Spawanie plastików

Na czym polega spawanie plastików?

Spawanie plastiku to łączenie elementów z tworzywa przy wykorzystaniu wysokiej temperatury, ciśnienia oraz spoiwa. Coraz więcej metalowych elementów samochodu zastępuje się tworzyłem, dlatego warto zainteresować się tematem spawania plastiku. Pobliski warsztat świadczący taką usługę za kilkadziesiąt złotych może uchronić Cię przed wydatkiem kilkuset złotych za nowy element. Urządzenia do spawania plastiku są już łatwo dostępne, ale wymagana jest jeszcze podstawowa wiedza. Nie każde tworzywo możesz ze sobą łączyć, a trwałe wiązanie jest podstawą udanej naprawy. Czasami warto zlecić odtworzenie elementu specjalistom.

Ile kosztuje spawanie plastiku?

Cena spawania plastiku różni się w zależności od metody wykorzystanej do połączenia elementów, rozmiaru łączenia, skomplikowania oraz ilości zużytego spoiwa. Niewielkie naprawy, uszczelnienia mogą kosztować kilkadziesiąt złotych. Koszt spawania skomplikowanego i dużego elementu może osiągnąć nawet kilkaset złotych. Jednak zazwyczaj taka naprawa i tak jest tańsza od zakupu nowego elementu. Koszt spawania plastiku można określić także przez pryzmat samodzielnego zakupu narzędzi i wykonania naprawy.

Zakup spawarki do plastiku pochłonie ok. 250-400 zł w zależności od funkcjonalności i ilości akcesoriów. Cena spoiwa, nazywanego potocznie elektrodami różni się w zależności od typu, jednak można przyjąć, że 100 gram materiału kosztuje ok. 10 zł. Sztywna siatka do spawania plastiku to koszt od ok. 10 do ok. 50 zł w zależności od ilości arkuszy, materiału i rozmiaru produktu. Pamiętaj, że mimo stosunkowo niskiej kwoty zestawu do spawania tworzywa, naprawa wcale nie będzie prosta. Należy zidentyfikować typ tworzywa z jakiego zbudowano naprawiane elementy, dobrać odpowiednio spoiwo i temperaturę, a następnie prawidłowo połączyć elementy.

 Spawanie plastików Białystok Wybierz serwis
  Spawanie plastików Bydgoszcz Wybierz serwis
  Spawanie plastików Gdańsk Wybierz serwis

  Spawanie plastików Gorzów Wlkp.

Wybierz serwis
  Spawanie plastików Katowice Wybierz serwis
  Spawanie plastików Kielce Wybierz serwis
  Spawanie plastików Kraków Wybierz serwis
  Spawanie plastików Lublin Wybierz serwis
  Spawanie plastików Łódź Wybierz serwis
  Spawanie plastików Olsztyn Wybierz serwis
  Spawanie plastików Poznań Wybierz serwis
Spawanie plastików Szczecin Wybierz serwis
Spawanie plastików Toruń Wybierz serwis
Spawanie plastików Warszawa Wybierz serwis
Spawanie plastików Wrocław Wybierz serwis
Spawanie plastików Zielona Góra Wybierz serwis

Jak spawać plastik domowymi sposobami?

Najczęściej stosowanymi urządzeniami do spawania tworzyw sztucznych w warunkach domowych są spawarka do plastiku oraz opalarka. Oba te narzędzia mają możliwość podgrzewania naprawianych elementów do kilkuset stopni celsjusza za pomocą strumienia gorącego powietrza. Koszt spawania części na własną rękę opisaliśmy w akapicie "Ile kosztuje spawanie plastiku?". Teraz zapoznaj się z zasadami gwarantującymi uzyskanie trwałego połączenia:

  • Przygotowana powierzchnia spawana - najpierw dokładnie umyj łączone fragmenty plastiku używając dedykowanej chemii zawierającej np. aceton, alkohol czy izopropanol. Kolejny etap to usunięcie nierówności wynikające z rozszarpania elementu lub pęknięcia. Skrobakami, pilnikami czy narzędziami szlifierskimi wygładź łączone krawędzie, aby zapewnić im najbardziej spasowane połączenie.
  • Odpowiednie spoiwo - wyróżnić można kilka typów tworzyw sztucznych, różniących się chociażby temperaturą spawania. Spoiwo powinno zachowywać się podobnie do łączonych elementów, stąd bardzo istotny jest jego prawidłowy dobór. Budowa cząsteczkowa spoiwa pozwala wniknąć głęboko w materiał zapewniając trwałe połączenie. O typach tworzyw przeczytasz w dalszej części materiału.
  • Temperatura - jest jednym z głównych czynników odpowiadających za powodzenie całego procesu łączenia elementów. Różne tworzywa posiadają różne temperatury plastyczności, które dopasowane muszą być także do spoiwa. Zbyt wysoka temperatura może spalić materiał, a zbyt niska uniemożliwi skuteczne wniknięcie cząsteczek.
Tworzywa sztuczne i ich temperatury spawania
Tworzywo Temperatura
PA (poliamid) 400°C
ABS (akrylobutylostyren) 350°C
PC (poliwęglan) 350°C
PVC (polichlorek winylu) 300°C lub 400°C
PP (polipropylen) 300°C
PE (polietylen) 270°C lub 300°C

 Jeśli naprawiany element nie posiada naniesionych oznaczeń typu tworzywa, można zidentyfikować je doświadczalnie przy użyciu palnika. Poszczególne tworzywa różnią się sposobem dymienia oraz zapachem.

Identyfikacja tworzyw sztucznych
Typ Płomień Zapach
PA (poliamid) kopcący  bardzo ostry
ABS (akrylobutylostyren) kopcący  słodki
PC (poliwęglan) nie kopcący  parafinowy
PVC (polichlorek winylu) nie kopcący  ostry

Jakie błędy możesz popełnić podczas samodzielnego spawania plastiku?

Nieodpowiednie przygotowanie łączonych powierzchni - to pierwszy z etapów, na którym możesz popełnić błąd. Sytuacja analogiczna do klejenia czy spawania metali. Łączone elementy powinieneś umyć przy użyciu chemii zawierającej np. alkohol, aceton czy izopropanol. Po usunięciu zabrudzeń zewnętrznych konieczne jest wygładzenie powierzchni. Drobne poszarpane kawałki tworzywa łatwo usuniesz przy użyciu pilników czy szlifierek. Tak przygotowane powierzchnie mają szansę się trwale połączyć.

Nieodpowiednio dobrane spoiwo do tworzywa - jednym z kolejnych zadań jest zidentyfikowanie spawanych elementów. Obecne w samochodzie plastikowe części mogą składać się z kilku typów tworzyw sztucznych o różnych temperaturach topnienia i budowie cząsteczek. Źle dobrane spoiwo nie połączy skutecznie naprawianych elementów.

Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura procesu - odpowiednio dobrane spoiwo i identyfikacja łączony elementów to nie wszystko. W celu trwałego połączenia się elementów konieczne jest spawanie w odpowiedniej temperaturze, którą ustawić musisz w spawarce. Zbyt wysoka temperatura powoduje przegrzanie i przypalanie tworzywa, a zbyt niska nie pozwala na głębokie wniknięcie cząsteczek spoiwa i łączonych elementów.

Niewystarczająca siła docisku - sama temperatura i przyłożenie spoiwa nie wystarczy do uzyskania trwałego połączenia. Tworzywa sztuczne podczas procesu spawania stają się plastyczne, ale nie płynne jak ciecz. Aby doszło do wniknięcia cząsteczek jednego materiału w drugi należy odpowiednio dociskać rozgrzane elementy. Słaby docisk doprowadzi do szybkiego puszczenia spawu podczas obciążania miejsca łączenia.

Różnica temperatur łączonych elementów - aby oba elementy mogły się ze sobą połączyć, muszą być uplastycznione w tym samym stopniu. Odpowiednią płynność uzyskuje się poprzez nagrzanie do wymaganej temperatury. Grubszą powierzchnię nagrzewa się dłużej, dlatego to głównie na nią powinien być skierowany strumień opalarki lub spawarki. Zbyt chłodny element z tworzywa nie pozwoli na głębokie wchłonięcie spoiwa, a połączenie może ulec zerwaniu nawet przy przyłożeniu niewielkiej siły.

Gdzie możesz oddać do spawania element z tworzywa sztucznego?

Znajdź serwis spawający plastiki w Twojej okolicy
Białystok Bydgoszcz Gdańsk
Gorzów Wlkp. Katowice Kielce
Kraków Lublin Łódź
Poznań Szczecin Toruń
Warszawa Wrocław Zielona Góra

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Citroen Berlingo I - Cena wymiany rozrządu

Citroen Berlingo I - Cena wymiany rozrządu

  Citroen Berlingo I produkowany od 2008 do 2018r. Jest to kolejna generacja małego pojazdu dostawczego koncernu PSA. W 2012r. przeprowadzono pierwszy face lifitng, a 3 lata później kolejną...

więcej

BMW X6 E71 - Cena wymiany rozrządu

BMW X6 E71 - Cena wymiany rozrządu

BMW X6 to auto klasy wyżdxrj, który produkowany jest od 2007 do dzisiaj. Do dnia dzisiejszego powstały 3 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu SUV Coupe. Głównymi konkurentami modelu jest...

więcej

Citroen C5 II - Cena wymiany rozrządu

Citroen C5 II - Cena wymiany rozrządu

  Zbudowany na platformie podłogowej PSA PF3. Produkcja tego modelu opiewała na lata 2007-2017. W 2011r. przeprowadzono pierwszy face lifting, a rok później kolejny. W ofercie modelu znalazły...

więcej

Honda Civic VI - Cena wymiany rozrządu

Honda Civic VI - Cena wymiany rozrządu

  Siódma generacji modelu Civic zadebiutowała na rynku w 2000r. Okres produkcji trwał 6 lat, a pojazd był oferowany w dwóch wersjach stylistycznych: sedan oraz hatchback. Facelifting modelu...

więcej