDI 177KM 130kW 580/640
2.7 TDI 190KM 140kW 580/640
3.0 TDI 240KM 177kW 580/640

Zobacz wyceny w sprawdzonych
warsztatach w Twojej okolicy

 Średni koszt 100 gram czynnika chłodniczego typu R134a to ok. 30zł brutto, a koszt podłączenia maszyny do opróżnienia i czyszczenia układu to ok. 123zł brutto.

Częstym problemem kierowców jest ubytek czynnika chłodniczego niedługo po napełnianiu układu. Wynika to właśnie z nieprofesjonalnego podejścia, gdzie napełnianie klimatyzacji jest przeprowadzane bez sprawdzenia szczelności układu. Dodatkowo, drożejący czynnik chłodniczy powoduje, że nieprofesjonalne warsztaty napełniają układ gazem LPG, który jest nieporównywalnie tańszy. Jest to procedura nielegalna i bardzo niebezpieczna. Profesjonalne serwisy klimatyzacji w pierwszej kolejności wyciągają pozostały czynnik z olejem, oczyszczają układ z wilgoci oraz sprawdzają szczelność układu. Dopiero sprawny układ klimatyzacji może zostać ponownie napełniony wraz ze świeżym olejem do smarowania sprężarki. Klientowi przyjdzie w takim wypadku zapłacić za ilość brakującego czynnika po napełnieniu. Najwięcej zapłacą Ci, którzy w wyniku nieszczelnego układu stracili cały czynnik chłodniczy.

Najbardziej popularnym czynnikiem chłodniczym w obecnie użytkowanych samochodach jest R134a, który wyszedł z obiegu w przypadku samochodów produkowanych po 2011 roku. Na jego miejsce pojawił się HFO-1234af, który jest kilkukrotnie droższy i mniej wydajny, jednak według ekologów bardziej ekologiczny. W celu zmuszenia kierowców przejścia na nowy czynnik, podniesiono w ostatnim czasie drastycznie cenę starego czynnika R134a. To kolejny powód dla którego warto pojechać do specjalistycznego warsztatu, a nie nabić drogi czynnik, który ujdzie do atmosfery w ciągu miesiąca, czy nawet kilku dni.

Czynnik chłodniczy ma na tyle małe cząsteczki, że jego ubytek w ilości 50-100 gram na rok jest akceptowalny. Aby nie dopuścić do zbyt niskiego poziomu czynnika zaleca się napełnić sprawną klimatyzację raz na 2 lata. Zbyt niska ilość czynnika doprowadzi do uszkodzenia bardzo drogiej sprężarki klimatyzacji oraz spowoduje korozję innych elementów układu.




Potrzebujesz więcej informacji na ten temat?

ZAPYTAJ MECHANIKA

Przeczytaj także

CZYTAJ WIĘCEJ